Går ner i vikt

M

Magrinette

Har ett 14 årigt halvblod som inte håller vikten, har haft henne 1,5 år och detta problemet hade jag inte förra året. Hon rids normalt ingen tävlingsridning och har fri tillgång till ensilage på nätterna och får på utsatta tider i hagen.

Vad för foder tar upp hullet men utan att hon blir för pigg?
Ger idag pellets och lusern (hackat o efter råd av foderhandlare)
Kan lusernpellets vara ett bättre alternativ eller finns det något annat?

Blir inte klok på henne... är avmaskad och är precis som vanligt i lynnet. Men revbenen känns och syns och så var det inte förra vintern...

Sv: Går ner i vikt

Troligen har du ett sämre grovfoder i år än förra året. Bäst är att analysera grovfodret så du vet hur mycket och vad du måste komplettera med.
Allmänt så är följande fodermedel bra:
lucern (innehåller protein och ökar energin också), krossat korn (ökar både protein och energi ), vetekli (ökar protein, energin och fosfor), olja(ökar bara energin).
Det kan också vara värt att kolla upp tandstatusen.

Troligen har du ett sämre grovfoder i år än förra året. Bäst är att analysera grovfodret så du vet hur mycket och vad du måste komplettera med.
Allmänt så är följande fodermedel bra:
lucern (innehåller protein och ökar energin också), krossat korn (ökar både protein och energi ), vetekli (ökar protein, energin och fosfor), olja(ökar bara energin).
Det kan också vara värt att kolla upp tandstatusen.

Tänderna är det inte så länge sedan jag fick kollat och hon äter som hon ska annars. Kanske ska byta till pelletrerad lusern istället, lite lättare att utfodra med.
Har aldrig skickat en analys tidigare det har stallägarna i förra stallen alltid gjort, vart skickar man det eller vart kan man ta reda på sådant?

Kan det ha med saken att göra att hon fick linfröolja förra vintern men inte i år? Har aldrig haft kontakt med oljor tidigare förrän förra ägaren sa det.

Tack för svaret

Senast ändrad av en moderator:

Är det någon som vet något mer om linfröolja kan ha med hullet att göra?

Om du gav mycket olja så visst kan det ha spelat in. T ex om du gav 1dl olja så ger det hela 3.5MJ mera i foderstaten. (ungefär som ett halvt kilo hö)

Vad är det för TS (torrsubstans) i ensilaget och hur mycket får hästen i sig?
Hur mycket lusern får han och övrigt foder (pellets)? Och vad är det för slags pellets?

Om du gav mycket olja så visst kan det ha spelat in. T ex om du gav 1dl olja så ger det hela 3.5MJ mera i foderstaten. (ungefär som ett halvt kilo hö)

Vad är det för TS (torrsubstans) i ensilaget och hur mycket får hästen i sig?
Hur mycket lusern får han och övrigt foder (pellets)? Och vad är det för slags pellets?

Hon får i nuläget ungefär 2 kg lusernhack och 2 kg kr*fft grund om dagen. Som jag skrev överst har hon stor tillgång till hösilage (i stort sett fri så det är svårt att säga i kilo) under natten och får frukost och lunch hösilage i hagen. Allting är precis samma som förra vintern, förutom oljan. Gav henne 60 ml linfröolja om dagen då.
Hösilaget är inte analyserat av oss, ska kolla med bonden om han har analys annars ska jag skicka en en själv, jag tycker själv att det är sämre i år om man känner på det. Hästarna äter betydligt mer av det i år.

Senast ändrad av en moderator:

Troligtvis är erat silage i år mycket proteinfattigt och kanske även energifattigt. Du behöver ge nåt starkare proteintillskott än lusern skulle jag tro.

Hmm... byt ut Grunden mot Groov 125 och lägg till ett par dl soja och börja med oljan igen. Eller börja med 0.5kg linfrökaka! (istället för soja+olja)

Troligtvis är erat silage i år mycket proteinfattigt och kanske även energifattigt. Du behöver ge nåt starkare proteintillskott än lusern skulle jag tro.

Hmm... byt ut Grunden mot Groov 125 och lägg till ett par dl soja och börja med oljan igen. Eller börja med 0.5kg linfrökaka! (istället för soja+olja)

Tack för ditt svar :bow:
Ska genast prova så hästen inte tappar ännu mer i vikt.

Har börjat ge min häst lusernpellets och linfröolja igen nu men det ger inga resultat. Tycker hon tappar i muskelmassa oxå trots hon rids. Hon är avmaskad för ca 2-3 månader sen, ska man ge en kur till?

Jag får snart panik, vet inte vad jag ska göra. Känner mig just nu som en värdelös hästägare, men vill göra allt för min häst! När jag rider är hon extremt pigg, har fått höra att lusern gör dom väldigt energiska. Har fått lägga ett tjockare täcke så inte så mycket energi ska gå åt att värma upp sig.

Vi skrittar mycket och långa turer med endast trav inblandat, max 40 min per pass... musklerna på bakbenen, (bakom revbenen) har hon tappat, hur ska jag bygga upp dom på lättast sätt?

De andra i stallet hjälper inte direkt, de tycker hon får för mycket mat.

Veterinär får komma och ta blodprov...

*HJÄLP* :cry:

Börja med en analys innan du tillför det eller det, därefter: träckprov. Har du gjort det eller bara maskat på ren rutin ?

analys är ivägskickad och avmaskning görs tillsammans med den andra hästen och tror aldrig det varit ivägskickat något träckprov där. Pratade med en i stallet om det.

Liknande trådar

Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 382
Senast: Blubbis
·
Hästvård Hej! Vår C-ponny new Forrest har helt tappat i vikt på 4 veckor. Hon har blivit mager som ett skrälle. Revbenen syns och ryggraden...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 833
Senast: Blubbis
·
Katthälsa Jag har kommit över lite läsning på nätet gällande IBD hos katt och börjar fundera på om det är vad vår en katt kan ha. Katten är en...
Svar
5
· Visningar
7 334
Foder & Strö hejsan jag skulle kolla vad man kan ge för foder till en väldigt svårfödd häst hon får just nu 3,5 L groov 125 om dagen plus 1,5 L...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 747

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka