Ge mig tips!

weasel_

Trådstartare
Min hingst, särskilt på vintern när han är broddad repar framsidan på bakhovarna med broddarna på framskorna.

Jag har alltid boots bak under broddtiden, men finns det något annat man kan han/göra?

Är det för att han är kort i ryggen?

Det är inte så farligt än så länge men är rädd att han ska repa ända upp på kronranden :( och då hjälper ju inte boots ändå..

Sv: Ge mig tips!

Något att beakta är att det kan vara ett tecken på att han är ofräsch.
Är han inte det är ett alternativ att sätta på bakvända framskor.

Broddarna fram hämmar överrullningen något. Be hovis sko så att du för lite ökad överrullning.
Norsk skoning som tidigare nämts är ett alternativ.

Något att beakta är att det kan vara ett tecken på att han är ofräsch.
Är han inte det är ett alternativ att sätta på bakvända framskor.

Okej. Ofräsch är han inte..
så det alternativet finns ju att sätta bakåt vända framskor istället

Bra,då har du tur.
Själv har jag aldrig råkat ut för en häst som skalpat sig ändå varit fräsch.

Bra,då har du tur.
Själv har jag aldrig råkat ut för en häst som skalpat sig ändå varit fräsch.

Jepp det har jag nog då.
För det första så vet jag att han är fräsch (om inte röntgen och besiktning luras då vill säga) och för det andra så tror jag inte att en ofräsch häst skulle röra sig så gudomligt, vara så lättlärd och hjälpsam, samt vara så underbar att rida så att det känns som att man drömmer och aldrig protesterar.

Så han borde vara ganska fräsch :)

Rörelsemönstret inverkar ju också. Behöver inte betyda att hästen har någon direkt fysisk åkomma, utan kanske felkoning, exteriör mm.

Rörelsemönstret inverkar ju också. Behöver inte betyda att hästen har någon direkt fysisk åkomma, utan kanske felkoning, exteriör mm.

ja. Kan kanske bero på att han var väldigt kort i ryggen, inte lika kort nu, han har växt i sig.. och då menar jag att han nästan såg konstig ut så kort rygg hade han :crazy: får se hur det blir nu till vinterna när han ska broddas, kanske har blivit bättre, vem vet.. :)

Jag menade inte att din häst måste vara ofräsch. Bara att det är mycket vanligt.
Är han hemskt kort är ju det en bra förklaring.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 421
Senast: Ceta
·
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 143
Senast: snöflingor
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under... 2
Svar
24
· Visningar
3 575
Senast: Ridinglady
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
643
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mellanpudel
  • Bråkande hundar
  • FÅRtråden