ge bokhyllan en makeover?

lizan

Trådstartare
Moderator
När jag köpte min lägenhet fick jag lite möbler från hon som bodde där innan, bland annat den här bokhyllan:

jag ska fixa o dona lite i lägenheten nu i sommar och hade från början tänkt slänga bokhyllan och köpa nytt, men nu funderar jag på om man kan göra om den på något sätt och ha kvar den istället, den är ju rätt så praktisk! (eller de, det är två som står ihop)

om man målar den, måste man slipa o sånt först?
vad kan man annars göra? klä in den i nån tapet?

ge mig massa tips och idéer!

Sv: ge bokhyllan en makeover?

smart hörru! :o :D

P1010099.jpg

Använda nedredelen som bänk och sätta upp hyllorna på en vägg?

fast då skulle jag behöva köpa en massa hyllor för dom som är i bokhyllan går inte att använda till det, o då kan jag lika gärna köpa ny allt! :D

Det första som slog mig var:
Måla den svart! Och vänd den så lådorna osv är mot tv och så det blir en skiljevägg mot sängen! :bump:

Fast lägenheten är så liten så skiljevägg blir inte bra. det är ju ändå alkov och med gardiner för, tycker det räcker! :)

svart skulle nog bli fel, däremot har jag lite mörkbruna grejjer (eller ja, än så länge bara soffbord...) så jag funderade på mörkbrunt!

men jag funderar över om det bara är att måla eller om man måste slipa osv först eller inte....

inte jag heller egentligen, tog den för att den var gratis och att jag då slapp flytta så mycket saker! ;)

men tänkte att om man piffar till den på något sätt så kanske man kan spara lite pengar och slippa flytta ut den och in med något annat!

byte av handtagen är ju i så fall ett måste dock! :p

Angåede målning så tror jag inte man behöver slipa något vidare..är nästan snyggare när det ser mer "slitet" ut då det ser lite gammeldags ut..men det beror på vad man har för stil och smak såklart ;)

ja handtagen e de första som behöver bytas... sen kanske det skulle kunna bli snyggt att tapetsera bakstycket bakom hyllorna med en mönstrad tapet med lite metallic färg i kanske o sen måla allt övrigt i nån typ brun? beige? sand? färg... Dock vet jag ju inte va du har för färger i övrigt

jag fick för mig att man kanske behövde slipa för att färgen skulle fästa ordentligt eller nåt, vad vet jag! är riktig nybörjare på att fixa saker!

om man ser att det är hemfixat och inte ser proffsgjort ut spelar mig ingen större roll alls!

smart att sätta tapet bara på bakskivan!

just nu är det lite schizofrent hemma hos mig. :p väggarna ska jag måla om då de tyvärr har en lite för rosaaktig ton för att jag ska trivas.. så vad de blir för färg har jag inte riktigt bestämt än...

det jag har tänkt är blått och brunt på sakerna, sängkläder, gardiner och matta i blått, soffa och soffbord i brunt..

ska se om jag hittar bilderna jag tog, som dock är rätt kassa.

Om den behöver fräschas upp i färgen skulle jag måla den.
Spackla igen de gamla hålen för handtagen och sätta på nya moderna.

För att göra bokhyllan mer personlig går det att smälla upp tapet på bokhyllans bakkant, då blir bokhyllan som en fondvägg. Köp en rulle udda tapet hos din färghandlare för en spotstyver.

Jag hade bytt handtagen. Sen shoppat lite svart färg och målat nått snyggt mönster på skåpsluckorna, typ tribaler, medaljonger eller kanske lite blommor.
Lådorna hade jag nog målat helsvarta.
Slutligen hade jag målat likadant mönster på "väggen" i hyllorna som jag målat på luckorna.

Måla om och klä lådor och skåp i tapet eller typ efter smak och tycke och byt ut handtagen :D

Hugger sista knappen men svaret är till alla:

tack för supermånga bra tips! men får gärna fler också! :bump:
men efter en tur till IKEA så känner jag verkligen för att köpa nytt och fick en vision om hur jag kunde ha det då... men det blir ju mycket dyrare så gärna fler tips och inspiration! :D

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 078
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok TW: Vikt, självhjälp, klyschor, detaljrikedom Det har hänt flera gånger på kort tid att jag har skrivit ett inlägg på Bukefalos och...
2
Svar
27
· Visningar
3 452
Senast: Yeah but
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 622
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 441
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