Går röntgen på försäkring?

Comatose

Trådstartare
Foderhästen har varit ohalt och ridbar tre veckor av de fyra månader jag har haft honom (finns det något pris i otur så får ni gärna skicka det hitåt!) och efter tre vet. besök konstateras det att han har kotledsinflammationer i båda fram (det har han haft tidigare, men han var vet besiktad 4 veckor innan han kom till mig) samt knäledsinflammation + pålagring i ena knät.

Hittills har jag betalat ca 5000:- som inte gått på försäkringen, mediciner etc och då är det två besök kvar att betala - varav ett har bestått av hältutredning och röntgen. Nu säger ägaren att hon inte tror att försäkringen täcker röntgenbilderna. Är det så? Hästen (18 år) är A3-försäkrad i Sveland och jag har försökt att hitta info på deras sida, men ser inte var det skulle finnas. Är det någon som vet?

Och om det nu inte skulle ingå - vad kan det kosta? Det var ju tre ställen de röntgade och det var ju inte precis en bild per led... :crazy:

Det här med att skaffa foderhäst börjar kännas som ett stort misstag. :( Visst skrev vi kontrakt, men inte ett tillräckligt bra kontrakt tyvärr. Man är ju så dum och förstår inte riktigt vad det är man behöver ha nerskrivet. Dyrköpt läxa!

Sv: Går röntgen på försäkring?

har nästintill samma problem. undrar också om röntgen går på försäkringen

Så här står det om försäkringen på svelands sida:

Sveland A3 är en M-försäkring som ger Dig motsvarande skydd som A1-XL, men där användbarheten ersätts med 80% av försäkrat värde. Lämplig om Du vid allvarlig skada vill ha hög kostnadsersättning men till en något lägre premie.

Användbarhet ersätts med max 80%
Plötslig död (enl villkor) ersätts med 100%
Veterinärvård med 50.000:- maxersättning
1900:- självrisk + 20% rörlig självrisk
150 dagars behandlingsperiod

Maxersättning 100000:- i veterinärvård samt eliminering av rörlig självrisk finns som tillval.
produktblad: http://www.sveland.se/hemsida_2008/Dokument/pb_hast_100219.pdf

Verkar bara vara en skillnad mot fullförsäkringen och det är att du får ut 80% vid utdömning pga användbarhet. Så jag tolkar det som att det täcker röntgen. Har du anmält till försäkringsbolaget att hästen är på behandling? Eller har vet gjort det? Du borde få tillbaka av det du lagt ut hittills, iaf en del av det...

Det går inte att säga utan att det kommer att variera från fall till fall. Saker som typ av försäkring och anledning till att hästen ska röntgas spelar in.

Tack, jo, det där har jag läst. Jag trodde att röntgen ingick, men så var det ägaren som funderade på om det verkligen gjorde det... Men det står inte mycket i klartext tycker jag. Är även tveksam till om exempelvis pleg, cortison, förbandsmaterial ingår. Men det finns liksom inte att läsa någonstans vad jag ser?

Tyvärr är de där 5000:- betalade efter regleringen (så jo, försäkringsbolaget är kontaktat). Medicin ingår inte, inte heller den hovslagare á nästan 2000:- som vet skickade oss till. Det sistnämna kan jag bli lite sur över, jag visste inte att det inte ingick (första hästen!) och det var det heller ingen som sa något om. Enligt hovslagaren kunde min egen hovis göra samma sak sedan, det var en vanlig verkning/skoning med ännu kortare tår och annan sorts skor.

Det går inte att säga utan att det kommer att variera från fall till fall. Saker som typ av försäkring och anledning till att hästen ska röntgas spelar in.

Ja precis, men det skrev jag ju. Sveland A3 och kotledsinflammation/knäledsinflammation.

När jag läser villkoren på Sveland för A3 veterinärvård finns inget som säger att den inte tar röntgen i samband med skada/sjukdom.
Detta är det enda som är undantaget för ersättning:
• receptförskrivna eller av veterinär utlämnade läkemedel,
förebyggande behandling, resor, transporter eller
inackordering
• kastration, klapphingstoperation, sterilisering
• kostnader för fakturering, intyg, fördyrade veterinärvårdskostnader
då veterinärbesök äger rum under
jourtid utan att detta är erforderligt, mervärdesskatt för
momsredovisningsskyldiga
• avlivning, obduktion eller kremering (se dock punkten
A.1.4.3)
• undersökning/behandling av tandsjukdomar och bettavvikelser.
Dock ersätts kostnader för akut tandfraktur
eller rotspetsabcess

Kollade du vilkoren?
Så här står det:

A.3.5 Veterinärvårdsförsäkring
Veterinärvårdsförsäkring ingår automatiskt i A.3 och har
ingen övre åldersgräns utan gäller under hästens hela levnad
om försäkring bibehålls.
Villkor enligt A.1.4.1-4

A.1.4 Veterinärvårdsförsäkring
Veterinärvårdsförsäkring ingår automatiskt i A.1 och har
ingen övre åldersgräns, utan gäller under hästens hela levnad
om försäkring bibehålls.
A.1.4.1 Följande omfattas av försäkringen
Kostnader för undersökning, behandling och vård på grund
av sjukdom eller olycksfall.
Behandling och vård i Sverige skall utföras av veterinär
legitimerad i nordiskt land samt enligt vetenskap och beprövad
erfarenhet.
Medicin och förbandsmateriel som veterinären använder i
direkt samband med behandlingstillfället omfattas av försäkringen.
Det är i samtliga fall en förutsättning att vården är etiskt
och medicinskt motiverad samt överensstämmer med vetenskap
och beprövad erfarenhet.
Föl vid sidan av sto som är veterinärvårdsförsäkrat, omfattas
under 30 dagar efter födelsen av stoets veterinärvårdsförsäkring,
såvida inte fölet dessförinnan blivit självständigt
veterinärvårdsförsäkrat.
Behandlas både sto och föl, avgår en självrisk för stoet och
en självrisk för fölet.
A.1.4.2 Behandlingsperiod
En behandlingsperiod omfattar 150 dagar räknat från första
veterinärbesöket.
A.1.4.3 Ersättningsregler
För varje behandlingsperiod avräknas en fast självrisk, som
anges på försäkringsbrevet, jämte 20% av de överstigande
ersättningsbara kostnaderna. Högsta ersättning per försäkringsperiod
är 50.000 kr. Har högre maxersättning eller ersättningsnivå
valts framgår detta på försäkringsbrevet.
Varje försäkringsperiod får bära den kostnad som tillhör
denna.
Särskilda åtaganden
• Sjukbeslag ersätts vid följande diagnoser: hovbensfraktur,
hovbensfissur, hovböld, hålvägg, spiktramp,
hornspricka, bockhov samt traumatiska hovskador
Vid fång ersätts det första sjukbeslaget. Sjukbeslag
ersätts om det utförts på klinik eller efter veterinärens
remiss till hovslagare
• Akupunktur ersätts om den utförs av veterinär som
genomgått godkänd akupunkturutbildning
• Osteochondros och benbroskfragment (s.k. lösa
benbitar) i led ersätts i de fall hästen uppvisar kliniska
symptom i form av hälta. Hältutredning som fastställer
hältans ursprung skall i detta fall vara utförd.
• för MR-(magnetresonans) och scintundersökning som
enligt veterinärmedicinsk expertis är nödvändigt för att
kunna fastställa vidare behandlingsåtgärd för hästen.
Ersättning lämnas med 50% av undersökningskostnaderna,
dock högst 5.000 kr under ett försäkringsår,
efter att fast och rörlig självrisk avdragits.
• Kostnad för obduktion ersätts om Sveland begärt att
sådan skall utföras. Se även Allmänna Villkor.
A.1.4.4 Veterinärvårdsförsäkringen lämnar
ej ersättning för
• receptförskrivna eller av veterinär utlämnade läkemedel,
förebyggande behandling, resor, transporter eller
inackordering
• kastration, klapphingstoperation, sterilisering
• kostnader för fakturering, intyg, fördyrade veterinärvårdskostnader
då veterinärbesök äger rum under
jourtid utan att detta är erforderligt, mervärdesskatt för
momsredovisningsskyldiga

Långt inlägg, men jag tror absolut att det ingår, A3 har likadant veterinärvårdsförsäkring som A1 :)

Ah, var hittar du det? Under villkoren för A1? För som Sona säger är det ju inte jättestor skillnad... Jag tycker jag har letat fram och tillbaka i de där papprena hur många gånger som helst nu, blir inte klokare för det.

Det är väl bara att hoppas på att ägaren har fel då och att röntgen ingår. Känns bra att veta om man ska ställa in sig på att betala 5000:- till eller 15 000:-.

Ja, jag har kollat på den där sidan, upp och ner och ner och upp och inte heller hittat något om att det inte skulle ingå, men så sa ägaren att hon inte visste om det gjorde det och då blev jag så osäker. Nu är det bara att hålla tummarna då! :crazy:

Sen tycker jag du ska försöka lämna tillbaka hästen så fort du har chansen...

Kontraktet löpte sista jan-sista juli och eftersom vi inte skrivit/avtalat något om uppsägningstid antar jag att det är som det är till kontraktet går ut?

Kan dock passa på att råda alla blivande fodervärdar att antingen

1. låta bli ;) eller
2. skaffa ett ordentligt kontrakt. Det hade jag visst hört innan, men man är så osäker när det är första gången och jag fattade nog ärligt talat inte riktigt vad det var jag skrev på. Jag menar inte att jag blev lurad, för de som lånade ut hästen hade aldrig gjort det tidigare heller, men hade jag haft ett bättre kontrakt hade jag inte stått och fått betala 10-15 000 kronor i veterinärkostnader för skador som mest troligt är gamla.

Lämna tillbaks hästen så snart det går, chansen att du kan rida den normalt är nog minimal. Varför lämnades den ut på foder egentligen? En 4 veckor gammal veterinärbesiktning är värd mindre än pappret den skrivits på. Har hästen varit ridbar 3 veckor av 4 månader så lär det inte bli bättre. Diskutera med veterinären om framtidsutsikterna, vad är prognosen egentligen.

Kan du inte lämna tillbaks den lär det vara billigare att låta den vila/gå som sällskapshäst. En eloge till dig som försöker så tappert. Du har nog lärt dig massor på det här äventyret, tyvärr väl dyrköpt.

För att vara på den säkra sidan så meddela redan nu ägaren att du kommer att lämna tillbaka hästen den sista juli. Så att du säker vet att ni bägge är överens om hur avtalet ska tolkas. Speciellt om ni nu har ett lite luddigt avtal.

Lämna tillbaks hästen så snart det går, chansen att du kan rida den normalt är nog minimal. Varför lämnades den ut på foder egentligen? En 4 veckor gammal veterinärbesiktning är värd mindre än pappret den skrivits på. Har hästen varit ridbar 3 veckor av 4 månader så lär det inte bli bättre. Diskutera med veterinären om framtidsutsikterna, vad är prognosen egentligen.

Kan du inte lämna tillbaks den lär det vara billigare att låta den vila/gå som sällskapshäst. En eloge till dig som försöker så tappert. Du har nog lärt dig massor på det här äventyret, tyvärr väl dyrköpt.

Hästen lämnades ut på foder för ev senare köp. Problemen började som diffusa ryggbesvär som blev värre. Nu tror veterinären att ryggproblemen är sekundära och hon sa senast att hon tror att pålagringarna i själva verket är problemet.

Jag har tre månaders uppsägningstid på stallplatsen, så bete etc skulle inte bli billigare. Dessutom står han nu inne/sjukhage i väntan på nästa återbesök om tre veckor. Promenad 2x20 min varje dag samt smärtstillande. Prognosen... ja, om han inte svarar på den där behandlingen är det dags att gå in i leden och titta och det kanske det är tveksamt om man gör med en så pass gammal häst (som dock är väldigt fräsch och pigg annars). Så det är väl bara att vänta ett par veckor och hoppas på det bästa.

Det jobbigaste är väl egentligen att man fäster sig så vid dem. Jag hade ju hoppats att han skulle få stanna hos mig nu. Sen känns det hundra resor värre när det är någon annans häst man har hand om och hela tiden svarar inför. Hade det varit min egen häst hade jag fått stå för besluten, men nu är det bara att "hänga på".

Men jo. Jag har lärt mig mycket. Det har jag. Nästa häst kommer att vara min egen, och då med ett bra kontrakt och veterinärbesiktning.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 340
Senast: Grazing
·
Hästvård Står med en oklar, svag hälta i en hov och vet inte om jag ska köra på is i magen och vänta (som veterinären förordar) eller försöka få...
Svar
9
· Visningar
1 611
Hästvård Varning för långt och rörigt inlägg... Jaha. Efter att ha haft massa problem med min pålle så beslutade jag mig för att skaffa ny häst...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 399
Senast: Coolfrees
·
Ekonomi & Juridik Hej, Detta är ett öppet brev till er där jag vill ge en bakgrundsförklaring till temat hästhandlare som i går togs upp på SVT...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
26 057
Senast: Chilodeur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30