Går jättedåligt efter uppehåll...

Scandi

Trådstartare
Har inte ridit min medryttarhäst på lite drygt 3 veckor och nu är hon som helt förändrad, negativt! Kan det ens gå så snabbt?

Hästen har blivit riden av ägarens dotter som alltid rider henne annars också och jag har ridit andra hästar under denna tiden.

När jag försökte rida henne igårkväll var det som om allt vårat jobb var försvunnet, och samarbetet helt förstört. Upplevde det som om hon gick emot mig, hade massor med energi men ville inte arbeta utan bara springa. Vi kom aldrig ens till galoppen för hon var omöjlig i traven, det gick bättre på slutet men ärligt talat var det nog den värsta ridturen jag någonsin varit med om.

Testar hon mig? Eller vad har hänt?

Sv: Går jättedåligt efter uppehåll...

Var det inte bara att hon var pigg då?
Har min häst stått två dagar lr bara kommit ut på ångra lugna turer så är hon typ helt omöjlig, kan inte koncentrera sig lr slappna av när man rider... Så att tänka så mkt på formen på henne då funkar inte, utan får mer försöka låta henne göra av med lite energi...

Ibalnd är min medryttarhäst på samma sätt. Han går emot alt man säger och är allmänt fjantig över det mesta, men det är vell bara det att de har en dålig dag då och då. Hästar kan ju också ha det. Testa att rida igen så kommer det säket att gå bättre :) Sen kan det ju också va så som någon sa att hon/han är jätte pigg för att ha stått ett tag :laugh:

Lycka Till!
Hollister

Jo får hoppas att hon bara hade massor med energi då/ dålig dag! Blev så paff i och med hur jävlig hästen än är mot den andra ryttaren brukar hon ändå sköta sig när jag rider henne, men inte denna gången inte! :(

Men kan nog mycket väl vara så att hon bara fått gått långa lugna turer medan jag har varit borta... Ska rida henne imorgon bitti igen.. får se om det blir bättre då!

Hur ska jag rida då, imorgon? Har aldrig varit med om något liknande så är som sagt helt ställd. Ska vi strunta helt totalt i formen (obehaglig som f*n att rida då) men kankse köra nån galopprunda, låta henne trava mycket?

Om samarbetet har försvunnit kan det väl vara bra att repetera från marken så alla grunder funkar liksom, och så ni återupptar där ni lämnade liksom. Jag skulle inte sätta av i racergalopp bara för att se om hästen har mkt energi, men nog så skulle jag ta lite extra trav. Formen kan du ju ta lite mot slutet kanske. Nån annan kanske har bättre idéer än jag :p

Har du nog rätt i. Tycker det låter som ett jättebra förslag! Tyvärr blev hon halt igår, så får se när hon blir bra igen... :(

Kan det inte vara så att om h*n brukar "bråka" för den andra ryttaren som ridit henne i 3v så kan ju detta beteende förstärkts om inte du ridit henne på så länge? Hade jag gjort så med min häst hade det deffinitiv inte varit samma häst sedan.. Dessutom kanske h*n kände av hältan?:idea:

Du kan nog ha en poäng där, om hon har fått bestämma och göra lite som hon vill (lite "lillmattes älskling" den där hästen.. ;)) i tre veckor... så lär hon väl inte gilla att hon helt plötlsig blev bedd om att jobba och inte bara lalla runt. Angående hältan slog hon i benet igår tydligen :S

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 602
Ridning Jag har en medryttarhäst jag hjälpt till med i snart 3 år. Jag tycker om honom väldigt mycket och älskar att vara i stallet, men det är...
Svar
11
· Visningar
3 560
Senast: Fideli
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 544
Senast: Imna
·
Ridning Mitt första inlägg här, har smugit runt i kulisserna ett bra tag och samlat på mig en massa viktig kunskap. Den här tråden var svår att...
Svar
7
· Visningar
938
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama