Ge häst medicin

lizzie

Trådstartare
Jag ska ge min pålla butta i 10 dgr. Hon är oerhört kräsen av sig så det funkar INTE att blanda i maten. Hon tvärvägrar äta vad jag än blandar det med. Nu så har jag blandat butta med vatten i en stor spruta och sedan sprutat in det i munnen på henne.

Lite rinner ju ur munnen på henne, men hon verkar svälja det mesta. Hon försöker inte spotta ut buttan, utan det är mer att hon slafsar med tungan och lite åker ut. Frågan är om det gör något. Hur viktigt är det att de får i sig vartenda korn av buttan?

Någon som vet?

/Lizzie

Sv: Ge häst medicin

Jag gjorde samma sak med min polle när han skulle ha butta och lite kom ju utanför, men han blev frisk efter buttakuren iafa.

Va bra, då fortsätter jag med samma metod. Måste ju vara bättre att lite rinner ut, än att vägra äta medicinen och man får slänga bort x antal doser. Är ju inte helt gratis heller...

/Lizzie

Om du bara blandar ut det med lite vatten så blir det ju mera krämigt och då kanske hon inte kan slafsa så mycket med det.

Min häst var lika svår att ge medicin som din, jag blandade mitt butta med lite b-vitamin, den som är som sirap.

Å, vad jag är glad att min kräsne pålle faktiskt äter sin butta när den är blandad i betfor. Spruta i munnen hade varit jättebesvärligt, han är jättehemsk att avmaska.... :p

Hoppas din pålle kryar på sig!

Äpple tar bort en del av den bittra smaken. Riv fint och blanda med buttan. Skär av en spruta och packa in äppelgeggan där och tryck in som du gör med avmaskningsmedel. Det rådet fick jag av ATG-kliniken om min inte ville äta men nu tuggade hon snällt i sig allt med fodret;)

Jag gjorde precis som du när min shettis skkulle ha butta/finadyne p.g.a fång. Kunde ju inte riskera att blanda det i annat foder så det blev till att blanda med vatten och spruta in i munnen, fungerade toppen.

/M

Jaha, så har man precis varit ute i stallet och brottats med 500 kg häst.. :crazy: Pållan visste PRECIS vad som var gång när jag kom med sprutan i handen. Fast min man hjälpte mig att hålla i så lyckades hon hela tiden rycka upp huvudet när jag kom i närheten med sprutan av hennes mungipa. Så min dåliga axel är helt förstörd :( . Sjukgymnasten blir inte glad i morgon...

Det slutade med att vi fick binda upp henne på stallgången. När hon kände att hon satt fast så lugnade hon ner sig och jag var snabbt där med medicinen.

Tyvärr har damen VÄLDIGT gott minne så i morgon bitti kommer vi väl inte ens få ut henne på stallgången :angel:

Hon får butta pga hälta i HB. Var på kliniken i måndags pga att hon inte var riktigt fräsch. Veterinären bedömde det som att hon "gjort något i hagen", fanns i alla fall inga indikationer på ledinflammtion. Men eftersom hon reagerade på lågt böjprov, så ska hon äta butta i 10 dgr. Jättekul att brottas med damen 2 gr per dag i 8 dgr till... :crazy:

Har provat att maskera buttan med sirap, äpple, betfor - men hon vägrar äta då!

/Lizzie

En kompis häst går också på butta i tio dagar, han matvägrade efter att ha fått det sprutat i munnen och åt inte när det var utblandat i fodret. Veterinären gav henne en vanlig spruta istället och det funkar mycket bättre.

En kompis häst går också på butta i tio dagar, han matvägrade efter att ha fått det sprutat i munnen och åt inte när det var utblandat i fodret. Veterinären gav henne en vanlig spruta istället och det funkar mycket bättre.

Som tur är så äter min pålla av maten direkt efter att hon fått buttan sprutad i munnen. Dock så sänder hon "onda ögat" till matte... :angel:

/Lizzie

Liknande trådar

Hästvård Min häst ska börja äta Metformin, efter konstaterad Ems. Hon fick sina tabletter blandade med lucernpellets ikväll, men vägrade äta...
Svar
11
· Visningar
1 323
Hästvård Står med mysko skada på hakan på min boxvilande konvalecent (opererad för 7 dagar sedan står på 3 påsar butta om dagen i 7 dagar till så...
Svar
17
· Visningar
2 989
Senast: traceys
·
B
Hästvård Ska försöka skriva det här så kortfattat som möjligt så att ni lättare kan läsa. :angel: Det hela började för 3 veckor sedan med att...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 313
Senast: Iso
·
L
Hästvård Min nordisvalack på 15 år har nu fått ngt "knas" i benet(tjock i senan), har aldrig varit halt eller skadad innan :crazy: , iallafall så...
Svar
7
· Visningar
1 019
Senast: berges
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Falsterbo horse show byter namn
  • Ridskoleryttare