Gårdshund-Rottweiler

eldione

Trådstartare
Har börjat tänka skaffa-valp tankar. Är absolut inget säkert än dock.
Men iaf så vet jag en tjej som har rottweiler-valpar och jag är lite intresserad. Jag vill ha en stor hund, gårdshundvarianten med lite beskyddarinstinkter. Vi har redan en westie-tik, henne köpte vi dock som vuxen så jag har alltså ingen erfarenhet med att uppfostra valp. En kompis till mig ska skaffa valp och jag känner flera som är vana med uppfostring. Om jag skaffar hund så har jag tänkt anmäla mig till valpskola.

Det jag funderar på är om jag klarar av en så pass stor hund, man(min mamma) hör ju trots allt en del om rottweiler och liknande hundar :smirk:
Ja det känns som mycket ansvar och det är skrämmande. Samtidigt som jag känner att jag är ju van vid ansvar och att det kan vara värt det. Det kanske låter dumt, men mycket av anledningen till att jag vill ha en större hund är för säkerheten, jag känner mig ofta ganska osäker.
Sen har jag alltid tyckt att rottweilern är en väldigt vacker och trevlig ras, alla jag träffat är väldigt vänliga och trevliga hundar (tex mamman till valparna)

För tillfället har jag gott om tid att vara med hunden, jag vet inte exakt hur det blir med boende i framtiden när jag ska studera. Har tänkt studera på SLU i Skara och gissar att det finns många fler med djur där, och kanske bra bostadsmöjligheter för de som vill ha med sig sina djur? Så där är framtidsplanerna lite vaga, men samtidigt vill jag kämpa för att allt ska bli bra för mina djur (har katter också).

Men vad tycker ni? Är det väldigt dumt att köpa en valp? Jag hade kunnat tänka mig att skaffa en äldre och väluppfostrad hund också, valp är inget krav men det kan väl vara lite svårt att få tag på?
Finns det någon annan ras ni tror kan passa "bättre"? Tycker ni tik eller hane verkar bäst?

Min dröm har alltid varit att ha med hunden samtidigt som man rider, det ger ju bra med allsidig motion. Samtidigt så vill jag ut och cykla mer, med hund(när den är vuxen). För tillfället bor jag hemma hos mina föräldrar med en ganska stor tomt som lämpar sig väldigt bra för lek.

Hoppas inlägget inte är för rörigt :crazy:

Sv: Gårdshund-Rottweiler

nja rottis är noginget vidare val om man mest vill ha en gårdshund och en hund att följa med på ridtuer, de behöver mkt mera mental träning än så.

Vill bara säga att jag har en kompis som pluggar i Skara och som har med sig sin hund. Att ha den hemma var okej och tydligen skulle det finnas ett hundstall till studenterna också, men det är visst stängt nu plus att det är viss kö till det....

Howavart (vet aldrig var W och V ska komma :angel: ) är väl en gårdshund ursprungligen (delvis åtminstone). Dock behöver de arbeta också.....

Jag tycker inte man ska skaffa sig en hund med vaktegenskaper bara för att man är osäker. Tänk om alla skulle göra det...
Skaffa då hellre ett bra larm :smirk: .

Tja, klart du kan skaffa en rottis om du verkligen är intresserad av att ha hund.

De flesta hästmänniskor har dock fullt upp med hästen och det kan vara svårt att få tiden att räcka till för en brukshund och häst.

Det finns en uppsjö av rottweileruppfödare och en del är mer seriösa än andra. OM du skall ha en sådan hund (tänk över noga!) så lägg ned ordentligt med tid på att hitta en bra kennel.

Det finns så många skräpiga rottweiler att risken annars är stor att du får en hund med dålig mentalitet.

Om du känner dig minsta osäker på om du vill ha så mycket hund (som ju rottisen är) så tycker jag att du skall avstå. Det blir bara ledsamt om du inte är helt införstådd med att hundrasen kräver en stark person både fysiskt och psykiskt.

Någon uppfödare sade till en blivande valpköpare: "köp bara rottis om du älskar att umgås med tonåringar som ifrågasätter allt du gör."

det var ganska talande tycker jag och den blivande valpköparen valde sedan istället en annan ras. Hon insåg sina begränsningar.

De flesta hästmänniskor har dock fullt upp med hästen och det kan vara svårt att få tiden att räcka till för en brukshund och häst.

Fast det är väl inte upp till dig att avgöra va ? En utav mina kompisar hinner gott och väl med både att träna häst, träna/tävla sin Rottis samt spela golf och jobba heltid...det är ju helt upp till hur duktig man är på att PLANERA sin tid. Allt handlar om planering, inte hur många saker man hinner med på en och samma dag...Med god planering kan man uträtta storverk.

Till trådskaparen: vill du köpa en Rottis, så köp en...det är ju bara du som vet hur du utnyttjar din tid och användningsområde med hunden. ett internetforum säger bara hälften till oss vad du egentligen gör i verkliga livet...

Vart skrev jag att det var JAG som avgjorde om trådskaparen hade tid eller inte?

jag bara reflekterade över att hästen tar tid och det är ingen hemlighet.

Om din väninna klarar allt det du skriver så är hon skitduktig på att planera och har energi i överflöd. jag vet också att tex. julia_v både rider och tränar två schäfrar, så visst går det! :)

Men eftersom jag haft rottweiler själv och är uppvuxen med en sådan hund så VET jag att det inte är en hund man skaffar sig "bara för att". Det är viktigt att läsa på så mycket som möjligt innan man skaffar sin hund.

Det gäller fö alla andra raser också, men kanske i synnerhet om man tänker sig en hund av rottweilerns kaliber. De är inte helt lätta att omplacera om man misslyckas eller inte trivs med hunden. Vidare kräver de en hel del av sin ägare, alldeles oavsett om man haft hund innan eller ej.

Jag menar bara att man skall vara medveten om det och se till att man är beredd på att jobba med sin hund.

Har funderat vidare och även börjat överväga att bli fodervärd. Dock vet jag inte exakt hur, det finns ju lite olika varianter, tex om ägaren ska vara utomlands ett år eller om man tar valp som ska bli ledarhund etc.

Eftersom du skrev: *de flesta hästmänniskor* och det var riktat till trådskaparen....eller hörde det inte till ämnet ?? Hästar kan ta jättelång tid om man verkligen vill att de ska ta tid, eller mindre tid om man gör det man ska med lite planering...presis som med allt annat. Men har reflekterat lite över en del människor i stall...70% av tiden i stallet går åt till att snacka och stå och hänga eller göra massa onödigt göra ;)

Mynta2 skrev:
Eftersom du skrev: *de flesta hästmänniskor* och det var riktat till trådskaparen....eller hörde det inte till ämnet ?? Hästar kan ta jättelång tid om man verkligen vill att de ska ta tid, eller mindre tid om man gör det man ska med lite planering...presis som med allt annat. Men har reflekterat lite över en del människor i stall...70% av tiden i stallet går åt till att snacka och stå och hänga eller göra massa onödigt göra ;)

Äsch, nu överdriver du. Jag skrev att det kan vara svårt att få tiden att räcka till. Och ja, de flesta hästmänniskor tillbringar mycket av sin lediga tid i stallet.

Det var inget fördömande utan bara en reflektion. Tagga ned lite. :mad:

varför tvekar du? Alla är vi nybörjare i början Har du tillräckligt med tid och tar hjälp av valpskolor och liknande så tycker ja inte alls att du behöver vara så osäker!

Men du får räkna med att sysselsätta rottisen med lite aktiviteter också lite hjärngympa som te x spår, sök, etc

Rottisen är en helt underbar hund och tycker absolut inte att du skall skrämmas över dens rykte, med rätt ägare och bra träningsmöjligheter så kan du bara tänka dig rottweiler sedan man brukar säga " En gång rottweiler alltid rottweiler" Vilket stämmer ;)

ja skulle rekomendera dig att skaffa en tik, dom är ofta lätthanterligare än en hane.

Lycka till!

Toudi skrev:
varför tvekar du? Alla är vi nybörjare i början Har du tillräckligt med tid och tar hjälp av valpskolor och liknande så tycker ja inte alls att du behöver vara så osäker!

Men du får räkna med att sysselsätta rottisen med lite aktiviteter också lite hjärngympa som te x spår, sök, etc

Rottisen är en helt underbar hund och tycker absolut inte att du skall skrämmas över dens rykte, med rätt ägare och bra träningsmöjligheter så kan du bara tänka dig rottweiler sedan man brukar säga " En gång rottweiler alltid rottweiler" Vilket stämmer ;)

ja skulle rekomendera dig att skaffa en tik, dom är ofta lätthanterligare än en hane.

Lycka till!

jag vet inte varför många tror att tikarna är mjukare än hanarna. Var finns statistik på det? Min tik var i tuffaste laget och det var ingen lätt match att hålla henne i schack. Hon ville inte bli bestämd över.

Jag har då flera års hunderfarenhet och har tränat och tävlat bruks med en schäfer innan jag skaffade min första egna rottis.

Jag kan inte skriva under på "en gång rottweiler alltid rottweiler", utan man får se hur livet är i övrigt. Jag har numera inte den tid för en brukshund som jag tycker att man skall ha. Därför avstår jag rottweilern.

Detta trots att rottweilern är en underbar hundras - om den fostras på rätt sätt och kommer från trevliga linjer.

Vad har du för erfarenhet av rasen, Toudi?

Men va fan...lägg av..Jag har bara svarat och absolut INTE elakt...dessutom en jäddrans smiley som visade jag absolut inte är vrång på något vis..men nu blir jag ta mig fan förbannat..Satans jävla forumfolk som alltid ska missuppfatta samt hugga som en haj...OCH NEJ...jag överdriver aldrig..finns ingen som helst anledning till detta att ÖVERDRIVA då man säger en sanning man SETT MED EGNA ÖGON :mad: ...Det har varit så i alla stall jag vistas i och det är ett flertalet genom mina 20 år med hästar...

Jag tycker inte heller av den erfarenheten jag har att tikarna är lättare än hanarna. Min egen rottistik är MYCKET egensinnig och självständig. Henne bestämmer man inte över, man får henne att tycka att ens egen idé är den bästa. Rottishanen vi hade förut var mer benägen att vara till lags och mycket enklare.

Gillade verkligen parallellen med ifrågasättande tonåringar, stämmer precis in på vår tik.

Däremot så hör jag faktiskt till en av de hemska personer som har en rottis till "bara sällskap", och det fungerar jättebra. Hon får långa promenader under vilka hon själv leker både spår och sök...visst är det säkert olika från individ till individ hur det fungerar men även min svärmor har och har haft rottis till bara sällskap och som gårdshund. Dock ska jag erkänna att hon till skillnad från mig har en otrolig disciplin på sina hundar. Jag skyller på att min rottisplutta inte får överträna efter sin korsbandsoperation...

Mynta2 skrev:
Men va fan...lägg av..Jag har bara svarat och absolut INTE elakt...dessutom en jäddrans smiley som visade jag absolut inte är vrång på något vis..men nu blir jag ta mig fan förbannat..Satans jävla forumfolk som alltid ska missuppfatta samt hugga som en haj...OCH NEJ...jag överdriver aldrig..finns ingen som helst anledning till detta att ÖVERDRIVA då man säger en sanning man SETT MED EGNA ÖGON :mad: ...Det har varit så i alla stall jag vistas i och det är ett flertalet genom mina 20 år med hästar...
Jag refererade till att du ansåg att jag var den som avgjorde om trådskaparen hade tid eller inte.

Vem är det som missförstår här?

Jag har inte öht ifrågasatt din väninna, utan tom instämt i att det visst går och att hon måste vara duktig på att planera och ha mycket energi. Läs igen så får du se att jag inte yppat ett ord om att det du skriver är överdrifter.

Jag förstår inte heller varför du går i sådan försvarsställning och härjar om "forumfolk". Är jag folk? :crazy: Varför skulle det vara så svårt att skriva att du från början missförstod mig?

Jag menade inte att trådskrivaren inte skulle ha tid, utan gav uttryck för en allmän reflektion. Det har säkert du fattat vid det här laget också.

Jag kan heller inte begripa varför det skall ylas från vissa håll så snart man diskuterar vad en hund egentligen kräver?

Visst kan man ha "gårdshundar" av alla slags raser, men är det ok? Vad jag vet så har du själv en jakthund till sällskap och du har tidigare skrivit att du skiter i om den får göra det som den är avlad för eller ej.

Vi har helt enkelt mycket olika värderingar. Jag tycker att det är vettigare att förbereda en tilltänkt rottis-ägare på att hunden kommer att kräva en del snarare än att vagga in henne i tron "det ordnar sig så bra så bra så - köp en sån om du vill ha en sån".

Jag tycker att det är ansvarslöst att vara så nonchalant och jag undrar i mitt stilla sinne om du eller ex. Toudi hjälper trådskaparen när det kanske visar sig inte vara så enkelt?

Jag tycker du ska lägga av. För i var och varannan tråd så kritiserar du folk som skriver här, just för de har åsikter (vilket man får ha på ett forum). Du vill helst att folk bara ska hålla med, och man får inte tycka att någon inte bör ha hund mm.
Jag förstår inte ens varför du var tvungen att kommentera från början i denna tråden. Priffe skrev ett bra svar och du var tvungen att gnälla direkt.

Men jag tycker också du ofta skriver bra inlägg. Men detta klagande på forumfolk verkar vara ditt nya ordspråk. Antagligen gör du inte så mycket själv med dina hund, och får kanske ågren när du läser här att man kanske behöver lägga ner lite tid på sin hund så den får aktiveras. Då är det bättre att klaga på de som tycker man ska göra något...

Rottweilern kan vara en utmärkt gårdshund om man verkligen använder den som gårdshund och utnyttjar dess fulla potential. De flesta rottisar vill ha en uppgift i livet. Det kan vara spår, sök, lydnad eller att hålla koll på gården. Det rottisen inte ska degraderas till är den typen av gårdshund som bara går och lallar hela dagarna utan att egentligen ha något att göra. Då kan den lätt hitta på egna upptåg och uppgifter, vilket inte alltid uppskattas av ägaren.

En Rottweiler som får vara med och aktiveras med lydnad och gårdsarbete blir ofta en lycklig hund. Man kan använda rottisen till att dra fram halm och hö, bära diverse prylar i munnen, öppna dörrar och annat nyttigt. En rottis måste inte traggla runt i brukset, men de bör få jobba på något vis. Lydnaden kommer man inte ifrån för en rottis föds inte lydig. Det ska man ha klart för sig. De behöver träning för att bli kontrollerbara och det kan behövas mycket träning. Rottisen är sällan speciellt förarvek och kan lika gärna ge en fingret om det inte passar. De är inte som Schäfrar.

Att cykla och ha med en rottis på ridturer är inget problem om man tränat den för uppgiften. Trots att rottisen inte är en jakthund kan den dra på harar och rådjur som vilken hund som helst. Många gillar dessutom att bita i cykeldäck och drar lätt omkull en om man inte lärt dem följa cykeln ordentligt.

Det jag vänder mig emot i ditt inlägg är att du känner dig osäker och söker en hund för beskydd. Rottweilern skyddar sin flock, inte tal om annat, men om man själv inte är trygg och säker kan den börja skydda i tid och otid. Rottisen behöver en vänlig, stark och trygg förare och eftersom många rottisar tror att de är kungar över hela världen är det bra mycket enklare att leva tillsammans om man själv har samma inställning. Det blir annars lätt så att hunden regerar och människan blir undersåte. Att skaffa en rottis för skydd är därför ingen god ide. Vaktandet är något man får på köpet i vilket fall.

Det där med vaktandet är en del i det, men eftersom jag vet att det kommer så skulle jag bli helt lugn. Det är av lite personliga själ, men jag är annars väldigt lugn för det mesta och tror inte det skulle påverka hunden om jag satte min tillit till dennas skarpa sinnen ibland.

Jag känner mig lite velig med just det där att jag ska börja studera om 1-2 år, jag vill inte bli för bunden eller att hunden ska bli understimulerad.
Jag är även intresserad av andra gårdshundar. Så till det där med fodervärd: Om man blir fodervärd till en tik(som ägaren får ta kull på), kan man då lämna tillbaka den efter ett par år om man måste eller är det ett "livstidskontrakt"? Jag tänkte så att man har en lösning om man skulle testa men komma fram till att man inte klarar av det tidsmässigt längre.
Förresten kommer jag antagligen ha sålt hästen innan jag börjar plugga så den kommer inte ta tid :(

Senast ändrad:

jag har inte sagt att ALLA tikar är lättare än en hane, men oftast är dom lätthanterligare finns ju undantag med allt!

Va du anser är ju upp till dig.

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 695
Senast: Tonto
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 942
Senast: Sesca
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 607
Senast: Cissi_ma
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 103
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama