Sv: Ge bort hunden?
Som varande ägare till en taxkorsning så håller jag med både jaahl, lady_vip och Grana.
Vår hund är en personlighet av stora mått och han har både integritet och älskvärdhet. Han kan bli sur och arg när han blir åthutad (och ja, han har bitit mig ett par gånger), men är också världens mattegris (för det mesta).
Hans tråkigare sida, att vara explosiv och bli arg - det har har varit en svår nöt att knäcka. En period var han riktigt jobbig och då hände det att vi funderade på hur vi skulle göra. Kan man och
vill man ha en hund som bits och spelar Allan?
Vid flera tillfällen har jag frågat om råd här på Bukefalos då hunden varit riktigt super-ego. Och jag har fått hjälp!
Några av de råd jag fått här har fungerat riktigt bra. Bland annat har jag satsat mer på ren lydnad på hunden. Han får inte bete sig som han villl, kopplet hålls kort både bildligt och bokstavligt och jag har varit snabbare på att säga nej och styra/kontrollera situationen.
Fastare ramar, mer disciplin och mycket kärlek har gjort vår hund riktigt dräglig att umgås med. Han mår helt enkelt inte bra när han inte vet vad som förväntas av honom. I början tyckte jag lite synd om honom då han ju varit bortskämd. Husses oresonliga nej tyckte jag ibland var väl hårt, men efter en tid såg jag att det fungerade!
Så det råd jag kan ge dig om du vill försöka få bukt med problemet, är att vara väldigt bestämd,
DU och din familj skall ta plats och hunden skall rätta sig efter dig/er. När han gör det kan ni mysa, men varje tendens till dominans och han skall åka ned från soffan/sängen eller vad det kan vara omedelbart.
Vår tax får precis som Granas hund, numera vara var han vill, men under träningstiden fick vi vara extremt tuffa emot honom. han ville nämligen kasta sig upp i soffan, stormskälla i fönstret på inbillade eller verkliga antagonister eller rusa mot dörren med mord i blicken för att någon gick till hissen. Det fick bli stopp och belägg för allt sådant och han jagades ned från soffan alt. iväg från dörren för att ligga plats en stund. När han lugnat sig fick han vara "lös" igen.
Upprinnelsen till vår hunds dåliga beteende var att jag varit för slapp och sett honom som en liten hund som "bara hänger med". Han var dessutom bortskämd oh klemad med, för han passade ju så bra i knäet osv. Det var dumt gjort av mig, men man lär sig. Taxar och terrier (det är terrier i min med) är hundar med mycket arbetslust och mycket integritet och stöddighet. Geezer gav mig ett bra råd en gång när hon skrev något liknande att "hunden behöver veta att han bara är en hund" med anledning av att vår hund egenkärt ansåg sig vara för fin för att få skäll - han blev helt enkelt förbannad och högg. Än idag blir han sur, men han vågar inte bitas.
Varmt lycka till och hoppas att ni får den trevliga hund som ni vill ha. Jag tror säkert att det går om ni lägger ned kraft och engagemang på att vara konsekventa!
Min man skulle älska att ha en hund som ers. Han tycker terrier är underbara.