Gått över gränsen redan??HJÄLP!

Juzzzen

Trådstartare
Jag sitter i en sån jäkla sits..

För tre år sen adopterade jag en spansk vovve..han var rädd o osäker o har blivit mkt slagen..första början vågade han knappt komma fram överhuvudtaget..vi fick bara röra honom en liten stund, sen blev han rädd o morrade..

han har gjort enorma framsteg, blivit tryggare, o är inte rädd när man viftar med händerna, förr la han sig platt på golvet o blunfda så fort man gjorde en hastig rörelse..

men saken är den, att han är fruktansvärt knepig..ena dagen kan han vara kelen o så, sen nädta får man inte röra honom, då morrar han o visar tänderna, o blir han upprörd jagar han sin egna svans o biter i den..

För ett tag sen skule jag ta ifrån honom en sak han tagit, ett godis papper eller så..o då brukar han morra o så, men sen jagar han svansen,,det gjorde han inte denna gången..
han attackerade mej, gång på gång, hoppa upp o högg mot mej, så jag fick trycka mner hann med en kvast, kunde inte ta i honom..han hade tuggat sönder mej...detta har hänrt en gång till efter...

är det dax att ge upp?jag har iofs inte tränat o aktiverat honom det senatse året, pga deppression, men är gränsen nådd iaf?

Han älskar att träna o är jättediuktig..men han är skällig o hoppar upp på folk o nafsar när dom kommer hem till oss, men nu har han ju visat aggression....

Jag behöver RÅD..det är så svårt, med tanke på hans bakgrund..hade han varit "frisk" hade jag haft lite mer koll på vad jag skulle gjort..men han har ju ärr..som kanske aldrig läker..HJÄLP!!
 
Sv: Gått över gränsen redan??HJÄLP!

Jag skulle tyvärr ta bort en hund som visar tecken på aggression som din just har gjort. Han är tydligen mycket ärrad av vad han varit med om och jag tror inte att det är något som någonsin kommer att försvinna. Det är ju inte meningen att man skall behöva trycka ner sin hund med en kvast för att den skall sluta. En sådan hund kan bli livsfarlig i vissa situationer. Tänk bara om han blir sådan mot ett barn.....*hemska tanke*

Han mår nog bäst av att få somna in och även om det känns hårt nu så blir det bättre.
 
Sv: Gått över gränsen redan??HJÄLP!

ja, det elite så jag tänker oxå..ok om jag själv blir biten..för då har jag själv satt mej i den sitsen..om om han skulle göra nåt me nån annan..*ryser'

men dte e svårt..har precis gått igenom en stor förlust, så det e svårt att ta ställning till nåt nytt sånt här nu...men jag förstår hur du menar..tro mej...
 
Sv: Gått över gränsen redan??HJÄLP!

Ja det förstår jag absolut. Har själv behövt ta bort en av mina tidigare hundar när han bara var 7 månader så jag vet att beslutet är jobbigt att ta. Men ibland får man se till hundens bästa och inte lyssna för mycket på sitt eget hjärta. Jag hoppas verkligen att det löser sig till det bästa för dig.
 
Sv: Gått över gränsen redan??HJÄLP!

Ja, det är ju så...Han mår ju inte bra av dte heller..det vet jag..för det verkade som att han inte kunna kontrollera det dom två gångerna dte har hänt, han "snöar in" på det lixom..samma med det med svansen....sen är han mkt skamsen efetr..det är han alltid..kommer o fjäskar..så han mår inte så bra själv kanske....verkar rätt sorgsen ibland..usch ja..tack för ditt stöd iaf!
 
Sv: Gått över gränsen redan??HJÄLP!

Nej ofta mår ju hundar som gör på det viset inte bra. Stackars liten då..han kan inte haft det lätt :( *tröstkramar*
 
Sv: Gått över gränsen redan??HJÄLP!

Det ska vara roligt att ha hund. Det är inte roligt jämt, men till
övervägande del ska det vara roligt.
Jag hade för ca. 5-6 år sedan en liten, nervös och rädd rottistik,
som jag kämpade som ett djur med.
Idag har jag en lättsam, glad och trygg hund, som är näst intill 100% pålitlig.
Jag hade aldrig kunnat ana att det kan vara så roligt att ha hund.
Innan var varje dag en kamp, och jag vet inte hur många gånger jag
grät över den hunden. Samtidigt var hon jättgosig, snäll som få
och min första egna hund. Hur 17 skulle jag kunna göra mig av med henne?
Nu slapp jag ta något beslut, då hon gick bort pga sjukdom, som troligen även påverkade hennes beteende.
Hon lärde mig massor, framförallt att det ska vara roligt!
Mitt dilemma var att hon tyckte världen var stor, otäck och farlig,
men att matte var bäst. Dock inte så bra att det överskuggade hennes rädslor.
Du har en hund man vissa dagar inte får röra. Det är inget lustfyllt hundägande. Om du har gått vändan:

1. Försökt själv
2. Kollat upp om hunden har ont el. dyl. hos vet.
3. Haft hjälp av duktig tränare. Oavsett hur duktig man är själv,
kan man behöva hjälp utifrån.

Så skulle jag allvarligt överväga avlivning. Det är inte grymt mot hunden. Det som är jobbigt är ens egna känslor.
Omplacering tror jag inte skulle hjälpa ett dugg i ditt fall, snarare göra saken värre.


Lycka till!
 
Sv: Gått över gränsen redan??HJÄLP!

Din hunds problem ligger nog mycket i att han inte blivit ordentligt aktiverad...

Att han hade problem visste ni när ni tog honom, det är sånt man får jobba med... Men pga vissa omständigheter har ni inte kunnat det och då går utvecklingen bakåt istället för framåt...

Ja jag tycker att ni ska avliva för hunden bästa, för det lilla jag kan utläsa från ditt inlägg så förstår jag att denna hund inte mår speciellt bra alls..

Tyvärr är det så!

/ C
 
Sv: Gått över gränsen redan??HJÄLP!

Jag känner inte dig och känner inte din hund så jag vet inte vad som ligger bakom hundens ändrade beteende. Om den pga din depression uppfattar rangordningen som ändrad eller om den kanske rentav är sjuk på något sätt. Om något slår slint i vissa situationer när den påminns om saker som hänt tidigare. Det är ju ingen lätt sak att ta sig an en omplacering som haft det svårt tidigare och därför är mitt råd till dig att du ska kontakta organisationen som du adopterade honom genom. Se om du kan få något stöd där. Att ge hunden en chans med stöd av någon professionell tränare innan du avlivar tycker jag är rimligt. Kanske det är något i ditt beteende eller hundens tolkning av ditt beteende som går att rätta till. En hund som inte fungerar och känner sig avspänd i sin flock är ingen lycklig hund och därför ska du inte dra dig för att ta beslutet att låta den somna - för hundens skull lika mycket som för er skull - om det inte går att komma till ett lyckligt slut.
 
Sv: Gått över gränsen redan??HJÄLP!

Jag förstår inte riktigt det här när folk tar omplaceringar som har uppenbara problem. Det är ju bara att skaffa sig bekymmer och elände. Det ska ju vara roligt och okomplicerat att ha hund.
Alla hundar ska inte räddas.
 
Sv: Gått över gränsen redan??HJÄLP!

Nä, alla hundar går inte att rädda, det håller jag med om..Men denna hunden gick igenom psykkontrollen, och var värd en chans, vilket jag tycker ala levande varelser har rätt till...Han var till en början rädd som tusan, o han har faktiskt gjort fantastiska framsteg, jag hade såklart räknat med att det skulle vara mkt jobb, o det är inget jag har nåt emot..men när det går överstyr..så..:(
..jag tränade honom för tränare ett tag innan min häst gick bort o jag tappa lusten till allt..Han blev då gladare, men var fortfarande knepig i vissa situationer..ibland får han sånna knäpp att man inte ens får ta på eller av hans selen när man ska ut, då morrar han o blir helt stel i hela kroppen, detta har han gjort mot min bror o mig, inte senatse veckan, men för nåra veckor sedan....men aldrig mot mamma( jag bor hemma, fortfarande, trots att jag är "vuxen":S..pinsamt men sant) jag är den som har haft rangordning dispyter med honom..o han lyssnar bra på när jag säjjer till honom nu, men ibland är han helt okontaktbar o blit sur så fort man klappar honom eller går förbi..

usch..jasg ska ta kontakt med min gamla tränare nu i dagarna, men det var skönt o höra folks åsikter ändå..
 
Sv: Gått över gränsen redan??HJÄLP!

Tillåt mig att förklara...

En hund som blir för lite aktiverad skapar oftast olater och problem, sådana saker som man kan jobba bort om man bara ger det lite tid och tålamod..

I grund och botten är kanske hunden underbar, men pga missförstånd så blir den en som vi kallar det " problemhund "

Bara för att den som köpte hunden först inte klarar av den, säger inte det att en mer kunnig och villig ägare kan ta över och vinna tillbaka dendär underbara hunden som en gång funnits..

Nej alla hundar kan man inte rädda, men en hel del blir onödigt avlivade också!
 
Sv: Gått över gränsen redan??HJÄLP!

Jag håller fullt ut med dig, därför att jag känner att till viss del är det mitt fel, att han gått över gränsen..då jag tror att han känner sig sviken av mej, därför vi tränade, o han tyckte det var skitkul o han behöver känna sig nyttig o få upp självförtroendet..men samtidigt så har han ju sitt bagage, o det tar ju ut sin rätt..o frågan e ju lite..om jag nu sätter igång o tränar honom..blir han så pass "frisk" att vi kan ha ett normalt förhållande, med andra ord, där jag kan lita på att han inte attackerar nån..

Att omplacera honom är inget alternativ, då han inte klarar omställningar särskilt bra, ( i början kissdae han o bajsa inne o var helt ostabil så fort vi möblerade om!!)o redan bytt hem mer än 4 gånger i sitt 5 åriga liv..det skule vara ännu ett svek..o det utsätter jag aldrig honom för...
 
Sv: Gått över gränsen redan??HJÄLP!

Nej att omplacera är inget för din hund det har du rätt i..

Svara ärligt på frågorna du ställer i i lägget ovan:

Har du tid,ork och tålamod för att träna så pass mycket som din hund kräver, annars tycker jag att du ska låta honom somna in.

För hur det än är så lider inte hunden över att få somna in, det är vi som ägare som får ta det tunga med en avlivning:

Ångest
Känna skuld
Dåligt samvete etc

Men någonstans i sitt inre känner man nog om man gör rätt även om det är svårt..

/ C som är i liknande situation
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 095
Senast: Hermelin
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 089
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 662
Senast: s957
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 416
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp