ge betfor till het häst?

Zaida

Trådstartare
skulle ni ge betfor till en het häst?
varför/varför inte?

min häst har tappat matlusten då hon fått lusern (när jag varit bortrest ingen har berättat att hon lämnat maten under den här tiden vilket jag tar förgivet att hon gjort eftersom hon gjort alla daagar jag har varit hemma nu)

så jag tänkte att betfor e gott men jag vill inte att hon ska bli vildare än hon redan är;)

Sv: ge betfor till het häst?

min blev helt sjövild av en deciliter.... fick smaka lite på gamlingens mat... det var ingen bra ide!

men det är nog olika hur dom reagerar, testa och se..

min blev oxå het av betfor. inte skogstokig som utav havre men het.. Enda sättet att se hur din reagerar är att prova! =)

Det finns havrefria smakliga färdigfoder med hög proteinhalt.
Mustang tex...

Jag skulle prova. Det är väldigt individuellt om de blir piggare av betfor eller inte. Jag har aldrig märkt någon skillnad på mitt hispiga fullblod och ingen av de övriga heller.

Skulle inte ge betfor till någon häst, dom det innehåller mycket socker. Och det får de dåliga hovar av, för att mickroorganismerna inte kan bryta ner allt.

Min heta dam står på både mkt betfor och mycket havre och har inte blivit vildare av det. :-)

Jag var lite rädd för havren, men provade eftersom det var det som ingick i stallhyran, och se, det gick! Men så rör hon sig ju i förhållande till det hon får i sig också. Kanske har med saken att göra.

Ibland tror jag att mkt sitter i våra huvuden, att vi förväntar oss att de ska bli hetare, så blir de det...

Men klart alla reagerar olika! Jag satte tidigare ihop damens hispighet med havren, när vi köpte henne, o tog bort havren, o vips hon blev lugn. Men det hände mkt annat samtidigt, och nu verkar det ju som om det inte var havren som ställde till det för oss iallafall.

Prova ge betfor du!

gav min lilla kille en deciliter(torrt) betfor, och se, pållen som man fick DRA med sig dit man ville, sprang om mej på väg till hagen idag..
har gett honom betfor i en vecka..visst blev det skillnad..

skulle ni ge betfor till en het häst?
varför/varför inte?

min häst har tappat matlusten då hon fått lusern (när jag varit bortrest ingen har berättat att hon lämnat maten under den här tiden vilket jag tar förgivet att hon gjort eftersom hon gjort alla daagar jag har varit hemma nu)

så jag tänkte att betfor e gott men jag vill inte att hon ska bli vildare än hon redan är;)

Jag förstår det som att du vill byta ut lusern mot betfor? Det är ju inte alls samma sak. Eller du tänker ge betfor också?

Hade du tänkt blanda betforen med lucern då eller hur tänkte du?
Ska du byta så är det ju bättre att byta till ett liknande foder.

Jag har själv aldrig varit med om någon häst som blivit vild pga betfor..

Nej, jag förstod det som att hon bara vill ha ett hjälpmedel att öka aptiten med. Ngt smakrikt som hon kan blanda i för att få hästen att börja äta med god aptit igen.

sociologins sanning om förväntningar....;)

absolut kan det vara så som du säger att den verklighet vi skapar oss får vi.

ne jag har ångrat mig hon får vara utan betför kör på med hippo bas musli (ett foder anpassat för heta hästar).

hur har ni gjort med era heta hästar följer ni rekommendations givan eller ger ni bara lite grann. min har bara fått typ 3 dl om dagen plus vitaminer och mineraler och mkt grovfoder. nu har jag höjt till ett kilo...för att det känns som om hon får så lite,,,

hon måste juh ha ngt att ta av när vi tränar. Hon rids 6 dagar i veckan i ca en till en och en halvtimme

ja du var inte ensam om att uppfatta det så. Jag var nog otydlig!
ne, jag menar inte att jag ska byta ut lusernen mot betforen =)

mitt sto ville inte äta sitt "krubb" så jag ville blanda med ngt gott alltså betfor. Av den erfarenheten jag har gillar hästar betfor. jag har tagit bort lusernen helt då jag tycker att hon är fin i hull med hjälp av ökad grovfodergiva, men ni förstår att jag har lätt för att trissa upp mig så när jag tyckte att hon började tappa lite i hull så gav jag henne lusern oxå....typ för att vara på den säkra sidan. då jag vet att många andra bekanta ger lusern till hästar som börjar tunna ur.

det var inte lusernen som hon inte ville äta det var oljan =)
så hon får vara utan betfor å äta hippo bas musli samt mineraler å vitaminer och mkt hö =)

Min dam har ju mycket energi även utan kraftfoder. En kompis red henne i höstas och tyckte vi skulle dra ner kraftfodret, för hon hade så mycket energi. Men syster min som känner hästen lika bra som jag, sade att hon är lugnare än normalt, förutom när hon är ensam inne, men det tycker hon inte om och har aldrig gjort, och kan stå och ropa lite och så. Lugnar sig dock när hon inser läget. Och nu i nya stallet är hon även lugn ensam inne, trots att det tidigare havrefria fodret är utbytt till 2 kg havre om dagen. Såklart det kanske vore skillnad om hon inte fick någonting alls, men hon blir ju inte jobbig på något sätt. (Förutom när det är spöken i varje hörn. :p)
Det jag vill komma till att havrefritt o havre verkar inte vara någon större skillnad. Sedan kan det vara skillnad att inte ha något alls, men som hon har nu, vet jag att hon får i sig allt hon behöver.

När hon fick färdigfoder fick hon rekommenderade givan, då behövde man inte komplettera med vitaminer.

Har du någon källa?

Hö innehåller normalt mer socker än betfor!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst ger mig gråa hår. Jag har nu testat Aveve Icelandic mix - om det är mineraler i det vill hon inte äta. St. Hippolyt Höcobs...
Svar
17
· Visningar
903
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 993
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 144
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 812
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka