Sv: Gardinskötsel
Själv är jag dålig på att byta mina gardiner. De få jag har.
Vid matbordet har jag dubbla panelgardiner, har suttit uppe gissningsvis fyra-fem år, aldrig tvättade, bara skakade/vädrade och strukna vid fönsterputs. Föregångarna till dem var också panelgardiner, men de förstördes i tvätten.
I vardagsrummet har jag ljusa "sammetsgardiner", aldrig tvättade under de tre år jag haft dem. Dock skulle jag vilja ha ett par riktigt kraftiga gardiner där som går att dra för och som mörkar ordentligt när gäster sover där och som isolerar mot kylan på vintern (stora fönster). Jag har även träpersienner där men de är så bängliga att dra upp och ner.
Sedan har jag bara bomullsgardiner i arbetsummet och de är faktiskt tvättade någon gång.
I sovrummet har jag en mörkläggningsrullgardin som är mer praktisk än snygg. Tänker dock sy hissgardiner dit.
Jag tycker gardiner mer är till för att stänga ute sol/ljus/isolera än för att det är snyggt. Gardiner är bara besvärliga att förvara och ta hand om tycker jag.
Precis som Korvens kompis säger då har jag också hört att man inte ska tvätta gardiner. Jag tror att tyget drar sig och att färgerna förstörs om man tvättar (för mycket). Så jag fortsätter på det spåret, behöver dock bli bättre på att vädra dem :-) Skönt att höra att det är fler och att det nog inte är så sunkigt ändå att inte tvätta, trodde jag var ensam :-)