Gardinhjälp!

eyz

Trådstartare
Bli inte klok på vad för gardiner jag kan/ska ha i vardagsrummet. Nu över julen är första gången på de 1,5 år vi bott här som det hängt gardiner i fönstren och jag vet inte som det är/var så snyggt, kunde bara inte låta bli när det var så söta gardiner. :D

090205003.jpg

Soffan står i princip ända in mot fönstret så långa hängande blir väl lite tokigt? Och på balkongen förvarar vi dricka och dylikt, i alla fall nu när det är kallt, så det måste gå att komma ut och in hyfsat smidigt. Är inte helt förtjust i kappor. Någon som har tips?

Och ja, det är julgranen som inte kommit längre än till balkongen. Vår balkong är inget ställe man umgås på... :angel:

Sv: Gardinhjälp!

några fina fransgardiner vid varje fönsterkarm (dom där vita, jag vet inte vad det heter exakt :p)?

Jag skulle dela upp fönstret i tre (ev två) mindre fönster med gardiner i varje. Ungefär av samma typ som du har nu.

Du har ett stort brett fönster och några få stackars klena växter som inte fyller ut ditt fönster. Mitt tips är att skaffa panelgardiner, och hänga upp flera längs med fönstret framför karmarna. Sen ställer du växterna mellan panelerna så blir ditt fönster inte så stort och gapande.

Vilken typ av färg och mönster är svårt att rådgiva då man inte ser resten av rummet på bilden.

Va, gillar du inte mina maffiga blommor? :cry::angel:

Men det var en bra idé att dela upp fönstren med gardiner. :idea:

Åh, jag menade inte så! :o ;)

Kanske några nya, lättskötta gröna växter skulle hjälpa att fylla ut fönstret? Kan varmt rekommendera garderobsblomma och yuccapalm. Otroligt lättskötta och växer som ogräs (hos mig iaf ;)).

Annars kanske nån vacker lampa eller nåt vackert prydnadsföremål skulle bli fint i fönstret också?

Hissgardin :idea: I 4 av mina 5 fönster hänger det hissgardiner. Sen skulle jag personligen bytt ut växterna till något lägre :angel::p

Jag tror den högra är en garderobsblomma (?). Den har än så länge levt genom min misär och jag gillar den (blev så stolt när jag upptäckte att två stjälkar växt upp sedan jag köpte den), yuccapalm har jag däremot dödat i mina dagar.

De andra två spetorna är min sambos gamla stammar, de är ju inte så läckra...

Men lite som Theresa känner är jag också inne på - lägre växter. Vad finns det för mindre, bulliga växter som klarar att man inte vattnar vaaaaarje vecka?

Hissgardiner är ett bra förslag om man inte sätter vid balkongdörren, men det skulle ju se dumt ut att lämna den utan...

Vi hade ett nästan likadant fönster och det gjorde en jättestor skillnad där att vi satte upp en kornisch faktiskt. Gardinstången är ju inte så... het...direkt...

Med gardinerna som sådana har jag dåligt med tips. Vi hade också problem med att få det att bli lagom. Med panelgardiner på sidor plus vid "brädorna" som avdelar fönstret blev det assymetriskt och lite för mycket hos oss men det kanske funkar bättre hos er?

Var tvungen att googla kornisch, aldrig hört innan. :p Det verkar ju också vara en bra lösning. Dock bor vi nog inte kvar så länge, väntar bara på besked från banken så blir vi villaägare och fönsterväggen är ett minne blott. :D

Rättelse: google och buke! :idea:

Tack, kom dock på att det blir en ny vardagsrumsfönstersmardröm. ;)

Måste ju passa på att fråga var du köpt gardinerna nånstans? Supersöta och lite lagom juldiskreta sådär. :)

Hemtex! De är verkligen supersöta, hoppas de finns kvar nästa år, jag vill ha fler (och kappa)! :D

Tänkte på din fråga om lite lägre inte allt för törstiga växter och jag föreslår en peperonia:)

Åh ja, tack för tipset!:bow: Var återigen tvungen att googla för att se vad det handlade om ;) och i alla fall varianten med rundare blad är ju fina!

Jag tycker att du ska sätta upp gardinen i taket med en vajer eller dyligt finns på ikea. Sedan kan du ha paneler eller vanliga längder.

Liknande trådar

Hemmet Då var det dags att skaffa gardiner och idag får vi hjälp att sätta upp dubbla takskenor i båda rummen. Tanken är att ha en transparent...
2
Svar
21
· Visningar
1 852
Senast: Raderad medlem 19815
·
Katthälsa Hej! Efter en desperat sömnlös natt kom jag att tänka på mitt gamla favoritforum Buke och att människor här brukar ha mycket kunskap...
Svar
9
· Visningar
1 844
Senast: Niceperson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vilket är ert favoritgodis?
  • Sytråden del 4
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur