Jag tycker inte att man ska ta en ta/lämna ut en hund på foder som man tar/lämnar ut t.ex en häst. En hund har sin ägare som sin flock, och den ska inte behöva byta flock enbart för att någon ska ha en foderhund för att prova om det passar. Naturligtvis kan det bli aktuellt att omplacera en hund, men att ta emot en hund med tanken redan från scratch att man får se om det går tycker jag är taskigt mot hunden.
Jag får allergiska utslag av alla dessa annonser som söker efter fodervärdar till hundar under någon månad eller år. Behöver man hjälp någon månad kan man gott betala själv, och rör det sig om längre tid bör man omplacera hunden permanent. Vi som människor är skyldiga hundarna att ställa oss själva åt sidan till förmån för hundens bästa eftersom de är helt utlämnade åt vårt godtycke.
I ditt fall skulle jag råda dig att kritiskt granska dig själv - och vara ärlig! Varför rottis? Passar det din aktivitetsnivå idag? Är du beredd att lägga den extra tid som behövs framöver för att stimulera en hund med stort aktivitetsbehov?
Man har alltid tid till det som ligger som prio ett, så det gäller att tänka efter före om hundens behov är just prio ett. Har man svårt att tänka sig att välja bort TV-soffan, socialt umgänge utanför hundkretsar etc. om tiden skulle bli knapp, då ligger inte hunden som prio ett. Då kan du antingen välja en mindre krävande ras som inte behöver jobba varje dag eller vänta med att skaffa hund till din livssituation är mer lämplig och risken för tidsbrist liten.
Mvh,
Duvan