Gäspar med gnissling på slutet!

N

Ninja77

Jag blir helt nervig när min hund gäspar och avlutar gäspen med ett högljudt "gnissel"!

Han gör det när han väntar på att få på sig kopplet och komma ut, ibland om jag säger något kommando som han inte är så sugen på, när jag kollar på tv eller har uppmärksamheten på något annat, om vi är ute på långpromenad och jag måste stanna för att ta upp mobilen, osv.

Hittils säger jag "nej" till honom när han gnisslar, och "duktig" när han gäspar vanligt. Uppenbarligen funkar det inte för han slutar inte med det här beteendet.

Jag måste få honom att sluta för detta irriterar mig så mycket att jag går från ett strålande humör till surfitta på 0,1 sekund... :o

Nån som har samma "bekymmer" och/eller tips? :cool:

Sv: Gäspar med gnissling på slutet!

Det kanske är jag som är känslig...

Men han tar verkligen i med hela ansiktet och liksom rycker till i slutet som för att verkligen markera att han är uttråkad eller stressad eller otålig eller vad det nu kan vara. Det känns som att han gör så med flit för att reta mig... :devil:

Antagligen, min hund gör precis likadant. Fast jag har aldrig stört mig på det. Det är ju bara deras sätt att visa att de tycker det är tråkigt eller att de inte förstår eller vad det nu kan vara. :)
Min hund gäspar ofta om man tappar tålamodet och blir arg utan att hon förstår varför.

Oj, du måste vara lättretad. SJälv tycker jag det skulle vara konstigt att bestraffa en sån sak. Jag tror inte ens hunden gör en medveten handling.

Han är en sån som du har på bild! :)

Jag kanske är lättretad. Men jag vill ha ordning på hunden. Han får inte skälla heller, eller bitas, hoppa på folk eller vara allmänt ohyfsad. Gnisslet kanske är hans enda sätt att ge utlopp för allt bitande, skällande, hoppande han inte får lov att göra...?

Om det nu är en rottis du menar, så är de en ganska pratig ras.
Min gamla gick ofta omkring och muttrade, samt "gnisslade" ibland.

Det är inte ouppfostrat, det är kommunikativt.

Rent Gnällande är däremot skitjobbigt.

"Gnisselgäspning" har några av mina haft också. Speciellt när det gällt att gå ut. Jag har tolkat det som en glädje att nu är det dags. Men jag har aldrig retat mig på det. Likaså om de suttit intill och blivit klappade och kliade, det har jag tagit som en trivselgäspning med ett litetg gnissel på slutet. Reta dig inte på det, det är ingen ide´. Låt hunden få vara hund, alla har sina olater, även vi mattar och hussar.

Okej, jag får tagga ner lite. Han är väldigt duktig annars, så jag ska inte klaga. Men han är ett år nu och jag försöker förbereda mig på trotsåldern. Tänkte kanske att hans gnissel var ett sätt att "käfta emot" när något inte passar.

Till TwiggyM:

:rofl:

Han får gäspa som han vill, men dom här gnisselgäspningarna gör han inte för att han är trött, och då vill jag veta vad/om det är något fel. Har jag stressat upp honom, eller misskött mig på något vis? Jag vill bara göra rätt. Hans gnissel känns som uppfordringar, men till vad...?

Ja då har du en lite prat gubbe:) Min vovva snackar jämt, så jäkla rolig. och skälla får hon när jag säger skall;)
Annars så gnislar hon i bland när hon är uppspelt och förväntansfull. En helt naturlig hundgrej.

Är man alltid konsekvent är den så kallade trotsåldern inga problem. Jag har aldrig upplevt det i allafall. De testar lite då och då under hela sin uppväxt tyckar jag men har man varit noga från början så blir det inte så mycket värre för att hunden fyller 1.

Gäspningar är en lugnande signal. Oftast iaf.

boktips: turid rugaas: lugnande signaler

Min rottis gör presis lika dant . Jag bryr mig inte om det. Denna rottisen skäller aldrig. Men hon gnisslar i stället. Så de måste ju få ge jud i från sig.

våran ena vovve gnisslar ochså och slutar med ett tut på slutet.

jag tycker det låter gulligt :p

Min ena rottis gnisslar ibland när han gäspar. Mest om han är upphetsad , att bestraffa gör det troligtvis värre eftersom det får hunden att känna sig än mer stressad.

Ett kommando typ " ligg" innan utgång där hunden har en uppgift kan få den att lugna ned sig.

Det låter som om det där är en grej han gör när han är uttråkad eller vill att nåt ska hända. När han sätter igång med sånt så kanske du i stället för att bli arg fundera ut vad ni ska hitta på? Ta en promenad, köra lite lydnad etc. Att skälla på honom där skulle inte vara rättvist gentemot hunden.

Tack för tipsen!

I helgen gick det bättre. Det är nog så att han vill prata. Märkte att om jag höll igång konversationen så gäspade han inte alls. Sen fick han komma upp i fåtöljen och gosa också, det funkar ju alltid! :idea:

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 357
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vi har en kastrerad hanhund född i november 2006. Han är alltså snart 8 år gammal. Han kastrerades sommaren 2010. Vi köpte honom som 8...
2
Svar
29
· Visningar
13 656
Senast: ISABEL
·
Övr. Hund Det är så lätt att råda andra hur de skall göra med sina hundar när de råkar på problem. Nu sitter jag själv mitt i ett svårt dilemma...
2
Svar
33
· Visningar
2 555
Senast: Bebben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka