Ge b vitamin...

Sv: Ge b vitamin...

mina 2 hästar har ätit redan 2 st flaskor b-vitamin dom är nu inne på sin 3 flska, dom får 30 ml var rakt ner o fodret! :)

Jag ger B-vitamin till min pålle, flytande i maten. Tycker det fungerar bra! :smirk:

Spinner vidare och undrar:

trots att jag har gett och ger min häst bvitamin hjälper det inte ett dugg att få honom att släppa pälsen tidigare. Han har alltid varit sen och börjar alltid släppa sist av alla och har alltid kvar pälsen längst..
Har inte sett nån effekt av bvit faktiskt. Vad skulle man kunna prova ist?
Har hört att (äkta) vetegroddolja kan ge effekt vid pälsfällning?

Han mår ju inte dåligt, han är glad och pigg och som vanligt.
Tränar och är igång och rids 5-6 dagar i veckan normalt arbete.

Han har en lång, tät och isolerande päls.
Är halvklippt och går täckad, ej nattetid.

Hej!

Vi ger B-vitamin höst och vår, vanligtvis i fodret. I undantagsfall sprutar vi, brukar bli om det kommer hem en häst i dålig kondition. Enligt vår vet tas B-vitaminen snabbast upp i blodet (endast vet som sprutar !), sedan muskulärt (halsmuskler eller rumpan) och sist i maten.

( På vårkanten kan det även ibland vara befogat att ge något ADE preparat om man fodrar men ett icke färdigfoder (vitamineraliserat). Grovfodret tappar något i vitamin innehåll mot våren. )

Mvh / Fia

Jag tycker inte B-vitamin ger ett dugg skillnad i pälsen. Däremot kör vi nu linolja (för fettet) och vetegroddsolja (för pälsen) och har fått helt otroligt resultat.

Hästen började fälla så smått när det var som kallast (vilket han säkert ångrar nu när det börjar blåsa smådjävlar!), och han är blank som en ål i fuxpälsen. Har blivit en nyans rödare också :D

E-vitamin (vetegroddsoljan) har jag gett tidigare i olika former (tyckte bra om Kraffts också), och tycker att det har gett resultat på både päls och muskler, men det kanske är en smula inbillning också?!

E-vitamin får man akta lite då det kan överdoseras....

Jag har givit B-vitamin i fodret till häst med muskel och nervskada.
Det hjälpte.
Och vid dåliga hovar.
Det hjäpte också.
Och som spruta till gammal häst på våren.
Det blev mycket bra effekt på det.
Samt som sprutor, i plural, till häst med knäskålsupphakning.
Och det var förvånansvärt, men det hjälpte det med.

Håller med! Gav pålle B-vitamin i början när vi precis köpt honom i samband med fällning.

Varför? Tja, för att alla andra gjorde det. :o

Sen råkade jag nämna för veterinären att jag gav B-vitamin och hon frågade: "Jaha, varför det?" Hon menade också att det var ytterst få som har brist på det och att det inte finns några som helst belägg för att det skulle få hästarna att komma igång med fällningen bättre.

Hon hade också den åsikten att det är smarta tillverkare/försäljare som får oss hästägare att tro att det finns ett behov.

Nåväl, vi ger inte pålle B-vitamin längre och vi ser ingen som helst skillnad dvs han fäller när han fäller! :D

Jag ger det till stoet nu för hon blir öm när hon börjar fälla.
Hon blir alltid det när hon fäller/sätter päls och b-vitamin hjälper faktiskt.
Skulle inte ge det om det inte märktes nån skillnad.

Men finns det något man kan ge istället för B-vitaminer då?
Har en islandshäst som sätter päls tidigt och fäller sent. han börjar att sätta vinterpäls i augusti och har inte fällt färdigt förrän i maj. Han verkar inte må särskilt dåligt vid pälssättning och fällning. Bara lite loj, men det är han ju hela tiden! :)
Hade jag kunnat ge något för att hjälpa honom hade det varit bra.

Vid pälssättning och fällning ger jag min häst lite extra b-vitamin i fodret. Han blir lite öm och känslig för beröring då och det försvinner när han får extra b-vitaminer.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 241
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
983
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 874
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar