Generellt dålig hästhållning!

iafia

Trådstartare
Har nu flyttat in min häst i ett kollektivstall och är chockad över den dåliga hållningen med djuren men när jag frågar runt i andra stall får jag liknande svar på frågor om något för mig så naturligt som vatten i hagen, byte av täcken och hur man fodrar.
Kraftfodret slängs på golvet/marken, jag betalar för fodringar + in och utsläpp varje dag men att byta täcken och vilja ha sin häst utan grimma i hagen är omöjligt. "Tar för mycket tid" och "vi har alltid gjort så här" är de dåliga argumenten. Blöta täcken får torka på hästarna och de står med tjocka vintertäcken dygnet runt. Jag vet att många där ute gör så men för fan, det är år 2011 nu! Hur jobbigt är det att byta? Är folk så lata och okunniga idag? Att kolla att alla har vatten vid kvällsfodring är ingen som gör heller och iskallt vatten finns endast att tillgå. Är det 20 minus på vintern och hästarna kommer in vill de inte dricka vatten som är så kallt så det blir ishinna i hinken, bjud dem på ljummet vatten så kommer man slippa många kolik hästar på vintern.
Jag blir så trött! Är det nån som håller med och känner samma sak?

Sv: Generellt dålig hästhållning!

Varför skulle de inte vilja dricka kallt vatten? Mer naturligt än ljummet. Har aldrig stött på en häst som ratar vattnet för det är kallt. Däremot hästar som inte vill dricka tempererat. MÄNGDER av stall har inte ens varmvatten. Om det är bra el dåligt är en annan sak men inget att gå i taket över tycker jag. Isf kan vi slå igen enormt många stall i svergie.

Säger som Mackan. Varför kollade du inte upp stallet innan? Var du inte med på en fodring/insläpp mm för att se deras rutiner?

Senast ändrad av en moderator:

Varför skulle de inte vilja dricka kallt vatten? Mer naturligt än ljummet. Har aldrig stött på en häst som ratar vattnet

Jag har just nu tre hästar (17, 22 och 25 år alla med lite tandproblem 25 åringen värst) som verkar dricka mer när de får tempererat vatten om det är riktigt kallt ute. De dricker kallt vatten också men mycket mindre mängd=risk för kolik. När det var som kallast serverade jag ljummet vatten när de kom in och det första de gjorde var att dricka rejält, något de inte gör vid mildare väder. Då har jag ändå en termobar i hagen men ju kallare ute desto kallare blir även vattnet i termobaren
Dessutom så äter 25 åringen betydligt bättre om jag slår på varmt vatten på hans "pensionärsgröt" innan det serveras. Jag frågade min veterinär om hästar kunde ha problem med ilningar i tänderna precis som vi människor och vet trodde det men det är ju inte så lätt att fråga hästen om en sådan sak. Så min erfarenhet är att i alla fall en del hästar gärna vill ha lite varmare vatten

Har man inget varmvatten är en vattenkokare ett ypperligt redskap.

Ridsport har haft en artikel ang varmt eller kallt vatten

http://www.tidningenridsport.se/Article.aspx?m=45207&a=563932

Sen är det säkert indviduellt.

TS: Kallt vatten tycker jag inte är nåt konstigt. Vi har bara kallt vatten och är det riktigt kallt värmer jag varmvatten och häller i.
Våra dricker mkt även om det är iskallt.

De andra sakerna borde du kanske frågat om innan, ang täckesbyten osv.

Ridsport har haft en artikel ang varmt eller kallt vatten

http://www.tidningenridsport.se/Article.aspx?m=45207&a=563932

Jo jag har läst den artikeln men det stod inget om temperaturen på vattnet ej heller hur många hästar som ingick i studien (eller har jag missat något?). Varmt vatten kan ju vara 25-30 grader och det är kanske inte så gott men om jag ser till mig själv vill jag varken ha nollgradigt vatten eller trettiogradigt vatten utan dricker helst när det ligger mellan 10-15 grader och det vattnet jag serverar till mina hästar skulle kanske beskrivas som "svalt" för jag skulle tro det håller ca 15 grader.

Sen har jag även ett par yngre hästar och de verkar inte bry sig om temperaturen på vatten så det är säkert mycket individuellt och det jag verkligen skulle vilja veta är om hästar lider av ilningar i tänderna. För att en del hästar har problem med karies vet man och en människa med hål i en tand brukar väl uppleva ganska kraftiga ilningar? Jag har ilningar i tänderna ibland och då gör det ONT att dricka kallt vatten

Senast ändrad:

Men du måste väl ha kollat upp detta innan du valde att flytta in i stallet?

Får inte jag extra betalt skulle jag heller aldrig byta täcken, det tar sin tid!
Men att inte få ha hästen utan grimma i hagen, eller att inte kolla vatten håller jag absolut med om. Vi ger kallt vatten inne, men självklart måste man alltid se till att alla hästar har vatten att tillgå.

Att hästar ska ha en krubba att äta ur tycker jag är helt självklart.
Om det nu inte finns någon så kan du väl sätta upp en själv.

Angående täckesbyte så borde man ju kika på det innan man flyttar in.
Tidsåtgången är ju helt beroende på hur många hästar man har i stallet.
Dessutom är det betydligt böckigare att krångla med skitiga täcken än att bara ta hästen i grimskaft och leda ut den.

Grimma i hagen har vi också.
Det har hänt alldeles för många gånger under åren att hästar har kommit på vift. Det är då otroligt skönt om de har något på huvudet så att man kan hålla i dem när de fångas in.
Vi har istället kollat igenom hagarna extra noga för att minimera risken för att de ska fastna i något.

Vi har varmvatten i stallet men det skulle inte räcka till att fylla alla hästars vattentunnor.
Men om nu hästen ska ha ljummet vatten så får man ju bosätta sig i stallet och hela tiden vara med och fylla på tunnan.
Eller ska de bara få ljummet vatten 1 gång under dagen?

Det är väl inte vatten tempen som påverkar att hästen får kolik utan snarare det faktum att hästarna dricker för lite i förhållande till den mängden mat de äter.
Eller att de inte har tillgång till vatten i hagen och inte kan dricka.

Men passar det inte så är det väl bara att flytta??
Alla har inte möjlighet till allting. Man får helt enkelt betala för sig, dvs flytta till annat antagligen dyrare stall om man vill ha sånt som du efterfrågar.

Jag har stått i alla möjliga slags stall och min erfarenhet är att täcken torkar fortast PÅ hästen. Därmed inte sagt att de behöver ligga på dygnet runt. Men om hästarna kommer in på eftermiddagen så kan man ta av det till natten så är det oftast torrt på 2-3 timmar. Men tar man in hästarna i samband med nattning så är det ju lite svårare. Men då kommer man ju till nästa grej. Ett ordentligt torkrum för täcken. DET är lyx vill jag lova... ;)

Visst kan det vara så att vissa hästar vill ha ljummet före kallt vatten och visst kan det vara så att det finns lite större risk för kolik med kallt vatten. MEN som TS uttrycker det så är det snudd på skadligt med kallvatten och en självklarhet att alla hästar/ stall måste ha ljummet 2011. Ändå har i alla fall inte jag stött på mer kolikhästar i vatten med endast kallt vatten. Det är ju inte så att det droppar ner kolikpållar flera ggr i månaden i stallet p.g.a vattnet. Foder mm spelar ju också in. Hon skriver också att de inte vill dricka kallt vatten med ishinna på, vilket jag tycker är överdrivet. Jag har som sagt aldrig stött på en häst som vägra dricka bara för att vattnet inte är ljummet. Så detta med vattnet är ingen hästhantering att bli "chockad" över precis.

Till TS- Finns det inga krubbor eller varför fodrar de på marken? Om du sätter upp en egen krubba fodrar de i den isf?

Senast ändrad av en moderator:

När jag stod i kollektivstall fick vi ha hästarna utan grimma i hagen, men då fick vi komma och fånga dem själva om de av någon anledning kom ur hagen... Stallägarna ville inte jaga lösa hästar om vi valde att ha dem utan grimma... Man kan ju hitta ganska klena grimmor som går sönder om hästen skulle fastna i något...

Ang. täckesbyte tror jag som någon annan sa att det vanligaste är att det kostar extra. Ganska rättvist tycker jag, alla kanske inte vill ha täcke året om... På ridklubben här ingår att personalen lägger på täcke men de tar inte av. Men eftersom de flesta hästägare kommer till stallet på em-kväll tar var och en av täcket själv. Om man varit i stallet på fm ber man någon annan att ta av täcket just den dagen! Funkar fint, oftast hinner täckena torka lite oxå!

Krubba kan du väl sätta upp en själv?

Har nu flyttat in min häst i ett kollektivstall och är chockad över den dåliga hållningen med djuren men när jag frågar runt i andra stall får jag liknande svar på frågor om något för mig så naturligt som vatten i hagen, byte av täcken och hur man fodrar.
Kraftfodret slängs på golvet/marken, jag betalar för fodringar + in och utsläpp varje dag men att byta täcken och vilja ha sin häst utan grimma i hagen är omöjligt. "Tar för mycket tid" och "vi har alltid gjort så här" är de dåliga argumenten. Blöta täcken får torka på hästarna och de står med tjocka vintertäcken dygnet runt. Jag vet att många där ute gör så men för fan, det är år 2011 nu! Hur jobbigt är det att byta? Är folk så lata och okunniga idag? Att kolla att alla har vatten vid kvällsfodring är ingen som gör heller och iskallt vatten finns endast att tillgå. Är det 20 minus på vintern och hästarna kommer in vill de inte dricka vatten som är så kallt så det blir ishinna i hinken, bjud dem på ljummet vatten så kommer man slippa många kolik hästar på vintern.

Det enda jag reagerar över är egentligen kraftfodret på golvet. Inte så lyckat inne i en box, speciellt inte om det är blöt mat :D
Annars så torkar täcken snabbare hästen och är de inte genomblöta gör det inget om de ligger kvar på. Tar man av ett på utsidan blött täcke brukar det däremot bli genomsurt av någon underlig anledning. Vintertäcken är tunga att hantera och det inte speciellt varmt i stallet så mår inte hästarna dåligt av att ha dem på. De har ju trots allt en komfortzon som diffar 20 grader.
Jag har varmvatten, men hästarna dricker kallt. Är det is på baljan hagen så har en välriktad framhov snart löst det problemet :) Mina fullblod går dessutom hellre och dricker i vattenhålet som den ena grävt fram i hagen, än dricker i baljan med tempererat vatten. Där får man för att man gör sig till :devil:
Grimmorna hänger alltid precis utanför hagen, att gå med den hela dagen orsakar lätt skav.

Kraftfodret slängs på golvet/marken, jag betalar för fodringar + in och utsläpp varje dag men att byta täcken och vilja ha sin häst utan grimma i hagen är omöjligt. "Tar för mycket tid" och "vi har alltid gjort så här" är de dåliga argumenten.

Som någon annan skrev - har hästarna inga krubbor? Finns det inte kan du ju införskaffa en sådan, eller en foderhink. Det kostar ju inga enorma summor.

Angående grimma i hagen så har jag precis haft en lång diskussion med en kvinna som var helt chockerad över att våra hästar går utan grimma... :D Den frågan kan man ha olika åsikter om, och ändå ta mycket väl hand om sina hästar.

Blöta täcken får torka på hästarna och de står med tjocka vintertäcken dygnet runt. Jag vet att många där ute gör så men för fan, det är år 2011 nu! Hur jobbigt är det att byta? Är folk så lata och okunniga idag?

Tja, man får det man betalar för oftast... De flesta inackorderingstall jag varit i har inte erbjudit täckesbyteshjälp. Men kanske kan du få extrahjälp mot betalning? Annars får du väl byta täcke när du kommer ut. Irriterande absolut, men rätt så vanligt här i alla fall.

Att kolla att alla har vatten vid kvällsfodring är ingen som gör heller och iskallt vatten finns endast att tillgå. Är det 20 minus på vintern och hästarna kommer in vill de inte dricka vatten som är så kallt så det blir ishinna i hinken, bjud dem på ljummet vatten så kommer man slippa många kolik hästar på vintern.

Såklart ska man kolla att alla hästarna har vatten!

Däremot vilken temperatur vattnet har låter lite överkurs... Vet inte hur stort stall ni har men 20 hästar som ska få varmvatten ur vattenkokare - nej. Det skulle jag inte ställa mig och organisera. Finns det varmvatten så kan man ju ta därifrån, men det är ovanligt (här).

Allmän reflektion:
Som flera andra skrev - var du inte ut i stallet innan ni flyttade in och hörde dig för om rutinerna?

Tillägg:

Att inte kolla så att alla hästar har vatten för natten om man är siste man i stallet är under all kritik.

Låter som du borde kollat lite noga innan du flyttade dit?

När jag var där och tittade sa de att varmvatten fanns, att de fick vatten i hagen. Att boxen skulle städas ur tills jag kom dit. Täckesbyten frågade inte jag om, trodde det var självklart! Menmen...

När jag flyttade in i ett stall (det va första gången jag va inackorerad, har alltid haft eget stall) så blev jag åxå ruskigt sur över att hästarna ständigt skulle gå med sina blöta kalla vintertäcken på, min häst som får skav väldigt lätt klarar inte att göra det.

inget varmvatten och inga täckesbyten, dock överlever man utan varmvatten kan jag tycka. :)

och antagligen täckesbyten åxå om det har vart fint väder på dagen och hästen inte får skav så lätt :)

men om det vart skitväder så är det kasst.

Krubba finns i boxen men gubben som fodrar (som skulle vara så hästvan) slänger det bara kraften på höt för han orkar väl inte öppna boxdörren. Höt slängs in genom en lucka.

Att kallt vatten skulle vara skadligt har jag inte skrivit! på sommaren vill hästarna ha kallt vatten, precis som vi. Om visst dricker flertalet hästar kallt vatten jämt men att bjuda dem på ljummet vatten när de kommer in från hagen om de varit ute i -10 grader ett par timmar är väl ingen dum ide och alla hästar jag provat det på dricker gärna en hel hink vatten då.

Täckesbytena kan vi nog bli hur osams som helst om här inne. Jag anser att man får ha 2 av varje täcke, så man kan ta av ett blött och lägga på ett torrt om de kommer in med blöttunga täcken. Sen kan de kanske ha de på sig någon timma efter insläpp om det bara är lite blött i yttertyget.
Och jag har erbjudit bra betalt för byte av täcken men ändå blivit nekad. Så jag åker och byter innan jobbet på morgonen själv tills bättre stallplats hittas.

När jag flyttade in i ett stall (det va första gången jag va inackorerad, har alltid haft eget stall) så blev jag åxå ruskigt sur över att hästarna ständigt skulle gå med sina blöta kalla vintertäcken på, min häst som får skav väldigt lätt klarar inte att göra det.

inget varmvatten och inga täckesbyten, dock överlever man utan varmvatten kan jag tycka. :)

och antagligen täckesbyten åxå om det har vart fint väder på dagen och hästen inte får skav så lätt :)

men om det vart skitväder så är det kasst.

Min får lätt skav och har känslig hud, (mycket vita tecken) och att inte byta täcken på henne är inget bra alls. Ändå har jag bra välanpassade täcken som andas osv. samma med grimmor. Tur vi går mot varmare tider nu så hon kan vara naken snart.

Tillägg:

Att inte kolla så att alla hästar har vatten för natten om man är siste man i stallet är under all kritik.

Det görs definitivt inte! Och då finns det inga vattenkoppar i "reserv" om de skulle vält eller sparkat ut vattenhinkar eller helt enkelt druckit upp allt vatten.

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 287
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 006
Hästvård Min häst skos var 8:onde vecka. Funkar bra, skorna sitter bra, inga tappskor, inge ömmande eller liknande. Han hade uträknad foderstat...
2
Svar
28
· Visningar
2 912
Senast: Dopy
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 198
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar