Gasar men bromsen ligger i

Jag försöker vara aktiv och fixa och dona, men det tar emot. Det känns som om jag gasar men inte lagt ur handbromsen. Jag har i alla fall gjort en sådd med strandkål och en med två sorters chili. Det kliar i fingrarna att fortsätta så, men det är för tidigt för tidigt att så det jag tänkt mig. Så jag får hålla mig.

Jag skulle behöva ta tag i min hushållsbokföring. Jag ligger efter sjukt mycket, men igår lyckades jag bokföra två veckor. Tar jag två veckor om dagen så är jag ikapp om två veckor. Jag har ju t.ex. ingen aning om vad katterna kostar i månaden, eftersom jag inte bokfört de utgifter jag haft. Kan vara bra att veta sånt. Nu kan jag bara göra en gissning.

Senaste elräkningen var en chock. Den var tredubbelt så hög mot månaden innan. Hoppsan. Så nu har jag stängt av luftvärmepumpen och eldar med ved i stället. Det blir så klart mer jobb med det, men jag lider ingen brist på ved. Räknar inte med att det syns på räkningen förrän nästnästa månad då jag var så sen på det.

Jobbsökandet går sådär. Jag skulle vilja få iväg massor med ansökningar, typ en om dagen minst, men det lyckas jag inte med. Jag skulle behöva börja på gym också så att jag faktiskt skulle klara vissa jobb. Men jag vet inte hur jag ska kunna motivera mig till det för tänk om jag ändå inte får ett sådant jobb och då har jag tränat i onödan. Vet inte vad det kostar heller.

Såg förresten ett jobb idag där man skulle jobba hemifrån. Man skulle kunna visa upp godkänt gymnasiebetyg i svenska och engelska om man kom på intervju. Det kan inte jag. I gymnasiet pluggade jag inte engelska. Och även om jag lärt mig engelska på egen hand efteråt så vete tusan om jag vill ha det som språk när jag jobbar. I don´t think so.

Finns det något fysiskt som du tycker om att göra? Jag tyckte att du nämnde att du tyckte om att plantera buskar?
Visst har du en trädgård? Finns det något man kan göra för att börja förbereda lite inför våren?
Nåt som ska grävas, planteras, flyttas på?

Jag orkar inte heller att göra "saker som saknar mening" som gymma eller promenera för promenadens skull etc.
Gör jag något så vill jag att det ska bli nåt av det. Jag hugger hellre ved än går en promenad, eller hjälper någon att flytta än att dra vikter på ett gym.

Jag förstår också att du har svårt att komma igång utan boendestödjaren, så nästa gång hen kommer, kanske prioritera saker som är mer fysiskt ansträngade? dammsuga kan ju vara faktiskt rätt tröttsamt, skyffla jord etc.
Ja, jag har trädgård. Allt ute i trädgården är fruset nu och det finns inget som går att göra. Det jag kunnat göra är att så lite frön inomhus.

I genomförandeplanen med boendestödet så ska vi ju också gå promenader, men det hinns aldrig med. Vi brukar fylla tiden med städ, disk, matlagning, vedhämtning och gå ut med komposten.

En fundering @Wille är du nöjd med din ork, styrka, kondition, uthållighet och vikt som den är precis just nu?

Om inte, hur skulle du vilja att de punkterna förändrades och såg ut i en "ideal värld"?

Sen kommer de lite svårare frågorna, hur når du dit och när du vet det, är du villig att jobba med den förändring som det skulle innebära att nå de målen?

En fundering @Wille är du nöjd med din ork, styrka, kondition, uthållighet och vikt som den är precis just nu?

Om inte, hur skulle du vilja att de punkterna förändrades och såg ut i en "ideal värld"?

Sen kommer de lite svårare frågorna, hur når du dit och när du vet det, är du villig att jobba med den förändring som det skulle innebära att nå de målen?
Nej, jag är inte nöjd, men det är som det är. Det är ingen ide att lägga energi på att förändra det.

Ja, jag har trädgård. Allt ute i trädgården är fruset nu och det finns inget som går att göra. Det jag kunnat göra är att så lite frön inomhus.

I genomförandeplanen med boendestödet så ska vi ju också gå promenader, men det hinns aldrig med. Vi brukar fylla tiden med städ, disk, matlagning, vedhämtning och gå ut med komposten.

Ok, jag förstår. Det betyder iofs att det kanske kommer finnas nåt att göra där när det tinar (mars?)

Kan du tänka dig att lyssna på böcker?

En vän till mig satte en regel för sig själv att han fick bara lyssna på boken medans han gick. I början blev det bara en kort stund, men sen gick han längre, för han ville lyssna mera. Då behövde ingenting vara belöning, promenaden självbelönade sig.

Jag har också provat med promenader, jag går inte ner i vikt av det, bara får mer aptit, MEN, det som är bra är att jag får precis lite bättre kondition. Det gör att jag inte blir lika snabbt utmattad på vanliga sysslor, allt känns inte lika hopplöst trist och långsamt att göra. Det går mer av sig självt för mig, när jag orkar mer på det stora hela.

Det tycker jag också är vad jag har behövt mest när jag har jobbat med fysiskt krävande jobb, att man börjar med en ok kondis. Styrkan kommer med jobbet.

Kondition kan man bygga på rätt snabbt, också. 4 våningar trappa exempelvis, första gången jag gick den, orkade jag inte hela vägen upp. 3 gånger senare, inget bekymmer, inte ens flåsig. Så oroa dig inte för att det är kort tid, du hinner.

Ok, jag förstår. Det betyder iofs att det kanske kommer finnas nåt att göra där när det tinar (mars?)

Kan du tänka dig att lyssna på böcker?

En vän till mig satte en regel för sig själv att han fick bara lyssna på boken medans han gick. I början blev det bara en kort stund, men sen gick han längre, för han ville lyssna mera. Då behövde ingenting vara belöning, promenaden självbelönade sig.

Jag har också provat med promenader, jag går inte ner i vikt av det, bara får mer aptit, MEN, det som är bra är att jag får precis lite bättre kondition. Det gör att jag inte blir lika snabbt utmattad på vanliga sysslor, allt känns inte lika hopplöst trist och långsamt att göra. Det går mer av sig självt för mig, när jag orkar mer på det stora hela.

Det tycker jag också är vad jag har behövt mest när jag har jobbat med fysiskt krävande jobb, att man börjar med en ok kondis. Styrkan kommer med jobbet.

Kondition kan man bygga på rätt snabbt, också. 4 våningar trappa exempelvis, första gången jag gick den, orkade jag inte hela vägen upp. 3 gånger senare, inget bekymmer, inte ens flåsig. Så oroa dig inte för att det är kort tid, du hinner.
Jag provade bookbeat för ett par månader sedan. Gillade det inte. Gillar ju inte heller att se på film.

Det finns hur mycket som helst att göra i trädgården men tror inte det går att göra något förrän tidigast mitten av april.

Är det någon idé att fortsätta tjata på @Wille om träning och motion?

Eller kan man tänka sig att en människa kanske inte fungerar som man själv gör?
Kan man tänka sig att något som är enkelt för en människa är omöjligt för en annan, inte pga vilja eller ovilja?
Att det finns anledningar till motståndet och att det inte spelar någon roll alls att folk tjatar?
Att motståndet bara blir större av intensiva påtryckningar?

Jag provade bookbeat för ett par månader sedan. Gillade det inte. Gillar ju inte heller att se på film.

Det finns hur mycket som helst att göra i trädgården men tror inte det går att göra något förrän tidigast mitten av april.

Ok, det är ju iaf roligt att du provade, att prova är ju också ett steg.

Ibland får man prova många saker innan man hittar nåt som funkar. Så länge man vill prova nåt så finns det ju en chans :)

Jag förstår det med trädgården, trädgårdssäsongen sammanfaller med trädgårdsjobbet också.

Ska vi spåna vidare? Jag är nämligen helt säker på att det går att hitta motion och kondition i andra saker än regelrätt träning

Är det någon idé att fortsätta tjata på @Wille om träning och motion?

Eller kan man tänka sig att en människa kanske inte fungerar som man själv gör?
Kan man tänka sig att något som är enkelt för en människa är omöjligt för en annan, inte pga vilja eller ovilja?
Att det finns anledningar till motståndet och att det inte spelar någon roll alls att folk tjatar?
Att motståndet bara blir större av intensiva påtryckningar?

Jag vill inte trycka på. Jag tänker att Wille ändå har skrivit i dagboken för att hitta någon slags väg, eller i alla fall undersöka alternativ innan de blir avskrivna. Så jag spånar vidare, tills jag inte kommer på nåt mer.
Men jag tänker inte vara bitter för att mina förslag inte passar.

Jag vill inte trycka på. Jag tänker att Wille ändå har skrivit i dagboken för att hitta någon slags väg, eller i alla fall undersöka alternativ innan de blir avskrivna. Så jag spånar vidare, tills jag inte kommer på nåt mer.
Men jag tänker inte vara bitter för att mina förslag inte passar.
@Wille skrev ett långt inlägg men nästan alla i tråden har fastnat i träningen och det pågår sida upp och sida ner.

Spåna och komma med nya förslag utan att sedan fortsätta trycka på när det ratas kanske inte är ett problem.
Men när det fortsätter att tryckas på utan att förstå att alla inte fungerar på samma sätt det är inte produktivt för någon.

Jag menade inte dig @Youma specifikt med mitt första inlägg.

Ok, det är ju iaf roligt att du provade, att prova är ju också ett steg.

Ibland får man prova många saker innan man hittar nåt som funkar. Så länge man vill prova nåt så finns det ju en chans :)

Jag förstår det med trädgården, trädgårdssäsongen sammanfaller med trädgårdsjobbet också.

Ska vi spåna vidare? Jag är nämligen helt säker på att det går att hitta motion och kondition i andra saker än regelrätt träning
Jag skrev ett dagboksinlägg om lite skilda saker. Folk högg när jag nämnde träning och det har utvecklats till ett drev. Och jag är inte intresserad av att vara lydig och göra som folk säger.

Jag tänkte högt men ville inget med det.

Jag skrev ett dagboksinlägg om lite skilda saker. Folk högg när jag nämnde träning och det har utvecklats till ett drev. Och jag är inte intresserad av att vara lydig och göra som folk säger.

Jag tänkte högt men ville inget med det.
Det är väl inget drev? Folk peppar dig, kommer med förslag på olika former av träning/upplägg och beskriver alla fördelar med att träna?

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
769
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama