Boerperd

Trådstartare
Är nu vikarie för en som är mammaledig.
När hon gick så aviserade hon att hon skulle vara ledig över denna sommar med. (gick våren 2013)
Nu har hon nämnt att hon ska börja jobba heltid redan i vår. Men inte nämnt nåt till chefen...
Hur långt i förväg måste man avisera sin återgång till sin tjänst?
Skulle ju vara bra att veta när jag blir arbetslös igen....
:meh:
 
Sv: Gav. vik.

Är nu vikarie för en som är mammaledig.
När hon gick så aviserade hon att hon skulle vara ledig över denna sommar med. (gick våren 2013)
Nu har hon nämnt att hon ska börja jobba heltid redan i vår. Men inte nämnt nåt till chefen...
Hur långt i förväg måste man avisera sin återgång till sin tjänst?
Skulle ju vara bra att veta när jag blir arbetslös igen....
:meh:


En månad....
 
Sv: Gav. vik.

Är du helt säker på att du inte får vara kvar hos arbetsgivaren trots att den du är vikarie för kommer tillbaka? Ofta får man ju vara kvar, men man får en annan position och ett nytt anställningsavtal.
 
Sv: Gav. vik.

Jag vill ju gärna vara kvar... Trivs super med organisationen och arbetskamraterna!
Måste ta mod till mig och prata m chefen!
 
Sv: Gav. vik.

På mitt jobb är det då tre månader som gäller.
Vid information om nör man planerar att påbörja ledighet, ev. förlängning och om man vill tillbaka tidigare.
 
Sv: Gav. vik.

På mitt jobb är det då tre månader som gäller.
Vid information om nör man planerar att påbörja ledighet, ev. förlängning och om man vill tillbaka tidigare.

Enligt föräldraledighetslagen säger man till 2 månader innan man går på föräldraledighet och en månad innan man har för avsikt att återgå till arbetet.
 
Sv: Gav. vik.

Är nu vikarie för en som är mammaledig.
När hon gick så aviserade hon att hon skulle vara ledig över denna sommar med. (gick våren 2013)
Nu har hon nämnt att hon ska börja jobba heltid redan i vår. Men inte nämnt nåt till chefen...
Hur långt i förväg måste man avisera sin återgång till sin tjänst?
Skulle ju vara bra att veta när jag blir arbetslös igen....
:meh:

Vad står det på ditt anställningsbevis då?
 
Sv: Gav. vik.

Det står väl i ditt avtal ett "längst tom datum" och sen även hur lång uppsägningstiden är.
 
Sv: Gav. vik.

Det står väl i ditt avtal ett "längst tom datum" och sen även hur lång uppsägningstiden är.

Förmodligen står det (om arbetsgivaren tänkt till lite) "vikariat från och med dd-mm-åå till dd-mm-åå, dock längst till och med NN:s återgång i arbete".

Vid vikariat för föräldraledig brukar man skriva så. Om man INTE skrivit den sista raden med "dock längst till och med" så gäller att den anställde vikarien har rätt att jobba kvar även om den föräldraledige skulle avbryta sin ledighet tidigare än förväntat.

Uppsägningstid har man inte på ett vikariat; det är en tidsbegränsad anställning som alltså gäller de datum som står i avtalet. Från både arbetsgivarens och arbetstagarens sida; ingen av dem har möjlighet att säga upp anställningen. (däremot kan man ju göra enskilda överenskommelser; om båda vill att vikariatet ska avslutas t ex. Den anställde kan ju alltid strunta i att gå till jobbet bara, men då KAN den (även om det nog nästan aldrig händer, vilken arbetsgivare vill "tvinga" en person till jobbet som inte alls vill vara där och förmodligen utför uppgifterna därefter) faktiskt bli stämd för avtalsbrott).

Däremot har arbetsgivaren normalt vissa skyldigheter att informera arbetstagaren om att anställningen upphör. Det beror lite på hur lång anställningstiden varit hur de tidsfristerna ser ut.
 
Sv: Gav. vik.

Enligt föräldraledighetslagen säger man till 2 månader innan man går på föräldraledighet och en månad innan man har för avsikt att återgå till arbetet.

Det går att avtala bort via kollektivavtal.
2 § Ett avtal som innebär att arbetstagares rättigheter enligt denna lag inskränks är ogiltigt i den delen.
Genom ett kollektivavtal som på arbetstagarsidan har slutits eller godkänts av en sådan central arbetstagarorganisation som avses i lagen (1976:580) om medbestämmande i arbetslivet får det dock göras avvikelser från lagen i fråga om- anmälan om ledighet (13 §),
- tiden för arbetstagarens underrättelse om återgång till arbete (15 § andra stycket),
- den tid arbetsgivaren har rätt att skjuta upp arbetstagarens återgång till arbete (15 § tredje stycket).

------------------------------------
I de centrala avtal som gäller för kommuner och landsting gäller 3 månader för anmälan om föräldraledighet. Dock ej att man måste anmäla återinträde 3 månader innan, MEN det kan ha förhandlats lokalt just i Stormcasts kommun.

I vår kommun gäller 3 månader för att anmäla/söka föräldraledighet (vi går på de centrala avtalen). Däremot står inget i de centrala avtalen om återgång i tjänst så där gäller föräldraledighetslagen, dvs
15 § En arbetstagare får avbryta sin påbörjade ledighet och återuppta sitt arbete i samma omfattning som före ledigheten.
Om arbetstagaren vill utnyttja sin rätt att återuppta sitt arbete, skall arbetstagaren snarast möjligt underrätta arbetsgivaren om detta.
I det fall ledigheten varit avsedd att pågå en månad eller mer, får arbetsgivaren skjuta på återgången högst en månad efter det att arbetsgivaren tagit emot underrättelsen.
Det är alltså "snarast" som gäller, MEN ag kan skjuta på det en månad framåt.
 
Sv: Gav. vik.

Det går att avtala bort via kollektivavtal.
2 § Ett avtal som innebär att arbetstagares rättigheter enligt denna lag inskränks är ogiltigt i den delen.
Genom ett kollektivavtal som på arbetstagarsidan har slutits eller godkänts av en sådan central arbetstagarorganisation som avses i lagen (1976:580) om medbestämmande i arbetslivet får det dock göras avvikelser från lagen i fråga om- anmälan om ledighet (13 §),
- tiden för arbetstagarens underrättelse om återgång till arbete (15 § andra stycket),
- den tid arbetsgivaren har rätt att skjuta upp arbetstagarens återgång till arbete (15 § tredje stycket).

------------------------------------
I de centrala avtal som gäller för kommuner och landsting gäller 3 månader för anmälan om föräldraledighet. Dock ej att man måste anmäla återinträde 3 månader innan, MEN det kan ha förhandlats lokalt just i Stormcasts kommun.

I vår kommun gäller 3 månader för att anmäla/söka föräldraledighet (vi går på de centrala avtalen). Däremot står inget i de centrala avtalen om återgång i tjänst så där gäller föräldraledighetslagen, dvs


Det är alltså "snarast" som gäller, MEN ag kan skjuta på det en månad framåt.

Ja det stämmer, det var ett förtydligande från min sida vad jag refererade till :)
De arbetsrättsliga lagar vi har kan i stort kompletteras och anpassas genom central/lokal förhandling så man måste ju alltid dubbelkolla när arbetsgivarens förhållningssätt inte synkar med lagen.
 
Sv: Gav. vik.

Tack!
Jag har fått alla svar jag behöver!
Min anställning räcker så länge dom har behov av i den gravidas ställe..
Inte ordagrant så, men typ. Så då är det nog en månads varsel som gäller!
Skönt att veta hur det ligger till. Nu ska jag bara lyckas ta samtalet om dom ser någon framtid för i företaget... Skönt att veta men samtidigt så är det ju ganska najs å stoppa huvudet i sanden me...
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
844
Senast: Stekspaden
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
13 954
Senast: malumbub
·
Skola & Jobb Jag kommer antagligen bli uppsagd, enligt vad min arbetsgivare har sagt. I övrigt har jag inte fått mycket info om vad som kommer...
2
Svar
29
· Visningar
3 367
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
23 540

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp