Gårdagens skapelse! (halv hov i sko)

S

soffii

Skämt åsido med rubriken.. men har någon varit med om något liknande?! Igår då jag var ute och gick med ponnyn klirrade det till och det här lämnade på vägen..

26543836.jpg

Ponnyn har haft fång förra året i maj då hon hade väldigt dåliga hovar. Så här började hovarna se ut under sommaren, länk till en tråd med bilder jag skapade förut.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=923094

Nu i höstas fick hon ett lättare fånganfall igen då hon började äta nytt hö tillsammans med sin nya hästkompis, hon började då äta värkmedicin snabbt så det tog bara ca 2 dagar så gick hon som normalt igen. Men efter det började alla hovar få en ful spricka genom hela hoven, vertikalt alltså (om det heter så?) Just vid den sprickan sprack det nu då..

Den drabbade framhoven längst hit:
26543900.jpg

Bakhovarna. Den vita ser det ut att lossna på också :crazy:

26543930.jpg

26543922.jpg

Hovis skulle komma på torsdag, får se då vad vi måste göra. Antagligen måste hon gå oskodd nu ett tag. Hoppas bara det lämnar snö på marken så det inte blir så hårt.

Någon som har varit med om något liknande? Hovis har aldrig sett det här fenomenet tidigare. Vi väntar iallafall på att sprickorna ska växa neråt så de småningom växer och verkas bort, synd bara att de hinner lossna före. :crazy:

Sv: Gårdagens skapelse! (halv hov i sko)

Du måste nog göra bilderna publika för att vi ska kunna se dom. Ta även bort ?0 i slutet av adresserna så får du in dom i inläggen.

Oj :eek:
Har aldrig sett något liknande! Ser det inte ut som om det är en spricka i den mörka bakhoven också? :p

Tycker verkligen du ska spara skon med foten i iaf! :D

Oj. trodde jag laddade upp dem publikt i pixbox men.. :o

Här är samma bilder då i samma ordningsföljd som innan.

26543836.jpg

26543900.jpg

26543930.jpg

26543922.jpg

Funkar nu?

Jag har faktiskt varit med om det, eller rättare sagt min fånghäst hände samma sak med förra året .
Kanske kan det bero på att hovis dröjde för länge eller tog för lite sist ?
Hej från hambo

Ahaa, tydligen räckte det med att sätta dom publika, skulle inte ha behövt ladda upp dem en gång till :p

Jo sprickan finns genom alla hovar, men värst var det på framhoven där det lossnade och på den vita hoven.

Haha, borde nog spara den och hänga den på väggen eller något.. ;D

Nja, har nog haft ganska jämna intervall med hovslagaren på en 6-8 veckor då hennes hovar inte har växt så snabbt det senaste året jämfört med året innan! Vet dock inte om han skulle ha tagit för lite sist han var.. Det han var mest bekymrad över förra gången var just då hon skulle skos nästa gång, eftersom då skulle sömmarna komma precis där sprickan är, skulle hovarna ha hunnit växa ner längre skulle det ju ha gått att sätta sömmarna så dom kom ut ovanför sprickan.

Har hästen ont? I så fall måste du ringa veterinär!
Tänker också på att det lätt kan komma in bakterier och skit in i kötthoven? Jag hade kollat om det krävs åtgärder såsom ett skydd av något slag, med vet och ännu snabbare än torsdag med hovslagare!

Vad sa hovis? Har han/hon sett bilderna?

Nej hon går normalt och har sprungit i hagen idag. Hon går lite underligt eftersom den hoven nu är mycket lägre och kortare än de andra broddade hovarna, hon "kastar" mer ut benet då hon går.
Hmm, kötthoven? Hoven ser nog helt normal ut bara att den är kortare! Alltså det har inte lossnat ända in till köttet.

Inte sett liknande, men spontant så av de bilder du visar tycker jag hästen har väldigt långa tår, även bak?

Men rent amatörmässigt känns det som de tu hänger ihop + fången, att det är för lång tå, samtidigt som hovens 'utväxt' har fått mer korrekt vinkel, och du får en brytning där, det blivit för stor belastning, hornet brutits loss, ev 'påskyndats' av bakterier som kommit in i sprickan. Ser ju ut både på bilden av ljusa hoven och på den avbrutna hoven som det är överflödigt horn som är i 'annan vinkel' än det ovan, som brutits loss.

Men jag är amatör, och skulle ta den där hästen till klinik för att fixa till hovarna på den, inte vänta och se vad som händer med den ljusa hoven.

Det vita du ser är lamellranden som är blottad. Den är som mer uppluckrad/porös vid fångproblem än i en frisk hov. Utan det "skal" som hornet utgör är det ju "öppet" i och med det porösa rakt in till kötthoven. Lätt för bakterier att hitta in!

Man vill ju inte att det förvärras och att hoven blir förstörd mer än nodvändigt!

Har vi ingen hovslagare online? Är det bråttom att göra något i detta läge? Ska veterinär kontaktas? Behöver man skydda inanmätet med gipsning, plastning nånting?

Senast ändrad:

Ja, hon skulle ha blivit omskodd snart oberoende, 6 veckor nu sedan sist hon blev skodd. Före det växte inte tårna så mycket, mest trakterna då som blev höga.
Vi har fixat till en hemmagjord sko nu till henne som hon får ha på sig tills torsdag då hovis kommer. Han hade tydligen inte tid att komma före det och jag vet inte av andra svenskspråkiga hovslagare här omkring. Får se då vad han tycker vi ska göra!

Samma hände förra året då hon ännu var vid sin fodervärd, då lossnade det på samma sätt på den mörka bakhoven efter att en annan häst klev på ponnyns sko bakifrån. Men då såg hovarna ännu värre ut, pga bristande hovvård och kunskap hos hennes dåvarande fodervärd. Då fick hon gå oskodd en tid tills det växte ut.

Skämt åsido med rubriken..

Ponnyn har haft fång förra året i maj då hon hade väldigt dåliga hovar.

Det här är absolut inget att skämta om.

Ingen häst får fång för att dom har dåliga hovar. Däremot så får alla hästar dåliga hovar om dom får eller har fått fång.

Hovvården som du själv uppvisar tyder på horribel okunskap. (både från din sida och den sk. hovisens utförande.)

Man förvånas inte men blir klart chockad.:eek:

När nu detta har hänt, är det inte rätt akut att göra något?

Hästen går ju med all sin tyngd på sula och "innanmäte" ingen bärrand finns kvar? Är inte risken för att hovbenet penetrerar sulan större som det ser ut nu?

Bilden på den ljusa hoven är verkligen horribel :crazy:. Hoppas att du hittar en kompetent hovslagare som kan hjälpa din häst!

Usch!
Med hovar verkade på det sättet är det inte direkt förvånande att det gick som det gick...

Jag bor i Finland så det kan nog vara svårt.

Menade inte att hon fått fång pga dåliga hovar. Hon stod vid en fodervärd förra året och där blev hon inte omskodd så ofta även om jag sa till, jag tog därför hem henne på vårkanten. Hon hade då haft fång redan året före som vi inte hade lagt märke till, märktes på hösten först då hovslagaren såg det på hovarna.
Hon släpptes på kraftigt bete förra våren hos fodervärden trots tillsägelser och fick då fång. Iallafall kom det i samband med att vi var tvungna att lämna henne oskodd då det inte gick att slå några sömmar i hennes spruckna hovar. Tror alltså det berodde både på betet och belastningen.
Hade ut veterinären och hon fick medicin. Mot slutet av sommaren då jag hade henne hemma fick hon riktigt bra hovar. Men då hon fick fång igen i höstas började hovarna se ut såhär med tiden. Har haft ut hovis med jämna mellanrum och skott henne (hon fick skor på tills vintern efter att hon hade fången i höstas) och att det har spruckit sådär är ju ingenting man har kunnat göra åt? Inte försvinner ju sprickan även om vi skulle ha skott om henne typ var fjärde vecka inte.

Eh.. hovarna är ju inte verkade så att sprickan uppstod. Hovarna var bra i höstas men sedan började en spricka uppkomma efter fången i november.

Din hovslagare skulle ha skott på ett helt annat sätt!
Varför?
Jo för att underlätta "överrullningen" så att hästen inte skulle knäcka av den främre delen av hoven som är mycket mer skör än hos en frisk hov.

Detta skulle aldrig ha hänt om din häst varit rätt skodd/verkad. Det är inga jättesvåra saker för en hovslagare som är kunnig. Tån ska kortas/tväras, det finns också skor som underlättar överrullning.

Tips! Problem med att man inte kan fästa skor går att lösa genom limmade skor tex! Finns moderna nu som sitter kvar.

Försök hitta en ny hovslagare. Kanske har du en finsk vän som kan översätta åt dig? Har du ingen veterinärklinik i närheten, där kan de säkert engelska i alla fall?

Senast ändrad:

Liknande trådar

S
Hästvård Fodervärden åt min ponny ringde just åt mig och berättade att ponnyn har trampat av sig skon, men inte nog med det, en jättebit hade...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 495
Senast: soffii
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar