Gasar men bromsen ligger i

Jag försöker vara aktiv och fixa och dona, men det tar emot. Det känns som om jag gasar men inte lagt ur handbromsen. Jag har i alla fall gjort en sådd med strandkål och en med två sorters chili. Det kliar i fingrarna att fortsätta så, men det är för tidigt för tidigt att så det jag tänkt mig. Så jag får hålla mig.

Jag skulle behöva ta tag i min hushållsbokföring. Jag ligger efter sjukt mycket, men igår lyckades jag bokföra två veckor. Tar jag två veckor om dagen så är jag ikapp om två veckor. Jag har ju t.ex. ingen aning om vad katterna kostar i månaden, eftersom jag inte bokfört de utgifter jag haft. Kan vara bra att veta sånt. Nu kan jag bara göra en gissning.

Senaste elräkningen var en chock. Den var tredubbelt så hög mot månaden innan. Hoppsan. Så nu har jag stängt av luftvärmepumpen och eldar med ved i stället. Det blir så klart mer jobb med det, men jag lider ingen brist på ved. Räknar inte med att det syns på räkningen förrän nästnästa månad då jag var så sen på det.

Jobbsökandet går sådär. Jag skulle vilja få iväg massor med ansökningar, typ en om dagen minst, men det lyckas jag inte med. Jag skulle behöva börja på gym också så att jag faktiskt skulle klara vissa jobb. Men jag vet inte hur jag ska kunna motivera mig till det för tänk om jag ändå inte får ett sådant jobb och då har jag tränat i onödan. Vet inte vad det kostar heller.

Såg förresten ett jobb idag där man skulle jobba hemifrån. Man skulle kunna visa upp godkänt gymnasiebetyg i svenska och engelska om man kom på intervju. Det kan inte jag. I gymnasiet pluggade jag inte engelska. Och även om jag lärt mig engelska på egen hand efteråt så vete tusan om jag vill ha det som språk när jag jobbar. I don´t think so.

Tycker ni går på hårt nu.
Alla har olika svårt för att ta itu med saker. Jag brukar förklara det som trappsteg för min sambo.
Innan jag gick in i väggen var mina trappsteg låga, det fanns ett visst motstånd till att göra tråkiga saker men det var inte särskilt svårt att ta sig uppför trappstegen. Jag sprang.
Efter väggsmällen har trappstegen blivit så galet mycket högre. Depressionen som kom i kölvattnet höjde stegen ännu mer.
Nu kan den enklaste syssla kännas som att jag ska behöva ta fram stege för att ta mig uppför ett enda jäkla trappsteg. Till och med saker jag vet gör gott, är roliga, eller att jag mår bra efteråt, har höga steg.

Alla har olika höga trappsteg, medfött eller fått genom livets gång. Jag börjar hitta sätt att ta mig uppför trappstegen, och hoppas Wille och alla andra med höga trappsteg hittar något som fungerar för dem också.

Jag talar om nuläget, antingen håller du på som du gör, att motivera varför du inte kan göra saker, rätt eller fel så cementerar du läget eller så försöker du ändra på saker. Hittar rätt hjälp, motiverar dig osv. Det är ditt val.

Jag vet folk som har gjort både jobbat för ett bättre liv och de som konstaterat att det inte går. Det finns folk som varit så utbrända att de inte kunnat ta sig ur sängen och som lever produktiva liv som de trivs mycket bra med, som utnyttjat utbrändheten för att omvandla sitt liv till något mer. Och de som fastnat i att det inte går att göra något. Ingen som jobbat sig ut depression och utbrändhet har ångrat sig som jag känner till i vart fall.
Det enda som motiverar mig är pengar. Har sagt det förr.

För mig var det livet i sig självt som ledde till utmattningen. Att anstränga sig på det viset igen passar jag mig för. Men det är svårt att hitta en balans. Och depressionen kommer jag nog aldrig ur.

Jamen dåså, det är ju himla lovande :) då behöver du kanske inte vara så orolig över att du inte kommer orka göra något annat heller, det är kanske bara worst case scenario.
Nu är det ju fysiskt krävande jobb jag söker. Och jag har inte fysiken.

Skulle jag få ett kontorsjobb skulle det inte alls vara samma problem.

Du kan väl se det som så att om du tränar och blir starkare i kroppen och mer uthållig så kommer du att orka med vardagen hemma bättre, du kommer ha ork över för din trädgård och ditt hus isft att komma hem och orka göra absolut noll.

Du kan väl se det som så att om du tränar och blir starkare i kroppen och mer uthållig så kommer du att orka med vardagen hemma bättre, du kommer ha ork över för din trädgård och ditt hus isft att komma hem och orka göra absolut noll.
Jag tror problemet mest sitter mellan öronen.

Orkade ju inte med vardagen förut heller när jag var aktiv på diverse sätt, utan kraschade ju då.

Det kommer nog, även om du inte tränar innan så tränar man ju upp det som görs på jobbet genom att göra det :) jag gick från fysiskt jobb till kontorsjobb, det krävdes också en tid innan jag klarade att sitta still hela dagen :o

Edit: förlåt om jag låter sådär löjligt käck, kan sammanfatta det såhär: jag tror att du klarar det!

Har inte läst mer än första sidorna men kanske skulle orientering kunna vara något du tycker är roligt?
Jag har aldrig känt mig lockad av det. Det finns inte många sporter som lockar ö.h.t. Kampsport var lite intressant men här är det begränsad tillgång. Och så är jag orolig för skador. Provade aikido en halv termin för länge sen och tyckte det var ok. Men efter halva terminen kom jag av mig. Sen blev det inget mer.

Jag har jobbat som administratör i många år och min uppfattning är att man då måste träna för att orka. Mina kollegor tränar alla eftersom man annars får känningar i rygg, nacke. Att sitta framför en dator hela dan kommer påverka kroppen och då måste man hjälpa kroppen och bygga upp den rätt så den ska hålla. Även om man har rätt utrustning och sitter ergonomiskt rätt så behövs den omtanken om kroppen genom träning.

Jag har aldrig känt mig lockad av det. Det finns inte många sporter som lockar ö.h.t. Kampsport var lite intressant men här är det begränsad tillgång. Och så är jag orolig för skador. Provade aikido en halv termin för länge sen och tyckte det var ok. Men efter halva terminen kom jag av mig. Sen blev det inget mer.
Vilka skador är du orolig för egentligen (du skriver väldigt ofta om det)? Det finns väl inte många sporter som är farligare än ridning?? Jag blev klantig nog omkullknuffad av min buffel till häst häromdagen. Lyckligtvis knuffade hennes bog mig åt sidan, och inte framför henne, men jag lyckades med att bli blå i vänster handflata, bli öm i ena knäet och att "stuka" någon muskel kring revbenen. Många andra sporter är nog rätt "beskedliga" jämförelsevis, tänker jag.....

Vilka skador är du orolig för egentligen (du skriver väldigt ofta om det)? Det finns väl inte många sporter som är farligare än ridning?? Jag blev klantig nog omkullknuffad av min buffel till häst häromdagen. Lyckligtvis knuffade hennes bog mig åt sidan, och inte framför henne, men jag lyckades med att bli blå i vänster handflata, bli öm i ena knäet och att "stuka" någon muskel kring revbenen. Många andra sporter är nog rätt "beskedliga" jämförelsevis, tänker jag.....
Vad gäller kampsport så rivskador, utslagna tänder och sånt.

Vad gäller kampsport så rivskador, utslagna tänder och sånt.
Risken för rivskador är förmodligen större när det gäller ridsport och håller du dig borta från Taekwondo och karate så är risken för utslagna tänder nog större i ridsporten.

Jag tänker på typ judo, aikido, jujutsu där , visst kan olyckan vara framme men det är knappast skador som förknippas med dessa. Man sparkar inte utan det är kast, fasthållningar och brottningsinslag. Tränade Aikido ett par år och jag såg inte en enda riv eller tandskada och har inte hör om någon, men ja troligen har väl någon blivit riven av misstag.

Finns det något fysiskt som du tycker om att göra? Jag tyckte att du nämnde att du tyckte om att plantera buskar?
Visst har du en trädgård? Finns det något man kan göra för att börja förbereda lite inför våren?
Nåt som ska grävas, planteras, flyttas på?

Jag orkar inte heller att göra "saker som saknar mening" som gymma eller promenera för promenadens skull etc.
Gör jag något så vill jag att det ska bli nåt av det. Jag hugger hellre ved än går en promenad, eller hjälper någon att flytta än att dra vikter på ett gym.

Jag förstår också att du har svårt att komma igång utan boendestödjaren, så nästa gång hen kommer, kanske prioritera saker som är mer fysiskt ansträngade? dammsuga kan ju vara faktiskt rätt tröttsamt, skyffla jord etc.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
769
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama