Ge lugnande vid transport? *gärna snabba svar*

mul

Trådstartare
Jag har fått två hästar.. Den ena är inte speciellt förtjust (smått panikslagen)att åka transport, men är enl nuvarande ägare lugn med kompisen i transproten. Jag ska hämta båda på fredag morgon och undrar hur ni skulle göra.. Ska jag åka och hämta lugnande och ta det säkra före det osäkra eller chansa??

Sv: Ge lugnande vid transport? *gärna snabba svar*

Jag hade nog valt att lita på ägaren.

*delvis kl*

Ingen som har någon mer åsikt?

Jag hade nog tagit med lugnande för säkerhets skull... Inte roligt om det går helt över styr! Lycka till! o berätta sen hur det gått!!

Jag har under årens lopp transporterat åtskilliga s k problemhästar, men aldrig använt lugnande till någon. Tror det är viktigare att man har en bra transport som förenklar hanteringen. Att den är tyst (inte skramlar) att den är enkel att öppna och stänga, att den har bra ventilation och inte minst att den har panikbommar som är enkla att både lösa ut och sätta tillbaka. Sedan att den som kör är en bra förare och kör lugnt och stabilt.
Tror att det bästa lugnande medel som finns vid transportering är en annan häst som sällskap.

Jag har använt sedalin på nervösa hästar vid ex lastning och skoning. Det har fungerat jättebra och tagit udden av rädslan utan att göra dom dåsiga.

Samma sak upplyste tidigare ägare till vårat ena sto vid köp.
Att hon blev nervös och hoppig utan bomull i öronen.

Och mitt smarto till sambo trodde att detta var rent trams och sa vi kör utan bomull i öronen, ville inte lyssna på ett gott råd.
Efter halva bilresan hem studdsade bilen och släppet som ping pong bollar, blev rätt arg på min sambo och sa trams eller inte du stannar bilen och med bomull i örenen stod damen som ett ljus resten av bilresan hem.

Så hämtar man en ny häst skall man lyssna på föregående ägare det brukar stämma rätt bra av min erfarenhet.

Jag skulle lyssna på ägaren. Hämtat lugnande och kanske tussar också. Lastträna kan du göra senare.

Jag har varit och hämtat ut lugnande idag. Vetranquil, nån som har erfarenhet av det?

Damen som har dom sa att dom åkt båda två tillsammans i transporten till och från sommarbetet, men inte i fjol så dom har alltså inte åkt på snart två år.. Och strulhästen är 3år.. Det hade gått bra då och dom stått still. Men när ägaren berättade att 3åringen flisat stallet häromnatten så känns det som om lugnande är ett säkrare alternativ. Ägaren hade också försökt att lasta 3åringen och det hade inte gått alls.. Hon höll på att resa sig och slita sig.. Hon kan inte vara själv heller..

Jag brukar aldrig använda lugnande, men vill samtidigt inte offra transporten. Det kanske skulle gå att åka,men jag har nästan 4mil små väg (grusvägar) att köra.. Så jag ger henne en slurk av lugnande. Jag kommer att lastträna när jag väl får hem dom.

Jag har en Ifor transport som är relativt ny -06, så den är väl ok. Och är mycket van att köra så lugnt och städat kommer det att gå.

Jag uppdaterar imorgon (om vi överlever):)

Har provat Vetranqil också, det är olika på olika hästar, vissa fungerar det på, andra inte. Tycker personligen Sedalinet har varit bättre. Men det går nog fint ska du se. Det gäller att inte vara stressad.Tar det flera timmar så gör det. Håll er bara lugna! Lycka till!

Vetranquil tycker jag fungerar väldigt olika på olika individer. Vi har en som flippar fullständigt, från att vara lite busig till att bli skogstokig och mer eller mindre i blindpanik när han känner att han inte har koll.

Försöker i det längsta undvika sedering vid transport, främst för att det brukar göra ont värre. D v s de har inte koll att balansera och upplever det ännu värre än de i gelehallonet (huvudet) föreställt sig och spjärnat mot. Tycker det brukar fungera bra med att döva dem och binda genomtänkt.

Idag var jag och hämtade hästarna. Ardennerstoet hade krympt och blivit en renrasig Haflinger -97. Och virrpannan var född -06 så hon är 4år och korsning ardenner/fullblod. Ser ut som ett fullblod.

Jag gav Pärla (korsningen) en dos och hon fick stå i ca 45min.. Hände inte ett skit,.. Jag gav henne en skvätt till och väntade, men det blev ingen större skillnad. Något lugnare möjligtvis.. Vi lastade på Hilma, haflingern först och sen Pärla. Det gick jättebra. Dom stod hyffsat still på väg hem också. Urlastning gick bra och så släppte jag dom i en egen hage eftersom jag har en som ska föla om 8v. Så nu har jag en salig blandning av häst här..

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 337
Senast: Snurrfian
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 254
Senast: mars
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 379
Senast: alazzi
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 525

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat