P
prallan
att ge någon på moppo är väl en omskrivning från Lady och Lufsen av att ge någon på moppen (som golvmopp, inte moped)? Eller?? Hittar inte ge någon på moppen när jag googlar..
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
På moppe och moppe har jag hört. Inte moppen.att ge någon på moppo är väl en omskrivning från Lady och Lufsen av att ge någon på moppen (som golvmopp, inte moped)? Eller?? Hittar inte ge någon på moppen när jag googlar..
Nej nej, jag var att det inte handlar om moppar eller mopeder Men uttrycket "jag ska ge dig på moppen" finns det? Och Lady och Lufsen gjorde om det med "italienska brytning" giva dig på moppo. Eller??Jag tror att det handlar om ett försök att spegla brytning i översättning, snarare än ett faktiskt uttryck av något slag. På engelska handlar dialogen inte alls om vare sig moppar eller mopeder:
Tony: [to Lady and the Tramp in an Italian accent] Now-a, first-a we fix-a the table-a.
Joe: Here are-a your bones-a, Tony! [comes with a plate of bones]
Tony: OK-a. [look in confusion then hits the plate of bones in the air] BONES-A?! What's-a the matter-a for-a you-a, Joe?! I [rolls an R] break-a your face-a! Tonight-a, Butch-a, he's-a get-a the best-a in-a the house-a!
Joe: OK, Tony. You the boss-a. [sashays into the kitchen to cook Lady and the Tramp something fancy]
Ge dig på moppen ska väl betyda slå dig/ge dig el liknande.Nej nej, jag var att det inte handlar om moppar eller mopeder Men uttrycket "jag ska ge dig på moppen" finns det? Och Lady och Lufsen gjorde om det med "italienska brytning" giva dig på moppo. Eller??
Fast vi gick å andra sidan även till tjorra för att köpa karra så jag vet inte om jag är så pålitlig när det gäller uttryck
Det är rikssvenska.
(Även om det är svårt att hitta tjorra numer, och karra är alldeles fel... )
Hahaha alla här nere dör en smula när jag säger så
Där uppe lääääker kranarna också, dom läcker inte
Jomen eller hur!? Kranen läcker - vaddå, smakar den gott eller?
Ja men om den läker så borde bli hel av sig själv
att ge någon på moppo är väl en omskrivning från Lady och Lufsen av att ge någon på moppen (som golvmopp, inte moped)? Eller?? Hittar inte ge någon på moppen när jag googlar..
min sambo envisas med gottis
Går till vad och köpa vad?
Om man googlar på Karra får man upp en massa bilder på lättklädda damer som tydligen är kända. Jag antar att det inte är dem ni brukar köpa (eller..? Så länge det är i pappersformat är det ok, annars är det olagligt vet ni väl!)
Här är vi ordentliga och går till affären och köper godis (min sambo envisas med gottis, men det låter ju som en körtel eller något sånt..). Mest för att ingen vettig människa kan säga så många "r" på raken.
Kiosken. Godis. Jäkla sörlänning.
Dumpa!