Går inte att banta!

C

Caz

Hjälp mig! Min ponny är alldeles för tjock nu och har varit det sen betet (slutet på juli). Han får 6 kg hö (ej analyserat tyvärr) och 1/2 kraft grund per dag och rids ca 5 dagar i veckan. Han går ute hela dagarna 9 - ca 19. Det är förvisso gräs kvar i hagen men jag tycker ändå han borde minska lite i omfång. Ska jag ta bort kraften helt? Inte kan jag väl minska ännu mer på höt'? Jag försöker rida varierat, galoppträna, rida ut, klättra, men huvudsakligen så rider jag dressyr.

Sv: Går inte att banta!

Hur stor är ponnyn?

Du kan ju iaf gå ner till 1kg/100kg kroppsvikt. Finns det dessutom gräs kvar i hagen så skulle nog jag minska ännu mer....

Helt rätt att inte minska på höet. Däremot ta bort kraften, och SKICKA HÖET PÅ ANALYS. Det är superviktigt, ffa för att se om han får det protein han behöver.

Sen, gräset nu behöver inte alls vara dåligt. Jag har en liten lättfödd herre som formligen EXPLODERADE i vikt när han fick slippa munkorgen. Det är noll på nätterna här, gräset är skräp kvalitetsmässigt och nästan inget kvar. Men POFF sa vikten. Min svåårfödda herre som stödfodras med 84 MJ förutom gräset, han rasar i vikt med otäck hastighet. På samma gräs.

Men analysera är jätteviktigt. Sen är hö sällan det bästa för de svårfödda, silage brukar vara bättre tack vare man får mindre MJ/kg foder, men det är ju inget du kan påverka nu.

Men att veta om han får i sig det protein han behöver, och hur mkt MJ han får är viktig, så analysera är ett måste.

Tills du fått analysen, ta bort grunden (btw varf ger du just grund?) och ge bara mineraler och ev selen sålänge tills du fått analys =)

Sen, vad är det för ponny?

Får tjata på stallägarna att dom gör det då =) Att jag ger grund är nog av bara farten och mindre vetande tror jag. :laugh: Han har ju gått i denna hage dygnet runt tills för några veckor sen, och stödfodrades med lite kraft då. Han är korsning 75% arab och 25% russ.

Som redan sagts: Inget kraftfoder.
Energitillskott är det sista en fet häst (eller människa, eller hamster, varelse...) behöver. När man har en häst som är extremt lättfödd är en höanalys A och O, så man kan räkna ut foderstaten ordentligt.

Annars gör du det själv bara, analyserar, om de inte vill.

Jo såg att du skrivit under tiden jag skrev mitt andra inlägg. Då skulle jag inte minska höet mer. Men soms agt slopa grunden. Att jag frågade varf just grund är för att det värdemässigt mest är en dyr form av havre =)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
763
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 046
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Vi har haft en foderponny sen mitten på juli. Han hade fång för fyra år sedan (september). Vet ej vilken sorts fång men han har inte...
Svar
2
· Visningar
1 150
Senast: Kicki081
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 319
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar