Gårdshund-Rottweiler

Sv: Gårdshund-Rottweiler

men snälla du va inte du nybörjare på rottis när du skaffa din första?

Klart som fan att hon skall skaffa sig en rottis om hon redo att gå kurser samt har hjälp av andra ! Va finns de som säger att hon inte skulle passa för en rottis? Just det :smirk:

eldione skrev:
Vi har redan en westie-tik, henne köpte vi dock som vuxen så jag har alltså ingen erfarenhet med att uppfostra valp.
prinsessfeminist skrev:
Jag har då flera års hunderfarenhet och har tränat och tävlat bruks med en schäfer innan jag skaffade min första egna rottis.
Toudi skrev:
men snälla du va inte du nybörjare på rottis när du skaffa din första?
Det är väl ändå en himmelsvid skillnad på att skaffa sig en rottisvalp när ens enda vana av hundar kommer från en äldre westie, jämfört med en person som både tränat och tävlat bruks innan de skaffar en? :confused:

Jag o min pojkvän har 2 rottweilers o 2 hästar o hinner även med annat. Både hund o häst är ett intresse så varför inte lägga lite extra tid på det :)

Jag har med hundarna på allt utom ridturer men de får istället följa med husse o matte på skogpromenader, får spåra o aktiveras o tränas på olika sätt dagarna i ända.

Men rottisar är en krävande ras. Vissa dagar vill man bara lämna bort dom, andra dagar vill men nästan krama ihjäl dom. mina 2 är 16 resp 19 mån o hittar på en hel del dumheter som "matte tycker ju om att flyga efter katter". men för det mesta tycker jag att det går bra. bara man är envis, bestämd o lekfull

men herregud, du så du menar att man inte kan skaffa en rottisvalp om man te x aldrig har haft hund innan? PATETISKT alla är vi nybörjare i början med rätt hjälp kommer de att gå kanon är man dessutom villig att gå kurser kan de ju inte bli bättre!

Lägg ner nu.

eldione skrev:
Så till det där med fodervärd: Om man blir fodervärd till en tik(som ägaren får ta kull på), kan man då lämna tillbaka den efter ett par år om man måste eller är det ett "livstidskontrakt"? Jag tänkte så att man har en lösning om man skulle testa men komma fram till att man inte klarar av det tidsmässigt längre.

Jag tycker inte att man ska ta en ta/lämna ut en hund på foder som man tar/lämnar ut t.ex en häst. En hund har sin ägare som sin flock, och den ska inte behöva byta flock enbart för att någon ska ha en foderhund för att prova om det passar. Naturligtvis kan det bli aktuellt att omplacera en hund, men att ta emot en hund med tanken redan från scratch att man får se om det går tycker jag är taskigt mot hunden.

Jag får allergiska utslag av alla dessa annonser som söker efter fodervärdar till hundar under någon månad eller år. Behöver man hjälp någon månad kan man gott betala själv, och rör det sig om längre tid bör man omplacera hunden permanent. Vi som människor är skyldiga hundarna att ställa oss själva åt sidan till förmån för hundens bästa eftersom de är helt utlämnade åt vårt godtycke.

I ditt fall skulle jag råda dig att kritiskt granska dig själv - och vara ärlig! Varför rottis? Passar det din aktivitetsnivå idag? Är du beredd att lägga den extra tid som behövs framöver för att stimulera en hund med stort aktivitetsbehov?

Man har alltid tid till det som ligger som prio ett, så det gäller att tänka efter före om hundens behov är just prio ett. Har man svårt att tänka sig att välja bort TV-soffan, socialt umgänge utanför hundkretsar etc. om tiden skulle bli knapp, då ligger inte hunden som prio ett. Då kan du antingen välja en mindre krävande ras som inte behöver jobba varje dag eller vänta med att skaffa hund till din livssituation är mer lämplig och risken för tidsbrist liten.

Mvh,
Duvan

Om man blir fodervärd till en tik(som ägaren får ta kull på), kan man då lämna tillbaka den efter ett par år om man måste eller är det ett "livstidskontrakt"? Jag tänkte så att man har en lösning om man skulle testa men komma fram till att man inte klarar av det tidsmässigt längre.

Jag tycker inte ens man ska behöva testa. Skaffar man en hund ska man vara inställd på att ha den på livstid. Hundar mår inte bra av att slussas runt och ju längre hunden varit hos dig desto jobbigare blir det för den att flytta.
Självklart kan man låna hem en hund för ett kortare tag bara för att prova på (t.ex. då någon är på semester o.s.v. ) men det där med att prova ha hunden ett par år och sen slussa den vidare tror jag inte en sekund på.

Det är ju som dom allra flesta vet lite för lättvindigt att skaffa hund i dagens läge och många ser hundar som slit och släng prylar.
Det läggs ut fler och fler annonser om omplaceringar och många av dom som tar en omplacering tar den för att "prova på" men bestämmer sig sedan för att omplacera hunden på nytt efter något år. Det är så omplaceringskarusellen uppstår och är det något jag verkligen hatar så är det detta.

Duvan skrev:
Jag tycker inte att man ska ta en ta/lämna ut en hund på foder som man tar/lämnar ut t.ex en häst. En hund har sin ägare som sin flock, och den ska inte behöva byta flock enbart för att någon ska ha en foderhund för att prova om det passar. Naturligtvis kan det bli aktuellt att omplacera en hund, men att ta emot en hund med tanken redan från scratch att man får se om det går tycker jag är taskigt mot hunden.

Jag får allergiska utslag av alla dessa annonser som söker efter fodervärdar till hundar under någon månad eller år. Behöver man hjälp någon månad kan man gott betala själv, och rör det sig om längre tid bör man omplacera hunden permanent. Vi som människor är skyldiga hundarna att ställa oss själva åt sidan till förmån för hundens bästa eftersom de är helt utlämnade åt vårt godtycke.

I ditt fall skulle jag råda dig att kritiskt granska dig själv - och vara ärlig! Varför rottis? Passar det din aktivitetsnivå idag? Är du beredd att lägga den extra tid som behövs framöver för att stimulera en hund med stort aktivitetsbehov?

Man har alltid tid till det som ligger som prio ett, så det gäller att tänka efter före om hundens behov är just prio ett. Har man svårt att tänka sig att välja bort TV-soffan, socialt umgänge utanför hundkretsar etc. om tiden skulle bli knapp, då ligger inte hunden som prio ett. Då kan du antingen välja en mindre krävande ras som inte behöver jobba varje dag eller vänta med att skaffa hund till din livssituation är mer lämplig och risken för tidsbrist liten.

Mvh,
Duvan

:bow: :bow: :bow:

Ja, det tror jag.

Det är den enda gång jag tycker att det kan vara befogat att ha visstidsfodervärd. Det tjänar ett syfte som inte är egosistiskt av ägaren även om det inte är idealiskt för hunden. Som det mesta här i världen är inte allt svart eller vitt, utan det finns även grå nyanser.

Mvh,
Duvan

Menade naturligtvis att alla raser inte passar alla ägare, oavsett om man är nybörjare eller inte. :D

De har dragit ner antalet hundar betydligt då efterfrågan minskat drastiskt och de är väl som vanligt ständigt nedläggningshotade? :(

Ja det var det jag funderade på. Sist jag hörde nått så lät det inte ens som att det var något...

Min rottistik är min förstahund, min sambo har dock vuxit upp med både rottis, schäfer och dobbermann. Så visst kan man en rottis som förstahund, men jag håller definitivt med om att en rottis kanske inte passar alla, varken som förstahund eller som hund överhuvudtaget.

ja ser inte varför en rottis inte skulle passa eldione ;)

Det är ju ingen som vet, men utifrån hennes inlägg verkar hon inte själv veta vad hon vill utan vill mer "testa" ett par år vilket inte är rätt mot en ev. hund oavsett ras. :( Det är bättre att hon pluggar sina år och får ett eget boende innan hon skaffar hund, istället för att köpa en valp av en så pass krävande ras som rottis för att hon känner sig otrygg. :idea:

Öht är det svårt att köpa hund när man har en massa kommande stora omställningar i sitt liv, som man redan känner till, risken finns ju alltid att man inte kommer att kunna fortsätta med sitt hundägande och att då skaffa den när man vet att det kan bli problem verkar inte så genomtänkt.

Oavsett vad man skaffar för djur ska väl ändå målsättningen vara att man passar ihop, dvs har läst på vad såväl artval som rasval innebär, samt att det är ett livslångt åtagande och inte bara för de närmsta åren? Som de andra redan säger så blir även jag väldigt upprörd över många människors syn på djur som en slit och slängvara, inte för att jag tror att det behöver vara så i det här fallet, men jag har tyvärr mött de som har en förfärlig omsättning på sina djur av alla de slag. :mad:

Senast ändrad:

Mia_R skrev:
Menade naturligtvis att alla raser inte passar alla ägare, oavsett om man är nybörjare eller inte. :D

Håller med. Tror att många problem för hundägare uppstår för att man skaffar en för svår/krävande ras. Ibland går det bra ändå, ibland fungerar det men hundägandet är kanske inte så roligt som det skulle kunna vara och ibland går det riktigt illa.
Det gäller att vara ärlig mot sig själv och är man tveksam till om man har tiden/orken för en krävande ras tror jag att det i 99 fall av 100 är bäst om man väljer någon annan.

Har du någon egen erfarenhet av Rottweiler?

Eller propagerar du för rasen hejvilt bara för att din egen råkar ha 50 % rottis i sig?
Att ha en blandras med Rottweiler är inte samma sak som att ha ordentlig erfarenhet av rasen.

Ok, tack för alla svar! Ämnet är nu inaktuellt för mig, det har löst sig på annat sätt :)

ja har fler än en hund ;) Så ja , ja anser att jag har en egen erfarenhet av just rasen rottis, stämmer att ja har en blandis med rottis i men det är inte henne som ja utgår ifrån.

Skriver bara va ja anser har inte sagt att de stämmer på alla inte heller att allas erfarenheter är lika .

Tack å Hej.

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 695
Senast: Tonto
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 942
Senast: Sesca
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 607
Senast: Cissi_ma
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 103
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama