Sv: Gåshud
Så..ska jag ge mig in i debatten eller inte va min undran till mig själv..Nu är jag här ock ska försöka göra det kort..
Den här filmen visar det värsta inom rodeosporten helt klart men vad många inte vet är att de olyckliga saker som visas (förutom gjordarna som används på bockande hästar och tjurar) är ingen vanligare förekommande än en fälttävlanshäst som brakar igenom/över/under ett fälttävlanshinder och btyret ben o annat, en travhäst som förolyckas i ett lopp, en galopphäst som får benet avsparkat i ett lopp osv.. Rodeon är en nationell sport i Amerika och lika nära människors hjärtan i "cowboystaterna" som travsporten eller hoppningen o dressyren är här.
Det ser helt klart illa ut om man tar alla de illa sekvenserna och samlar dom i ett kollage såhär, men hade det inte sett like illa ut med ett helt vanligt kollage av vanliga ridsportsolyckor som vi var dag utsätter våra hästar för?
Hästarna och tjurarna har gjordar för att förstärka bockningen ja, men så fort ryttaren har slängts i backen (oftast med skador) har man ngt som heter pickup men som rider upp jämte den bockande hästen för att genast ta av gjorden som är arrangerad så att den går att spänna upp väldigt lätt.
Kontraktörerna som äger hästarna och tjurarna som används lever på deras djur och värderar dom högt eftersom dom ofta lever utav dom. Tjurar som kastar av flest ryttare får en lik stjärnstatus och får efter pension gå och mysa o ha det bra oftast för resten av sitt liv. Dom har även stort avelsvärde.
Gjordarna som spänns på dessa djur brukar sitta på i snitt kanske 15-30 sekunder. Ryttaren ska bara sitta i 8.
Dessa gjordar är nog verkligen inte värre än de metoder vissa inom ridsporten väljer att träna sina hästar med. Strama inspänningstyglar, skarpa bett, spön, för att inte tala om förbjudna metoder som pågår dagligen såsom sparring/spikade nosgrimmor osv.
Rodeon är en folksport och folket går inte dit för att se djuren lida utan snarare för att se cowboysen bli slagna gula och blåa.
Klart det finns rötägg inom rodeon och folk som aldrig någonsin borde hålla på med djur oavsett art och sport, men det är ändå en stor okunnighet om sporten i Sverige och övriga Europa och allt vi matas med är filmer och bilder som denna. Jag skulle snarare inbjuda er alla till att beläsa er lite mer innan ni tycker för mycket. Jag har själv bott och arbetat i Montana, USA och gått på otaliga rodeos och endast en enda gång har jag sett ett djur förolyckas men den olyckan hade lika gärna kunna hänt en häst i hagen eller ute i paddoken med Malin 6 år på ryggen. Har sett många mååånga cowboys förolyckas dock så man kan väl säga att dom får vad dom förtjänar?
Kan väl också hålla med om att vissa av grenarna i en del Rodeos som inte direkt är ranchrelaterade, för rodeon byger ju ändå på att visa upp sina skickligheter, och hästens, i det dagliga rancharbetet genom dessa rodeogrenar.
Jag bara ber er att läsa på lite innan ni förkastar något ni inte riktigt vet så mycket om.
Och jag förstår att man tycker det är fruktansvärt om man inte matas med annt än den filmen jag just såg.
MVH