Går era tävlingshästar i hage?

golden_tinka

Trådstartare
Diskussionen togs upp i en annan tråd, och jag tycker frågan är intressant, så dom som vill fortsätta diskutera frågan får gärna hänga på här!

För mig är det självklart, att alla hästar oavsett hur mkt värda dom är skall ha möjlighet att leva ett sunt häst liv!
Detta inkluderar hagvistelse, fyrkanter på 4*4 meter är för mig ingen hage, utan en box utan tak!

Vad tycker ni, är det ok att stänga in hästar för att dom är för värdefulla för att ta en galopp i hagen utan en kontrollerande ryttare på ryggen?:crazy:

Vad är din åsikt?

Sv: Går era tävlingshästar i hage?

Japp, alla våra hästar går tillsammans på lösdrift och kommer fortsätta göra så, oavsett hur mkt pengar de är/blir värda. Anser att det är det bästa sättet att naturligt bygga upp hästen och min förbannade skyldighet att se till att de mår bra, vilket de gör på detta vis. Hade lillhästen på box innan för det finns inget annat sätt i stallet där hon bodde då men jag ser ju att det är stor skillnad på hennes kropp nu när hon får vara ute mycket mer.

Jag har 3hästar på gården varav 2 är mina.

Alla går i varsin hage, inga jättehagar men de kan galoppera utan att de måste slå knut på sej själva.
Inackorderingen vill jag inte ha med mina. Min "tävlingshäst" (eller vad hon ska kallas) Har egen, hon vallar welshen hela tiden så den blir stressad.
Sedan de börjat vara i egna hagar har ett helt annat lugn infunnit sej på gården, ingen som är jätteberoende av varandra som de var förut.
Inga vrickade kotor, inga skor som flyger all världens väg. Ponnyn är utan söndertuggade kroppsdelar.

Bara för att man har 3hästar så är det ju inte säkert de kan gå ihop..
Mina har gått ihop tidigare, men fungerar inte.

För mig är det en självklarhet att dom ska få gå i hagar som dom kan dra en repa då och då i ;) Hur mkt dom än är värda så är dom värda att få gå i en bra hage. Alla våra går ihop även om dom inte gillar varann och är riktiga kärringar, tjafs är det i hagen men inte så ofta.

Allie har gått på bete iår och förra året men det var sista gången för honom. Han klarar inte av att gå ute o bli fet och tränas hårt samtidigt, eller rättare sagt, han blir skitdålig i benen. (svullen, gallig)

Annars idag går han ute med tre kompisar till i en stor hage med varierande terräng, dock tycker jag att han får alldeles för mycket tappskor, småsår och skit så när jag flyttar nu så kommer han att gå med en häst till, dvs min andra unghäst.
Hagen är mkt mindre men endå så dom kan busa och stojja.

I övrigt får jag höra från vissa att dom inte kan förstå att jag låter honom gå ute med andra hästar eftersom han är så ''Värdefull''.
Visst, det är han väl, men jag har inte hjärta att dumpa honom i en hage ensam. Han är inte rätt material för det, han är van att ha kompisar runt omkring sig.

Vill gärna höra varför du inte skulle slänga ut ngn på lösdrift? Våra hästar använder lösdriften när det är varmt, för mkt flugor, om det skulle ösa ner i typ tio timmar samt till att kissa i, de händer i princip aldrig att de bajsar där nu på sommaren. I övrigt går de ute i hagen, tjafsar inte, slänger inte av sig dojorna osv. De är tre ston på 18, 13 och 4 år samt en valack på 2. Valacken har det hårdast såklart med tre brudar omkring sig som håller honom på plats.

Vill gärna höra varför du inte skulle slänga ut ngn på lösdrift? Våra hästar använder lösdriften när det är varmt, för mkt flugor, om det skulle ösa ner i typ tio timmar samt till att kissa i, de händer i princip aldrig att de bajsar där nu på sommaren. I övrigt går de ute i hagen, tjafsar inte, slänger inte av sig dojorna osv. De är tre ston på 18, 13 och 4 år samt en valack på 2. Valacken har det hårdast såklart med tre brudar omkring sig som håller honom på plats.

Därför att jag inte gillar det sättet att hålla hästar.
Framförallt inte hästar som tränas och tävlar regelbundet.

Jag har oxå lösdrift till mina quarterhästar då jag tror att hästarna mår bättre av att leva så. Men hade jag en "värdefullare" häst skulle jag kunna fundera på att ha den i box/hage. Men jag tyckerinte nån häst är värdefull nog att alltid stå inne.

*delvis knapplån*
vad kul att diskutionen kom igång lite!:)
Hoppas fler kommer in och berättar om hur dom gör!

Av erfarenhet av hästar på lösdrift är att de blir för lite hanterade. Min personliga åsikt är att har man häst ska man hantera den och ta hand om den varje dag. Mina hästar är ute i hage stor vinterhage och bete på sommaren. De kommer ut tidigt på morgonen och in sent på kvällen. ca 6.00-22.00 är de ute.Även ute en del nätter på sommarn.De får vara nog mycke häst iaf.När de gäller unghästar har man igen så mycke med bara de lilla som att ta in och ut dom morgon och kväll.Här uppe är de aldelens för kallt att ha dom ute på lösdrift om de inte är kallblod förstås så de kanske är en av anledningarna till att de känns fel. Alla hästar är olika.. en del är drulliga och drar på sig en massa skador av lite kuperad hage medans andra kan galoppera bland stock o sten. Jag anpassar efter individen. Men jag räknas nog till de där som folk skakar på huvudet åt för att man har täcke med hals och duttar foder här o där. Alla är vi olika ;) :laugh: men jag trivs som jag är o har mina hästar o de trivs med mig :)

Hallå, intressant ämne, har haft många diskussioner genom åren, både med mig själv och andra, kring lösdrift eller inte. Provade under en kort period, några månader, direkt från sommaren och in på senhösten. Men kom personligen fram till att det inte passade mig, mina hästar och det vi tillsammans gör. Tror att det är väldigt individuellt, dels vad och hur man använder hästarna, men också vad man har för tillgång på vettiga hagar för ändamålet. För min egen del tyckte jag att jag tappade lite kontakt och disciplin på hästarna, då jag inte alltid har tid att göra något med dom varje dag, så blev det att man bara kollade till dom dessa dagar. Har jag dom däremot på stall och hage på dagarna, så blir hanteringen in och ut, på och av med täcken osv en del av gratisdisciplinen. Tävlar man dessutom på hög nivå skulle jag aldrig riskera dom skador, fula tuggsår och annat dom får av rangbeteendet i en större flock. När jag var yngre och satsade hårdare, hade jag dom alltid två och två, max. Men man kan inte säga att det är rätt eller fel. Önskar att jag hade sån pondus, att jag bara kunde gå ut i hagen efter en månads frånvaro och hästarna omedelbart åtlydde mig som ledare, men tyvärr får jag bygga mitt ledarskap på konsekvens och då är rutinerna extremt viktiga.
Mvh Mia

Mina hästar hanteras dagligen, de måste de eftersom de rids och fodras och borstas och ses om i allmänhet. Jag skulle aldrig få för mig att inte hantera hästarna. Jag har sett nog av ouppfostrade/ohanterade hästar. jag kan tänka mig att det blir så om man har 40 hästar på lösdrift men jag har två.

haha, ja vi är nog två som tänker lika iaf, samtidigt dessutom.
Mvh Mia

Mina hästar hanteras dagligen, de måste de eftersom de rids och fodras och borstas och ses om i allmänhet. Jag skulle aldrig få för mig att inte hantera hästarna. Jag har sett nog av ouppfostrade/ohanterade hästar. jag kan tänka mig att det blir så om man har 40 hästar på lösdrift men jag har två.

ja jag tror oxå det är stor skillnad om man har två och 40. Men tyvärr verkar de som att många samlar på sig en hel hop med hästar som sen inte gör annat än står o får föl o sen säljs för att låta någon annan uppfostra dom. De är dom som köper dom hästarna som får ta problemen som inte tidigare ägare tagit hand om. Klart de är en helt annan sak om du har två.

Absolut, jag förstår precis hur du menar och tycker samma sak.

Och (lite OT) tillägger att lillan, som numera är en darling, är resulatet av en man som hade för många hästar och som inte hanterade dem pga tidsbrist. Hem från Tyskland fick jag en 2½-åring som knappt kunde gå i grimma och lyfta fötter, vilket är ngt jag kräver att en 2½ månaders fölunge ska kunna klara av ngt sånär. Men i gengäld efter att jag fått jobba som en idiot med denna kloka lilla häst, som inte kunde hjälpa att hon inte fått veta vad kärlek och respekt gentemot människor, så har jag nu en häst som är "min". Hon lyssnar på andra folk men har störst respekt för mig.

Senast ändrad:

Svaret är ja.

Hade frågan varit i hur stor hage/på vilket sätt hade jag intekunnat svar enkelt på den.

För mig som har, och alltid har haft,många hästar har detalltid handlat om att se till individen.
De flesta hästar jag har haft har gått (och går) i stora kuperade hagar i flock.
För tillfället har jag två flockar.
Den ena med avelsstona (varav iof ett par av dom är värda hyggligt mycket pengar och åtminstone en av dom harfortfarande en framtida fortsatt karriär på tävlingsbanan) och deras föl.
I den andra flocken går mina två hingstar och den enda valacken,alla tävlingshästar eller blivande tävlingshästar. Den ena hingsten har dessutom betäckt. Två vädligt solida flockar med lugna och nöjda hästar.

Hade jag sett att någon häst inte fungerade i en flock hade jag provat lite olika varianter, tex en kompis osv. I sista hand får den gå själv. Ibland är det givetvis oundvikligt tex när det gäller vissa avelshingstar osv. Men jag har haft flera äldre hingstar som funkat jättebra med en lämplig hagkompis!

Ett fåtal har jag haft själva i hagen men fortfarande näst intillalltid har dom fått en lika stor, kuperad hage. Jag har varit väldigt förskonad från skador, oavsett det är på grunad av eller trots kuperad hage! *peppar peppar*

I vissa fall har jag dock varit tvungen att låta en häst gå ut i korta perioder i en mindre hage,men det har uteslutande handlat om äldre importerade hingstar som inte vet annat och blivit stressade.I de fallen är det inte sjyst att ändra förmycket på deras invanda rutiner/miljö!

Vet inte, jag kanske har haft tur som inte varit tvungen att stänga in mina hästar i smårutor en och en men sålänge jag inte måste så kommer jag inte att göra det. Detsamma gäller hingstar,sålänge det funkar att ha dom med sällskap så kommer jag att låta dom ha det och trots att jag haft ganska många hingstar (både avels och tävlingshästar) i min dag så har få av dom varit tvugna att gå ensamma ( och de som har gått ensamma har ändå i de flesta fall kunnat gå i en stor hage brevid andra hästar).
Jag har det ju så förspänt dock att jag har många egna hästar och kan pussla ihop det som jag vill för att det ska funka!

Jag har för övrigt både lösdrift och stall och mycket utevistelse gäller för alla, tävlingshäst som avelsdjur.

Låter som om hästarna har det toppen hos dig!:)
Tycker det är härligt att höra om människor som ser möjligheter och vågar prova istället för att göra som så många andra och bara spärra in hästarna i småhagar, eller boxar!:)

Liknande trådar

Hästhantering Vi har just nu en intressant diskussion om beteskrav för mjölkkor härinne. Jag tycker det är jättespännande, jag jobbar ju med sånt och...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
6 097
Senast: Rhinos
·
Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 601
Senast: tuaphua
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 419
Senast: pews1972
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Egentligen hade jag inte tänkt att jag skulle skriva något om veckans ridlektioner... Min ridskola har redan börjat sin termin, men rent...
Svar
0
· Visningar
542
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Leksak som belöning
  • Akvarietråden V