Går över bommen

Fiorano

Trådstartare
Jag undrar hur ni här på Buke hanterar/tränar med en häst som med jämna mellanrum får för sig att gå över bommen i släpet. Det hände en gång i slutet av förra året och sen dess har hästen åkt 1-3 dagar i veckan till ridhus utan problem och är både lättlastad och står stilla och bra under färd. Den har stundvis lämnats tio minuter då och då i släpet utan problem alls.

Tills idag. Då lämnades hon och efter ca 10-12 minuter brakade det loss i släpet och hon gick över igen. Det var alla förutsättningar att hon skulle stå snällt, hon var trött efter arbete, hon hade mat och såg väldigt lugn ut. Inga hästar passerade utanför släpet när hon hoppade över, allt var så perfekt det kunde bli. Hursom blev det varken skador på häst eller släp. Men häst skulle ju hem också och då körde hon en repris över bommen och det slutade inte riktigt lika bra utan släpet fick rejäla skador invändigt och hästen lite sår här och var.

Hur löser ni Bukefolk ett sånt här problem? Aldrig lämna eller alltid sällskap i släpet?

Jag har inget bra svar, jag har aldrig haft någon bomhoppare (men jag tror nytillskottet kan bli en om han får minsta chans). Men jag skulle inte våga lämna en sådan.

Hursom. Det jag ville komma till var att för många år sedan nu så kunde man köpa något som kallades överklättringsskydd. Förenklat var det en vadderad metallbygel som satt fast i väggen, fälldes ner över manken och fästes i bommen. Då kom hästen inte upp om den började resa sig.

Det hjälper säkert inte mot en häst som går panik, men de som av okynne går över. Jag skulle se om man kunde få något sådant tillverkat om jag hade en bomhoppare?

Jag undrar hur ni här på Buke hanterar/tränar med en häst som med jämna mellanrum får för sig att gå över bommen i släpet. Det hände en gång i slutet av förra året och sen dess har hästen åkt 1-3 dagar i veckan till ridhus utan problem och är både lättlastad och står stilla och bra under färd. Den har stundvis lämnats tio minuter då och då i släpet utan problem alls.

Tills idag. Då lämnades hon och efter ca 10-12 minuter brakade det loss i släpet och hon gick över igen. Det var alla förutsättningar att hon skulle stå snällt, hon var trött efter arbete, hon hade mat och såg väldigt lugn ut. Inga hästar passerade utanför släpet när hon hoppade över, allt var så perfekt det kunde bli. Hursom blev det varken skador på häst eller släp. Men häst skulle ju hem också och då körde hon en repris över bommen och det slutade inte riktigt lika bra utan släpet fick rejäla skador invändigt och hästen lite sår här och var.

Hur löser ni Bukefolk ett sånt här problem? Aldrig lämna eller alltid sällskap i släpet?

Svårt att säga hur det ska lösas utan att ha sett den i trailer etc.. Det är ju en grej som kan bli riktigt farlig också. Så man vill inte gärna ge så mycket råd så här.

Hade jag varit du och haft möjlighet till det hade jag kontaktat en bra problemlösare som kan hjälpa till att lära hästen hantera negativa känslor/stress etc i trailern på annat sätt än hoppa bom.

Annars om du inte har nån sån att tillgå eller inte vill det så kan ju ev halsring och binda lågt funka.
Men ponnyer brukar ju vara rätt rörliga. Så de kan ibland komma över iaf.

Oavsett så om man hindrar dem rent fysiskt från att hoppa så kan de ju få panik och reagera på annat vis och slå sig eller ha sönder trailern. Och man kan få rejält större problem att jobba med iom att den fått mer panik och det mentala traumat satts hårdare sas.

Ju fler ggr de får ta sig över bommen desto sämre iom mer befäst problembeteende. I värsta fall kan de ju välta över bommen och fastna.
Jag vet några som gjort det och någon som ramlat ut genom skötardörren när ägaren i panik öppnade.
Så ta det på allvar och försök jobba med det så tidigt du kan.

Jag hade inte lämnat en sån häst förrän den stått bra och lugnt och åkt dito runt något eller 2 år, beroende på hur man tycker den känns. Absolut inte efter ngt halvår eller några mån utan incidenter.

@tuaphua Inte en ponny, Stor häst på nästan 700kg. Så ja det blir farligt. Tidigare har det hänt när her funnits triggerpunkter, men idag fanns alla förutsättningar att det skulle gå bra. Hon har varit själv i situationer som varit mer stressande utan att försöka gå över här under vintern.

Lutar någ mest åt sällskap, hon är väldigt flockbunden. Det som känns oroande med det är OM hon skulle gå över med ett sällskap i släpet.

Sen undrar hur du jobbar med att hästar ska lära sig att hantera negativa känslor?

@tuaphua Inte en ponny, Stor häst på nästan 700kg. Så ja det blir farligt. Tidigare har det hänt när her funnits triggerpunkter, men idag fanns alla förutsättningar att det skulle gå bra. Hon har varit själv i situationer som varit mer stressande utan att försöka gå över här under vintern.

Lutar någ mest åt sällskap, hon är väldigt flockbunden. Det som känns oroande med det är OM hon skulle gå över med ett sällskap i släpet.

Sen undrar hur du jobbar med att hästar ska lära sig att hantera negativa känslor?

Jag hade inte valt sällskap till en som hoppar bom.
Det KAN funka. Men det kan också gå jäkligt illa om man har en som hoppar där inne och vevar så som de måste gjort för att ha sönder trailern och sig själv och då kanske drämmer till den andra hästen. Som kanske också får panik..
Lasta ur två såna hade man inte varit sugen på..
Jag hade tränat på att vara ensam i andra lägen utöver trailern öht. Så man kommer åt flockbundenheten, som kan vara en trigger.

Iom att hästar är flyktdjur löser de ju per natur trängda lägen etc genom att just fly, i såna här fall då hoppa bommen.
Här måste man, tycker jag, lära dem att rent instinktivt göra annat än bara fly.
Det går att träna dem till att när det blir motstånd av något skäl, när de känner sig pressade etc etc stanna upp, ge efter etc och inte fly/gå i motstånd etc.
Så det finns en del övningar som triggar hästars flyktbeteende i lägre grad alt där man genom hur mkt man kräver i dem välja hur mkt man vill trigga dem. Då kan de få jönsa runt lite och låta ångesten gradvis pysa ur istället för som de då de bockar, reser sig, sparkar eller hoppar bommar: satsar massor i en enda explosion.
När de sen ledsnar på att jönsa runt och ångesten också lägger sig iom rörelsen(de upplever att de kan fly iom att de får röra sig framåt), endorfiner/trötthet etc och saktar upp eller stannar så ger man full eftergift i alla hjälper och låter hästen vara.
Det kräver många upprepningar och konsekvens innan de "programmeras om i nervsystemet" så att de rent instinktivt svarar annorlunda. Men det går oftast!
Dock måste övningarna väljas efter individ och det handlar så mycket om HUR man gör dem och inte ATT man gör dem. Så det behöver man lära ut på plats.

De kan också behöva träna på passivitet öht. Så att de rent mentalt är i rätt läge och är avslappnade då man ber dem vara still och också "är still" mentalt.

Detta problem är så jobbigt! Jag har inga svar eller lösningar... Har själv ett halvblodssto som hoppat över bommen varje gång jag har provat, då är hon lättlastad, står lugnt i transporten, men rätt som det är, så hoppar hon över! Jag har kamera så jag ser att hon drar sig bakåt och häver sig över. Så hon har skadat både sig själv och transporter... Hon fyller 10 år i år! Jag är nu på gång att köpa en diagonallastad transport, är det en bra lösning tror ni? Ursäkta trådkap...

Jag är nu på gång att köpa en diagonallastad transport, är det en bra lösning tror ni? Ursäkta trådkap...

Mig veterligen den enda lösningen så länge man vill ha släp och inte lastbil. Även om baklängesåkning kan göra det bättre, är det ändå bogbom att ta sig över för den som är energisk.

Rapportera gärna hur det går för er, efter släpbyte.

• Gilla
Reactions: Rox
Mig veterligen den enda lösningen så länge man vill ha släp och inte lastbil. Även om baklängesåkning kan göra det bättre, är det ändå bogbom att ta sig över för den som är energisk.

Rapportera gärna hur det går för er, efter släpbyte.

Jag vet precis vad jag allra helst vill ha... En lastbil - Theault Stuterimodell, har kikat på och provkört en sådan, där står hästen baklänges som i en box med galler runt om, ända upp till taket, där kommer de ingenstans... Men prislappen - host.... (finns inga begagnade på marknaden ännu - jag har frågat)

Detta problem är så jobbigt! Jag har inga svar eller lösningar... Har själv ett halvblodssto som hoppat över bommen varje gång jag har provat, då är hon lättlastad, står lugnt i transporten, men rätt som det är, så hoppar hon över! Jag har kamera så jag ser att hon drar sig bakåt och häver sig över. Så hon har skadat både sig själv och transporter... Hon fyller 10 år i år! Jag är nu på gång att köpa en diagonallastad transport, är det en bra lösning tror ni? Ursäkta trådkap...

Det KAN vara lösningen. Det kan också bli så att hästen i panik slår sönder sig själv och trailer.

Det är jättesvårt med bomhoppare just för att man inte riktigt kan garantera saker.
Jag har sett dem som det varit lösningen med tex binda lågt, åka i diagonallastad etc etc.. Men jag har också sett dem som inte klarar av att man tar ifrån dem flyktmöjligheten som de tycker bomhoppet är. Dvs de står helt fast och kan inte röra sig. Som flyktdjur är det ju hemskt om man är skraj.
Och vissa har då slagit sönder sig och trailer.
Någon kom ut ur trailern under färd när den demolerade sin trailer i panik.
Den var inte kul att jobba med sen. Men den fick tränas att lära sig hantera stressen den upplevde på annat vis.
Idag åker den bra och lugn framåtvänt sen iaf ca 2-3 år.

Det är ett jäkla jobb som hästägare till en sån. För man måste träna utöver det proffset gör på träningar. Och det är inte alltid helt riskfritt för en som tränare heller. Men det finns i iaf flera hästars fall möjlighet att träna bort det där.
Så jag vill bara tala om det så att inte de med bomhoppare helt ger upp.
Jag säger inte att alla går att träna. Man kan aldrig lova saker med hästar.
Men med fler än folk tror går det.
Dock får man inte bli naiv och tro att "faran är över" för fort och utsätta hästen för att det riskerar bli mer än den klarar.
Det tar tid!

På vilket sätt hindrar en diagonallastat släp?

En av mina har hoppat över bommen, både i ett Umes-släp och i 3-hästar där de åker snett. Visserligen kanske inte lika "inbjudande" i stora släpet eftersom det är mindre plats framför de men hoppa går ändå. Vi bytte till halsrem och spände kort under en period. Idag åker han lugnt och utan problem.

"På vilket sätt hindrar en diagonallastat släp? "

Jag har inte provat men tänker att där finns ingen bom att hoppa över, bara sidoväggen på transporten framför dem. Ska de hoppa över något blir det mellanväggen, som iofs verkar väldigt vek i diagonallastade släp... Halsrem har jag inte vågat testa på min, är rädd att hon bryter nacken av sig då. Men jag har köpt en halsrem för många år sedan som bara hänger i sadelkammaren :meh:

Jag har inte läst alla svar så det kanske redan har nämnts, men ett hösegel kan hjälpa. Det är väl dock lite att behandla symtomen, å andra sidan är det sällan helt enkelt att hitta anledningen till bomhoppande. I vilket fall så fungerade det på en bekants häst som tidigare hoppade frekvent. Tänk bara på att i så fall sätta det så att det lossnar om hästen hoppar ändå!

