Ge mig tips på mellanmål!

doglover

Trådstartare
Lunch och middag är ju inga större problem, men mellanmål då? Bortsett från macka, yoghurt, risifrutti - ja, det vanligaste då;).

Börjar bli lite tjatigt:p och vill gärna ha något nytt.

Sv: Ge mig tips på mellanmål!

Gröt
Kräm med mjölk
Fruktsallad med lite mer ovanlig frukt i
Sill- eller ansjovismacka

Hur gor ni aggrora? Ar det med råa agg?

:confused:
Ja, men man steker dem ju förstås. Steks samtidigt som man rör om så att det blir som små "bitar" (=scrambled eggs). Jag har gjort till sonen i mikron några gånger också (för att slippa stekyta); rör om och fördelar med en gaffel några gånger under uppvärmningen.

Filmjölk med bananbitar och russin brukar vi äta :laugh:

Och snart börjar jordgubbssäsongen så då blir det gubbar för hela slanten! :d

Ah scrambled eggs. min mamma brukade gora aggrora nar vi var sma,, men som godis. hon vispade ihop agg, havregryn, socker och sa at vi det rått. det var darfor jag undrade.

köpt kräm (och risifrutti) är det mängder med socker i..

Turkisk yoghurt med frukt eller bär (eller en klick fruktpuré i), tar man turkisk yoghurt med frysta bär så kan man ha med sig det rätt länge om man ska iväg.

Avokado

Smootie, går ju att variera massor!

Ägg (tex kokt)

Frukt

Knäckemacke, tex rågrut.

Jo det vet jag. Jag proppar inte i Loke med socker, men ser inte det som farligt heller ifall om han skulle få i sig lite. ;)
Han äter bra mat i övrigt, annars hade han väl inte varit en så stor grabb som han är:p

Men tycker mackor, yoghurt etc är så vanligt. Så tjatigt att köra samma.

Men det är många bra tips jag har fått!:)

Ägg gillar han inte iallafall. Konstigt, jag älskar ägg.

Turkisk yoghurt skulle jag gärna köpa om jag hittar en liten förpackning. De på 5 dl tar inte slut tillräckligt fort och blir så rinniga.

Russin har jag aldrig testat om Loke gillar, men det ska jag göra.

Senast ändrad:

Antar att ni brukar äta flingor oxå då.
Idag åt vi rabarberkräm och senare i sommar kommer det bli krusbärskräm och äpplekräm.

Egen fruksallad, som andra redan sagt, brukar oxå gå hem.
Eller nybakade scones.
På helgerna brukar vi lyxa till det med våfflor.

Flingor äts väldigt sällan. Vet inte riktigt varför. Kan bero på att Loke inte gillar flingor med fil. Smaksatt fil däremot kanske går bra. Men mjölk spills det alldeles för mycket:p

hur gammal är han? Mina barn är galna i oliver så det kan det bli till mellis ibland (oftast tillsammans med något mer så det inte blir huuur många oliver som helst) :p

Vi bakar scones ibland, det gillar D. Piroger var gott med upptäckte han, en dag, så det händer att det blir en sån som mellis med.

Annars äter vi mycket frukt som mellanmål, och så något som heter Yosa (havrebaserat, som yoghurt), pannkaka ibland, omelett, smörgås, smoothies är ju gott med. Fruktsallad är supergott och enkelt, häromdagen gjorde vi Gino och det var gott med :laugh:

Min bästa (eller i alla fall snabbaste, det blir ungefär lika gott som i panna) äggröra gör jag i micron! Knäck ner två ägg i en skål, en liten skvätt mjölk, lite salt och peppar (kanske man ska utesluta om det är till småbarn?) och vispa om med en gaffel. Täck med plastfolie, in i micron i 50 sekunder, ta ut, rör om, täck över igen och in igen i 30 sekunder ungefär. Rör om ordentligt innan servering (och tillsätt då även eventuella andra ingredienser som lite finriven ost eller grönsaker) - klart! Blir ingen överflödig disk, går fort som tusan och blir supergott.

Det enda jag ska säga är att man ska vara försiktig när man tar bort plastfolien och öppna "ifrån" sig så att säga, då det blir mycket ånga i skålen som man icke vill ha i ansiktet.

Hur gör man scones?:o Vad använder man?

Pannkakor tycker Loke inte om. Förvånansvärt, tycker jag:p.

Smoothies gör jag utav såna där smoothie-mix som man kan köpa i affären. Har antingen i juice, yoghurt eller mjölk i.

Frukt så som det är gillar han inte så jättemycket, men de färdiga fruktpuréerna gillar han mycket. Banna är dock en favorit. Har köpt nektariner för att se om han gillar det.

Ägg gillar han inte varken kokt eller stekt, men jag ska fortsätt att testa med ägg.

Mackor gillar han. Men får han pålägg så vill han oftast bara ha pålägget. Däremot´kan han gärna äta brödet så som det är.

Han tycker jättemycket om yoghurt, drickyoghurt, riskvikk, mannakvikk och så vidare. Men det är ju så sött liksom. Har börjat med turkisk yoghurt igen. Ska ha den i smoothies och tänkte smaksätta den. Han har alltid tyckt om den färdigköpta bättre, men om han bara vänjer sig kanske?

Han är även lite petig med vanlig mat. Ska man vara benhård eller ge det han vill ha? Vil ju inte att han ska vara hungrig.
Han älskade grönsaker när han var liten, men det har han inte gjort på länge nu. Men har smått börjar tycka om ärtor lite, så det serverar jag honom.

Liknande trådar

Småbarn Sonen äter inte så mycket mat. Vid frukost, lunch och middag sitter vi till bords och han får smaka på allting som vi har på tallriken...
2
Svar
20
· Visningar
1 576
Senast: amsway
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 936
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Min make och jag vill långsamt börja planera en resa ner genom Europa med våra barn. Vi tänkte bila och det ska inte ske än på ett tag...
2
Svar
25
· Visningar
834
Senast: Mia_R
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 142
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar