Z

zana

Jag har tänkt skaffa gebriler och vill nu veta allt! Jaghar kollar runt på lite sidor, men vill ha era erfarenheter också! Vilken sorts bur ska man ha? Skvätter de mycket när de gräver eller kan man ha en hamsterbur? Vad äter era? Hur får man tag på uppfödare? Jag bor i Linköping. Jag vill veta allt, om ni har något tips på hemsida så tas den tacksamt emot! Tack

Sv: Gebriler!

Jag hade gerbiler för en herrans massa år sedan, men det som gällde då stämmer kanske inte så bra nu. Jag läste idag att gerbiler bör bo i akvarium eller hamsterburar med plastväggar, eftersom de kunde skadas av att bo i gallerburar - jag hade en trevåningsbur, galler, till mina...

Annars finns det en himla massa information på hamsterforeningen.com. Dels finns information om gerbiler i allmänhet, skötselråd, info om färger osv, och så finns uppfödarlistor och även ett forum där du kan få svar på en massa frågor. Jag är på väg att skaffa guldhamster, så därför är jag där mycket. :)

En sak till - gerbiler vill bo minst två tillsammans, till skillnad från guldhamstern.

När jag gick i högstadiet hade vi akvarium och trälådor med glasframsida till gerbilerna och så lock med galler så att det kommer in luft. Skvätter gör dom rätt bra och för att trivas vill de ha massor av sågspån som man inte ska röra för ofta så att de får bygga gångar. Sen kan man ha lite hus och sådant också, gärna så att de får klättra mycket och kan gömma sig. Sen vill dom bo avskilt och är lite lättstressade. Katten bör inte komma åt att reta dom, det är lätt hänt att de trillar av pinn då...

Jag vet inte hur bra det är men de vis hade på skolan åt hö och kaninmat... Borde ju finnas speciell gerbilmat tycker man. och så samma flaska som man kan ha till kaniner.

Jag har 3st gerbiler nu, jag hade 6st i början av året :p
Iaf så när du ska skaffa en bur så brukar det va ett litet hål för en vattenflaska (jag har äggkoppar till mina) iaf så brukar det vara ett litet hål, gissa vat mina gerbiler gjorde ? dem gnagde sönder hela det där å rymde. *jippi*. Sen klippte min pappa sönder en burk (colaburk,fantaburk) och hade ditt för hålet.. gissa vad mina envisa gerbiler gjorde då ? :p dem gnagde sönder det också :eek: Sen hade vi dit en såndär skrapa som man skrapar bilens fönster med :d

Men akvarium är bra :banana:

Jag hade en dunabur till mina gerbiler och den fungerade bra, men man bör ha i åtanke att gerbiler är väldigt duktiga gnagare. Det var aldrig så att mina höll på att ta sig ut ur buren, men försök sova bredvid två gnagande gerbiler. :crazy: Så tänk på att gerbiler behöver en stor yta att vara på och mycket sysselsättning med en massa gnagmöjligheter.

Mina hade bl.a. trädgrenar, hö, sandbad (chinchillasand), hushållspappersrullar o.s.v. att roa sig med, men jag vet inte om det räckte. Jag tänkte bygga en lägre övervåning till buren för större yta, men det hann jag inte innan de plötsligt dog. :crazy:

I övrigt tror jag du redan fått den mesta informationen. I alla fall om du dessutom surfat runt på andra sidor. Så, lycka till med dina blivande vänner!

Mina hade också jättemycket, men dom tyckte det var roligare å gnaga i buren :crazy:

Om jagska vara ärlig tycker jag takråttor är roligare, dom kan äta det mesta vi äter, dom e inte lika snabba, dom e större så man kan gosa med dem :P Negativa är väl att man måste byta oftare...
¨

jag hadde gebil för två år sen emn den dog vid 4-5 års åldern.jaja´´
de ska ha kanin burar .
de äter grönsaker katt o hamster mat min åt oxå fågelfrön.

kan de inte smita ur kaninburar?

Jag har iallafall köt en stor dunabur idag och jag har köpt det mesta av inredningen. Vad borde jag ge dem mer än hö?

Jag har tänkt skaffa gebriler och vill nu veta allt! Jaghar kollar runt på lite sidor, men vill ha era erfarenheter också! Vilken sorts bur ska man ha? Skvätter de mycket när de gräver eller kan man ha en hamsterbur? Vad äter era? Hur får man tag på uppfödare? Jag bor i Linköping. Jag vill veta allt, om ni har något tips på hemsida så tas den tacksamt emot! Tack

Akvarier och dunaburar skulle jag nog vilja säga är det enda som är bra till gerbiler. Gallerburar kan vara rent farliga (har haft två hamstrar som fastnat med benen, och en gerbil som fastnat och dött) och det blir rejält skräpigt när de gräver. Problemet med dunaburar är att de kan gnaga sig ut relativt lätt... Dock är det inte alla som upptäcker det :p Mina får vanlig sockerfri müsli utblandad med en smådjursblandning från djuraffären. Utöver det får de färsk mat då och då från middagen (inget surt, hårt stekt eller för sött). Uppfödare hittar du på www.gerbilclub.com (svenska gerbilföreningen) eller www.hamsterforeningen.se (svenska hamsterföreningen med gerbilsektion). Där finns också bra skötselråd!

jag hadde gebil för två år sen emn den dog vid 4-5 års åldern.jaja´´
de ska ha kanin burar .
de äter grönsaker katt o hamster mat min åt oxå fågelfrön.

Kaninburar fungerar absolut inte! Det är alldeles för stort gallermellanrum. De skulle bara hoppa ut hur lätt som helst. Kattmat ska man inte heller ge, det är för salt för smådjur. Hundmat fungerar bättre! Frön ska man också vara försiktig med - gerbiler blir lätt feta om de får mycket frön. Tänk också på att gerbiler måste bo minst två och två!

Om jagska vara ärlig tycker jag takråttor är roligare, dom kan äta det mesta vi äter, dom e inte lika snabba, dom e större så man kan gosa med dem :P Negativa är väl att man måste byta oftare...

Litet inhopp om råttor... Snälla säg inte takråttor. Det heter tamråtta egentligen :) Takråtta osv är bara påhittade namn som djuraffärerna hittar på för att få det att låta spännande. Tycker inte om att det namnet sprids... ;) Själv föredrar jag också råttor framför gerbiler.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Ni som jobbar med djur, eller relaterat till djur. Vad jobbar ni med och hur gick ni till väga för att nå yrkesrollen? Är intresserad...
Svar
0
· Visningar
180
Senast: Lucifer
·
Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
1 053
Senast: bobbbo
·
Övr. Katt Nattdjur som dom är så kommer mina gärna igång lagom till att man ska sova/mitt i natten 😅 Någon som har bra tips på någon leksak som...
Svar
9
· Visningar
855
Senast: MJLee
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 197
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar