Gårdsnamn tillåtet?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Rubensmatte
  • Startdatum Startdatum
R

Rubensmatte

Hej allihopa!

Hur är det nu det här med att namnge föl i registreringsbeviset? Får man ha med ett gårdsnamn i namnet om ni förstår vad jag menar. Typ Skogsgläntans Mio, om gården heter Skogsgläntan. Eller är det bara stuterier som får göra så?

På halvblod får man väl inte ha stuterinamn alls, förutom någon bokstav (som Z eller KP Sirocco)?

Måste vara stuteri om man ska syfta på en gård/ett ställe. Har en bekant som ville döpa sitt föl (hbl) till "Midnights ..." men de godkände bara "Midnight ..." eftersom s:et gjorde att det lät som ett stuteri. De är verkligen superpetiga med det där.
Och som sagt, halvblod verkar man ju bara få ha 2 bokstäver numera... Typ före eller efter namnet.

Håller med. Men man får väl döpa sin fölunge till ex ..... Q om den är efter Quite Easy? Eller nåt annat sådant exempel?

på halvblod får man inte ha ngt framför namnet, vill man ha prefix eller stuterinamn så hamnar det bakom namnet! som tex robin z heter, han skulle inte kunnat heta z robin.

flammabygget i laholm har ju haft massor av hästar förut som tävlat under flammabyggets harald osv men nuförtiden heter även de namn som harald flb osv.

det bästa man kan göra är ju att skicka i en registrering och se vad som händer,
ibland undrar iallafall jag vad de tänker med på asvh med tanke på att vi har en fälttävlanshäst i sverige, som tävlar internationellt, med ett riktigt anstötligt namn

Så man får inte döpa till tex ST Harry?? När ändrades det, tittade nämligen i en gammal hästkalender(2002) å då hade dom gårdsnamn framför. Dom kan ju ändra tillbaka...

-------------------------------------
"varför göra det lätt
när det är lättaare att göra det svårt?"

När ändrades det? Jag tänker främst på hingsten KP Sirocco som jag tog upp som exempel tidigare. Sen så heter ju Pihledals hästar P före namnet som t ex P Bingo :confused:

ibland undrar iallafall jag vad de tänker med på asvh med tanke på att vi har en fälttävlanshäst i sverige, som tävlar internationellt, med ett riktigt anstötligt namn

Tänker du på den som heter en engelsk/amerikansk svordom? :devil:

Jag har funderat på det jag med, vad den utländska publikern och speakern eg TÄNKER när ekipaget presenteras. Å andra sidan vet jag ju engelska hästar som heter saker i NÄSTAN samma stil. Så jag TROR att de mer tar det som en fingervisning om t ex temperament än en förlämpning/tar anstöt?

T ex vet jag en engelsk ponny (som ägs av en baknt) som heter "Little Red Devil", Lilla Röda Djävulen på svenska. (ja, det är en fux :devil:) Och ironiskt nog så är det snällare än snällast och en liten ängel på fyra ben, men folks reaktioner på namnet är "åh, en liten temperamentsfull rackare antar jag?". Ägaren har inte fått några negativa responser på namnet (det är dock inte hon som döpt den, utan uppfödaren och anledningen var att denvar just en liten röd djävul i hagen som föl mot de nadra hästarna)

En kompis fick en fölunge 2000 efetr QE. Hon heter Humlegårdens Lina. Eller nästan iallafall. Byt ut några bokstöver så blir det rätt! :)

Självklart då född på Humlegården. Så nog borde det gå?

Jag undrar också lite över det här med anstötliga namn.
Den här hästen heter ju efter en engelsk svordom, skulle man få registrera en häst som hette till exempel "Horungen" eller "Jävla Skit" tror ni? (Det här var ju verkligen extrema exempel men om man betänker vad det engelska namnets översättning skulle bli på svenska, så är det en intressant fråga tycker jag!)

//Kristin

Min häst heter "Red Rome Rocket" det betyder röd romeskpelar raket...vad uppfödaren nu ville säga med det... :confused:

ah.
det här visste jag faktiskt inte! (det är nog ganska mycket jag inte vet iofs :crazy: )
men det förklarar varför mitt halvblod har ett T efter sitt namn... det är ju från gården hon är född på! :idea:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 654
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
2 190
Senast: MML
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 367
Senast: monster1
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 662
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar