Går röntgen på försäkring?

Sv: Går röntgen på försäkring?

Vad tråkigt Comatose att det blev så här! Jag följde din tråd i vintras kring dina funderingar på att skaffa häst. Verkligen trist! Men vill önska dig lycka till i fortsättningen med hästeriet.

/Miello

Tack så mycket, nu lägger jag det på is ett tag (om jag inte råkar springa på Den Rätta! :D:o Kollar annonser då och då...) Men tänkte att jag jobbar ihop pengarna som försvinner till vet och köper egen nästa gång istället. Direkt. Ingen foderhäst.

Hoppas att jag fyllt min oturs/klantighetskvot på ett tag nu! :crazy:

Trist att det blev så här för dig.. Du är precis en sån fodervärd man vill ha till sin häst, jag menar du står och betalar och sköter en häst som inte är din och som du dessutom inte kan använda.... Jag tycker dessutom det är konstigt att den blivit så dålig så snabbt hos dig, känns som det inte skulle vara första gången den är dålig...

Jag har haft fodervärdar till 2 hästar. Den ena fick fång och dom körde då hem den till mig 2 dagar senare.. Utan smärtstillande på en 3 timmars lång transport. Blev en anmälan för djurplågeri där :grin: Dom vägrade från början säga vad som var fel, dom ville bara ha hans försäkringsnr.. Sen ville dom genast lämna tillbaka honom för det blev ju så dyrt. Stallägaren ringde dessutom samma dag som han fått fång och berättade att dom inte varit där på 3 dagar och tagit hand om honom..
Den andra hästen fick dom problem med efter bara ett par dagar men fortsatte försöka i 3 veckor utan att säga att dom hade problem, det tog 6 månader innan hon började närma sig sitt gamla jag igen.. Jag kan köpa att dom fick problem med henne, det var en väldigt speciell häst.. Men fattar inte varför dom inte ringde mig med en gång, då hade jag kanske haft en chans att hjälpa dom.. Och det ligger typ tusen med trådar här på forumet med skräckberättelser om fodervärdar.

jag har min ponny försäkrad i Sveland A1 och dom ersatte utan problem röntgen för min ponny för fång

Åh, då håller jag tummarna att det är samma som gäller här då!

Sona: Tack för att du tycker att jag verkar vara en bra fodervärd, men jag känner mig inte som en bra fodervärd. Jag känner mig bara korkad och dum för att jag satt mig i den här sitsen. Och jag blir lite förvånad över att alla reagerar så överraskat på att jag har kvar honom och betalar för honom trots att han inte är min. -Men jag har ju skrivit kontrakt på det? Har alla andra haft friskrivningsklausuler om deras foderhästar blivit dåliga? Har de ägarna kunnat ta hem hästarna direkt då? Det är ju ett levande djur jag har lånat, inte en bil? :crazy: Och någonstans visste jag ju att det skulle kunna vara så att jag blev stående med en sjuk häst, även om jag inte trodde att jag skulle ha sån otur.

- Men tack för pepp! :D

haha jo dom flesta försöker ju antagligen lämna igen hästen så fort dom inte kan rida den. Antagligen får dom inte göra så enligt kontraktet, men de flesta ägare är väl såpass rädda om sin häst att dom inte låter den vara kvar hos någon som inte vill ha den. Men i ditt fall tror jag att hästen varit dålig tidigare..

Jag tror folk reagerar för att det känns ganska uppenbart att du är om inte lurad så haft en enorm otur men ägare som inte insett att hästen var dålig. En ansvarstagande ägare hade plockat hem hästen tidigare om de insett att någon annan betalar för deras misstag. De utnyttjar dig och tyvärr tror jag du gör hästen en björntjänst. Vad tror du händer när de får tillbaks hästen?

Ja, jag vet... Hade det varit min häst hade jag tagit hem den. Det hade jag. Men samtidigt vet jag inte riktigt vad jag kan göra i den här sitsen?

Jag har ju lånat deras ögonsten, men nog tror jag att de är en smula hemmablinda vad gäller hans sjukdomshistoria (har tillgång till hans tidigare journaler) och även om han i många år varit väldigt frisk och fräsch har han på senare år haft problem med båda carpus (carpus i plural bestämd form...? carpusarna...? Ehh?) och kotledsinflammationer. Knäledsinfl. och pålagringarna är "nya". Med tanke på hur veterinär nr 1 och annat hästfolk reagerat när jag berättat det förstår jag att många antagligen skulle ge upp här och nu.

Visst känner jag mig lite "korkad" som gör det här, men samtidigt ser jag som sagt inte vad jag har för val. Jag har ett dåligt och luddigt kontrakt och jag vill inte att hästen ska få sitta emellan för att jag klantat till det. Om 3 veckor ska han tillbaka till veterinären för att kolla hur han svarat på behandlingen. Sedan är det inte lång tid innan han ska hem igen. Om han inte svarat på behandlingen vet jag faktiskt inte vad som händer. Jag håller helt enkelt tummarna för att han gör det.

Samtidigt kan jag känna... De vill ju sälja hästen, men vem kommer att vilja köpa honom? Han är en fantastisk häst på alla sätt och vis, och tack och lov tycker jag -så- mycket om honom, men vad kommer att hända med honom nu?

Våran ena häst är försäkrad A 1 i Sweland och hade kotledsinflammation. Röntgen gick på försäkringen.

Och jag blir lite förvånad över att alla reagerar så överraskat på att jag har kvar honom och betalar för honom trots att han inte är min. -Men jag har ju skrivit kontrakt på det? Har alla andra haft friskrivningsklausuler om deras foderhästar blivit dåliga? Har de ägarna kunnat ta hem hästarna direkt då?

När jag hade foderhäst så skrev vi faktiskt in i kontraktet att om hästen skulle bli dålig och inte kunna ridas pga benen så skulle ägaren ta tillbaka hästen med 1 månads uppsägning då.

Men detta skrev vi också pga att hästen var otroligt stel när jag tog hem henne och hon var inte igång övht. Ägaren skulle åka utomlands och bli kvar där ett tag så därför skrev vi så.

Men skulle jag ha en foderhäst som blev halt pga något som den hade innan jag tog den så skulle jag lämna tillbaka den faktiskt. Men då gäller det ju att säga det innan man tar den förstås.

Men man lär ju sej efter hand.

Vad har ni skrivit i kontraktet? För visst bör du kunna avbryta om det ex var meningen att hästen skulle vara i ett visst skick (ridbar ex) borde du kunna lämna tillbaka hästen på grund av att den faktiskt inte är det, och dessutom kostar dig en massa veterinärkostnader som förmodligen är direkt hänförbara till den tid som hästen inte stått hos dig, utan hos ägaren. Jag ser faktiskt inte varför du ska bekosta detta.

Hur ser prognosen ut? Om du nu vill bekosta, eller rentav ska bekosta vet kostnader enligt ök, så kan det ju vara bra att diskutera med vet hur prognosen ser ut. Det är inte lönt att betala ut en massa pengar på en häst som inte har nån chans att bli bra, eller mkt liten chans. Speciellt inte med tanke på ålder. Hade det varit din häst hade du ju själv kunnat bestämma när det är dags att sluta.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 340
Senast: Grazing
·
Hästvård Står med en oklar, svag hälta i en hov och vet inte om jag ska köra på is i magen och vänta (som veterinären förordar) eller försöka få...
Svar
9
· Visningar
1 611
Hästvård Varning för långt och rörigt inlägg... Jaha. Efter att ha haft massa problem med min pålle så beslutade jag mig för att skaffa ny häst...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 399
Senast: Coolfrees
·
Ekonomi & Juridik Hej, Detta är ett öppet brev till er där jag vill ge en bakgrundsförklaring till temat hästhandlare som i går togs upp på SVT...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
26 057
Senast: Chilodeur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30