Går det på nått vis att dämpa honom?

Sv: Går det på nått vis att dämpa honom?

har du provat att ha honom på lösdrift? Många hästar blir lugnare av det. Vi hade en som kunde gå i taket när som helst, men efter några dagar ute dygnet rund hade han varvat ner.

Nu är det inte alla det passar, men tänkte att det kan vara vär att prova. Beror ju på stall situation o så...

Hade du honom på bete i somras? Var han likadan då?

Magnesium ska kunna vara dämpande om hästen lider brist på detta, men jag har bara läst om det-har ingen reell erfarenhet av det.
Vad jag däremot funderar över är om du kanske är en av dessa som har en häst som inte "tål" havre? Byt ut detta mot något likvärdigt men havrefritt en tid och utvärdera sedan.
En del påstår att detta med "havretokiga" hästar är en myt, men det finns allt för många som kan påstå motsatsen för att man inte ska prova med havrefritt foder. (jag är en av dessa)
Jag har för mig att det också finns en del forskning bakom detta med de enzymer som finns i havre kontra olika hästars "hethet", men jag hittar inte sidan om det...

Han reds i sommras. Eller ja. han reagerade väldigt negativt på alla flygfän så han for mest omkring att rida då var en intressant upplevelse. han gick mest och bet sig själv hela tiden även i hagen sprang som en tok trots heltäckande flugtäcke.Han är lite "fjompig" för han kan börja jassa på gången om det sitter en fluga på ett ben tex.Så att ha honom ute dygnet runt går inte .När det är dåligt väder står han vid grinden och hoppar upp och ner.Han är dessutom helrakad nu så jag kan inte släppa honom ute dygnet runt.Han blir lätt stel oxå om han blir kall.
Han går nu ute mellan 07.00 till 18.00 och det funkar kanon.

Jag har varit en av dessa som tyckt att det här med havretokeri bara var en myt och bara är fjanterier. men nu med den här så har jag börjat fundera i andra banor. fast han blev iof inte bättre på korn heller så jag vet inte?
Ska nog prova att ge magnesium en tid så får jag se om det hjälper honom något.

vill ju ta en sak i taget så att jag verkligen vet vad som hjälper honom och inte..

Har en varmblodig travhäst som nu snart varit ridhäst i ett år.
Han har väldigt mycket temprament.Och blir lätt stressad.Och väldigt het.

Har fri tillgång på grovfoder.Får i honom max 12 kg hö per dygn.Är det plus grader får jag vara glad om jag får i honom 9 kg.

Han har för övrigt havre (3/4 kg dygn)som krafftfoder och funderar på att ev försöka byta ut det mot något annat med liknande värden.För att se om jag ev kan får honom mer stabil i tempramentet på så vis.Han är jätte fin i hullet och tar sig muskelmässigt väldigt bra.

Build up innehåller hög energi men sån energi att dom inte blir stissiga och de sätter sig på hjärnan, utan energin går åt till arbetet istället!

Går det ens att fodra så han kanske lugnar ner sig?
Jag skulle vilja ha tips på krafftfoder alltså som har likvärdiga värden.
Har läst att magnesium kan verka dempande(eller var det nått annat?)
höets värden räcker inte för att täcka upp så nått måste jag lägga till.

MVH/Q

Mitt sto som oxå har (mer hade) mkt temprament gick förut på endast havre + betfor förutom hösilaget då. Hon va väldigt pigg o het o desutom nervig, tittig.
Sen bytte jag stall (till nuvarande) och sen dess har hon gått på krafft grund + först lusernpellets o nu för några månader sen har jag bytt till alfaalfa och build up från Dodson och Horrell som har ersatt lusernen men krafftgrunden fortfarande.
Hon går jättebra på de fodret, både hullmässigt och temprament/ridmässigt.
Hon är svårfödd och rätt svårt att hålla hull men nu är det kanon!

Jag har varit en av dessa som tyckt att det här med havretokeri bara var en myt och bara är fjanterier. men nu med den här så har jag börjat fundera i andra banor.

Jag trodde inte heller på det förut. Men efter att två tokstollar blivit som helt andra hästar utan havre så anser jag mig numera besegrad vad gäller havre vs. havrefritt-teorin på dessa hästar i alla fall. Kan vara värt att prova.

ta bort havren!
Din häst är avlad för att ha i princip en omättlig lust att springa, så du får nog acceptera att han har det svårt att vänja sig vid det makliga tempo vi kräver av våra ridhästar. På många hästar stiger havre direkt upp i huvudet och det är ännu svårare att dämpa sig och göra det du kräver av honom. Byt till något havrefritt helfoder eller något annat som tillgodoser hans behov.

Jag har ett tkigt fullblod som jag inte ens hade velat prova att ge havre... Han ger jag fri tillgång på hö och Gains Cool´n Easy mix. Tycker att han har blivit lite coolare av det, men har inte kunnat rida pga allt möjligt som gått snett.

Kan tillägga att nya Krafft Groov inte är havrefri, de enda Krafftprodukterna som är havrefria är Rehab och müsli.

Mitt fullblod stod enbart på havre förra vintern och var verkligen inte trevlig att rida. Nu äter hon Hippo Alfa och linfrökaka, ½ kg havre det är verkligen en stoor skillnad på hästen i både hull och humör. Hon är en väldigt het tjej i humöret och jevlar den som försöker sig på henne men det har också blivit lite bättre på sistånde.

Jag rekomenderar dig att prova Alfan, verkligen ett suveränt foder.

Tack för alla tips och råd..Ska prova att ge magnesium en tid..Funkar det inte tar jag bort havren.(har svårt att tro att det är havren ändå)Ska kolla runt om det finns återförsäljare av de andra fodren ni nämner oxå i närheten av mig.Och vilka värden de ligger på..Skulle det vara havren får jag väl helt enkelt leka självmordsbelägen ett tag till ;)

tack åter igen.. :bow:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist
  • Atletix
  • DIY hästvård

Omröstningar

Tillbaka