Våran ponny är lite sån, om man inte startar släpet tillräckligt fort så hoppar han över (har dock bara hänt en gång hos oss) och det är ingen man lämnar ensam i släpet på tävlingsplats (förra ägarna tog bort bommen ifall de behövde lämna honom). Vet att min kompis körde samma med sitt sto, tog bort bommen fram när de lämnade henne, säkerhetsaspekten där vet jag ingenting om, men hon stod lugnt då, däremot med bom fram så levde hon rövare. Sen fick man bara komma ihåg att sätta dit bommen igen innan man åkte..
Vi tittade på en ponny som också hade haft för vana att hoppa över bommen, honom hade de uppbunden i halsring på något sätt, och med den stod han lugnt. Men sen är ju frågan varför de gör det, om det bara är okynne eller om de försöker fly

Jag har en unghäst som har hoppat över bommen,hon hoppade över hö segel och allt. Jag har löst det med att höja bommen ett snäpp och binda henne kort,ett grimskaft framifrån och ett på varje sida. Sen har jag också tränat lastning med henne med betoning på att lasta hemma, låta henne stå en stund i transporten innan vi kör etc samma när vi kommer hem. Jag tror att anledningen till att hon hoppade första gången var att hon var stressad över omgivningen så nu tränar vi alltså på att stå i transporten Inte bara lasta och åka transport.

"På vilket sätt hindrar en diagonallastat släp? "

Jag har inte provat men tänker att där finns ingen bom att hoppa över, bara sidoväggen på transporten framför dem. Ska de hoppa över något blir det mellanväggen, som iofs verkar väldigt vek i diagonallastade släp... Halsrem har jag inte vågat testa på min, är rädd att hon bryter nacken av sig då. Men jag har köpt en halsrem för många år sedan som bara hänger i sadelkammaren :meh:

Jag har bom framför i mitt släp och sett flertalet som ser liknande ut, däremot inte sett något utan bom.
Ang mellanvägg så är det tvärtom för mig, det diagobalåkande släpet har större, rejälare och bättre design än vanliga.

Jag har bom framför i mitt släp och sett flertalet som ser liknande ut, däremot inte sett något utan bom.
Ang mellanvägg så är det tvärtom för mig, det diagobalåkande släpet har större, rejälare och bättre design än vanliga.

Där ser man, vilket släp har du? Jag har tittat på ett Fauturas, tänkte på att man använder en läderrem för att sätta ihop mellanväggen, det känns lite vekare, men det behöver inte vara så. Jag har som sagt inte provat något släp i verkligheten, håller på att spånar vad som kan vara vettigt. Umesläpen där de åker baklänges har en bom framför sig, det vet jag :) just nu har jag ett Ifor Williams, med bom framför.... Som man skruvar ur från utsidan, inge bra, när hästen hänger på bommen går det inte snabbt nog att få loss den :crazy:

@Rox Enligt importören finns det typ 10 st i Sverige, tror jag :) Dom åker superbra i det, jätteskönt när man åker långa resor med båt mm. Drar ganska mycket soppa bara eftersom luftfånget är så stort framtill tyvärr och tungt.

• Gilla
Reactions: Rox

Liknande trådar

F
Hästhantering Jag har två ston, en 6-åring och en 4-åring som jag haft tillsammans med en b-ponnyvalack i ett stall med tre boxar. De två stona har...
Svar
6
· Visningar
1 336
Senast: Magnum
·
Hästhantering Detta är inte min häst men en väns häst! Hästen är en halvblodsvalack född 2001. Som 2 årig hingst på väg till betet gick han över...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 838
Senast: tuaphua
·
B
Hästhantering Hej! Sitter här med en klump i magen och vet att det kommer bli tufft att skriva detta inlägget men jag behöver verkligen all hjälp jag...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 419
Senast: Beritas
·
Träning Eftersom jag har allmänt tråkigt så tänkte jag se till att få igång en liten diskussion :devil: Lite nyfiken på hur ni skulle lösa...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 921
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar