Går löss på dagis

Mirre

Trådstartare
Hur märker man om barnen eller vi har det?
Kamma såklart, men kan man märka det på fler sätt? Hur väl syns det?
Kliar gör det väl också.

Hur stor är risken att få det?

Senast ändrad:
Sv: Går löss på dagis

Våra barn fick löss i julas. Märktes på mellantjejen att hon kliade mycket och även fick röda märken i nacken. Det är tydligen vanligt om man har långt hår. Skulle säga att kamma är enda sättet att upptäcka det om man inte haft det länge så det finns massor med löss.

Jag klarade mig från löss som tur var. Det smittar genom direktkontakt, lössen dör ganska snabbt om de hamnar på andra ställen än huvudet, som sängkläder eller hårborstar. Tydligen är också risken att smittas mkt liten om man har kort hår så det blir för kallt för lössen.

Slutsatsen är att det nog bara är att kamma, kamma och så kamma igen...

Hur märker man om barnen eller vi har det?
Kamma såklart, men kan man märka det på fler sätt? Hur väl syns det?
Kliar gör det väl också.

Hur stor är risken att få det?

Vi har konstigt nog inte stött på några alls ännu. Däremot vet jag att när kollegornas barn började i skolan i 6-7 årsåldern så var det luspanik i flera år efteråt, de hade löss många gånger om året. Flera av dem blev så irriterade att de luskammade alla barnens kompisar som råkade komma förbi också, med stor skörd. Det var många föräldrar som var extremt dåliga på att bekämpa löss hos sina barn. Kollegorna hävdade att en luskam som hette nite free var bäst, lite bättre än giftmedel. Vet inte om det är så. Nu är barnen runt 11 och jag har inte hört något lusprat på ett halvår.

(Har haft ett kort ögonblick av panik när A kliade sig i håret, men hittade inget vid kamning och han kliade sig inte mer :) )

KL

Nufortiden rekommenderar man val att kamma med luskam och massor av balsam, istallet for giftmedel. Det kan man ju ocksa gora i forebyggande syfte.

Man kan kamma med balsam i för att det är lättare att få tag på lössen då, de blir mer stilla. Annars rekommenderas att man använder de nya, giftfria lusmedlen som finns. De är oljebaserade och kväver lössen så de dör. Behandlingen ska upprepas efter 8-10 dagar och så ska man kamma varje dag i två veckor för att få bort äggen.

På barnens skola och dagis har det också gått löss hela hösten. Helt hopplöst är det. Om man får löss är det ju viktigt att meddela skola/dagis/kompisars föräldrar om det så de kan kolla ordentligt och man slipper återsmitta. Tyvärr anses det fortfarande som något fult att ha löss. Men hur tusan ska man undvika det när halva klassen går runt med det?

På min kompis med brunt hår syntes det hur små djur kröp omkring i hennes hår. Med ljusare hår syns det nog inte lika tydligt.

Om man letar lite i håret brukar man upptäcka det efter ett tag. Jag tycker äggen är lättast att hitta, de sitter fast på hårstråna sådär en, ett par centimeter ovanför hårbotten. Drar man längs strået lossnar inte ägget utan sitter "fastklistrat". De brukar oftast finnas på baksidan av huvudet, ner mot nacken och bakom öronen. Lössen lägger gärna sina ägg där eftersom det är lite varmt och gosigt...

Liknande trådar

Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 508
Senast: Lejanna
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 348
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 869
Senast: Mirre
·
Småbarn Jepp, som rubriken säger. Vad lagas för vegetariskt till barnen (som dessutom går hem i stugorna)? Har lite idétorka när det gäller att...
2
Svar
23
· Visningar
1 149
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar