ge ork förrutom korn

Sv: ge ork förrutom korn

kondition har hästen i massor...även muskler, ägaren i fråga frågade en foderhandlare idag och han trodde inte heller att det fanns ngt foder som gjorde det

Det finns ju foder som är lämpligare än andra för t ex långdistansritter (olja).

Men det är inte samma som att det ger ork.

Vad är hästägaren ute efter egentligen?

Inte tillräckligt styrka, inte tillräcklig kondition är min gissning.

Det är ju ofta så att hästar som är "jobbiga" att rida inte rids så aktivt som flegmatiska hästar, just för att ryttaren ofta är slut när hästen börjar bli ridbar...

men.. du säger att hästen har kondition men att det ibland märks att han inte orkar med. Vad är det han inte orkar med? :confused:
Är det inte konditionen det är fel på så är han väl inte tillräckligt musklad för att klara de du begär? Och får han för lite mat så borde han ju magra av..

Foder är nog svårt för att "orka mer"...
min häst är/var också het och bra kondition, men "orkar inte", men ger aldrig upp, och precis som nån skrev, lagom tills han blir ridbar, så är jag slut! Det är bättre nu, men inte bra...
Vad som behövs är styrketräning! Klättra, gymnastikhoppa, träna mycket övergångar skritt-trav-skritt-trav mm mm.. så hästen får tänka och börja aktivera sina muskler och arbeta upp den orken, istället för bara kondition!! Det är en lååång process, rätt tradig ibland... men man får bita ihop ;)

som jag sagt tidigare så är det inte min häst, så svårt för mig att beskriva men är nog som du säger...styrketräningen krävs...;)

Med de symptomen hade jag börjat med att göra en udersökning på klinik av hjärta och lungor. Låter som väldigt typiska tecken på att något inte stämmer där. Med en pigg häst som ibland inte orkar.

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
552
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 155
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 846
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
525
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V