Går det på nått vis att dämpa honom?

Qodrofenia

Trådstartare
Har en varmblodig travhäst som nu snart varit ridhäst i ett år.
Han har väldigt mycket temprament.Och blir lätt stressad.Och väldigt het.

Har fri tillgång på grovfoder.Får i honom max 12 kg hö per dygn.Är det plus grader får jag vara glad om jag får i honom 9 kg.

Han har för övrigt havre (3/4 kg dygn)som krafftfoder och funderar på att ev försöka byta ut det mot något annat med liknande värden.För att se om jag ev kan får honom mer stabil i tempramentet på så vis.Han är jätte fin i hullet och tar sig muskelmässigt väldigt bra.

Går det ens att fodra så han kanske lugnar ner sig?
Jag skulle vilja ha tips på krafftfoder alltså som har likvärdiga värden.
Har läst att magnesium kan verka dempande(eller var det nått annat?)
höets värden räcker inte för att täcka upp så nått måste jag lägga till.

MVH/Q

Sv: Går det på nått vis att dämpa honom?

korn kan vara dämpande och har ofta god effekt på att hålla hullet

Jag skulle ta bort havren och ersätta den med nått annat,många hästar blir heta av havre.

På min ridtravare så har det tagits bort både havre och betfor, hon går upp i det blå om hon får det, blir väldigt het.

Så jag ger henne hippo basic enbart och hö, utöver det får hon enbart morötter 1 kg om dagen och några äpplen och grovtknäckebröd och står sig jättebra på d.

Jag håller med övriga, det du kan prova är att ta bort havren och ersätta med t.ex kornkross eller Krafft Groov 90. Det skiljer så lite i näringsinnehåll att du kan byta i princip rakt av = samma mängd.

Havre har ju den egenheten att vissa hästar får fullständigt fnatt av det även i små mängder. Jag hade förut en valack som gick på 100% kornkross i foderstaten. Försökte jag ge honom så lite som ett halvkilo havre/dag så slog det runt i huvudet på honom. På kornet höll han sig ganska lugn. Han såldes sen och nya ägarna ville ju naturligtvis prova sig fram vad som funkade - det slutade med att han fick kornkross hos dem också.

Krafft Groov anses också ha en lugnande inverkan, säjer de som vet.

Hej!

Vi hade två hästar som "var lite på tårna" och provade magnesium till båda. Den ena märktes ingenting på medans den andra blev helt omvänd i humöret. Hon svarade väldigt bra på det!

Magnesuim är inte så dyrt, jag skulle pröva det om jag var du. Det kan fungera på din häst också!

Jag skulle också ta bort havren och ge något havrefritt foder istället, tex Spiller Cool Mix eller Salsas havrefria mfl.

Mvh / Fia

hmm känner igen detta men ja ger min ensilge o hippo musli o hippo basic, o lite vitlök, men han e jätte pigg o blir väldigt lätt stressad springer på sidan o skuttar, o trippar fram, har gett han kross innan men han va likadan då... vet inte hur ja ska göra, måste ge han ganska mycke mat oxå, han tappar hullet väldigt lätt annars, för övrigt har han bra hull o muskler nu o väldigt pogg o framåt.... :crazy:

Har en varmblodig travhäst som nu snart varit ridhäst i ett år.
Han har väldigt mycket temprament.Och blir lätt stressad.Och väldigt het.

Har fri tillgång på grovfoder.Får i honom max 12 kg hö per dygn.Är det plus grader får jag vara glad om jag får i honom 9 kg.

Han har för övrigt havre (3/4 kg dygn)som krafftfoder och funderar på att ev försöka byta ut det mot något annat med liknande värden.För att se om jag ev kan får honom mer stabil i tempramentet på så vis.Han är jätte fin i hullet och tar sig muskelmässigt väldigt bra.

Går det ens att fodra så han kanske lugnar ner sig?
Jag skulle vilja ha tips på krafftfoder alltså som har likvärdiga värden.
Har läst att magnesium kan verka dempande(eller var det nått annat?)
höets värden räcker inte för att täcka upp så nått måste jag lägga till.

MVH/Q

Svarar väl alla som rekomenderat korn. har provat det förut och det ger ingen skillnad alls.

magnesium.. vart kan man köpa det? är det nån som vet. säljer granngården sådant?

Han är inte heller helt lätt att hålla hullet på .Hadde ju gärna gett bara hö om det var möjligt men eftersom han inte behagar äta så mycket så lär jag ju täcka upp med någonting.
Krafft grov har han stått på hos förra ägaren vet jag.men var nog lika då som han är nu vad gällande nerverna.

Jag kanske får axeptera att han är som han är. Men jag vill inte dämpa honom för min skull utan snarare för hans. för det kan inte vara bra för honom att gå upp i så höga varv.

MVH/Q

Magnesium finns på granngården,det heter biomag och kostar inte mycket. Värt att pröva tycker jag. Lycka till!

Hästar som inte "går att dämpa" genom ändrad foderstat - som här från havre till Groov t.ex - kan ha ont ngn stans. Min erfarenhet säger mig att en del hästar försöker "springa ifrån sin smärta". Springa för att skapa endorfiner - för att dämpa sin smärta. Hur ska en häst visa att han har ont.... om det inte tydligt syns en hälta.

Han är kollad UA på klinik i Nov.Just för att jag ville utesluta sådant.

mmm de har du rätt i, men min polle har ju sån tävlingsinstinkt, bara tävla i huvudet, o mycke spring, öronen framåt o glad...

Hästar som inte "går att dämpa" genom ändrad foderstat - som här från havre till Groov t.ex - kan ha ont ngn stans. Min erfarenhet säger mig att en del hästar försöker "springa ifrån sin smärta". Springa för att skapa endorfiner - för att dämpa sin smärta. Hur ska en häst visa att han har ont.... om det inte tydligt syns en hälta.

Vet du något vad de innehåller, e de vanligt o använda de på nervösa o pigga pollar som inte går att dämpa på annat vis ???

Magnesium finns på granngården,det heter biomag och kostar inte mycket. Värt att pröva tycker jag. Lycka till!

Vad gick de på o kolla upp de???
Blir nästan lite orolig om min polle har ont utan att man märker de, men han verkar glad, men man vet ju aldrig!!!!

Han är kollad UA på klinik i Nov.Just för att jag ville utesluta sådant.

Gick igenom benen och rygg/nacke/tänder UL och plåtar mm. Basics igentligen.För säkerhets skull. notan landade på ca 5000 kr det var det helt klart värt.
Jag tror dock inte något felas hästen utan han är sån här. och har varit sådan alltid.som unghäst var han sju resor värre.Han är betydligt lugnare nu än han var då.

Han är väldigt het att rida. men problemet är inte det utan att han flippar ur i bland. Som tex i förrgår stod han på gången och dörren öppnades och utanför står en transport öppen. Hästen kraken blev så i gasen att han ställde sig på gången. inte i missnöje utan antingen trodde han väl att han skulle få ut och åka eller att det kom en ny spännade häst.jassade brevid mig ut till hagen sen.Jag släppte honom han pep till och for iväg i en bockserie utan dess like.
Det ska till yttre faktorer för att han ska gå i taket.Men det lilla gör att han går upp så högt i varv att han inte kan kontrollera sig själv.
han är en häst som kan stressa upp sig för en morot.

Vad är det för stam i honom? Kan faktiskt ha en viss betydelse då vissa hingstar är kända för att lämna hispiga (nervösa) avkommor..

Han är efter Buck Newton. och Delvin kosmos på mödenet.

Och hur dessa är har jag ingen aning om faktiskt. vore intressant att veta faktiskt för jag har även funderat i de banorna...

Jag ger mitt varmblod magnesium sedan ca 1 år tillbaka och han har oxå lugnat sig mycket av det, var helhispig innan.Jag började träna western med honom oxå och det innebar att jag fick en "ny häst".Han fick arbeta med skallen och det tröttar ut dem på ett positivt sätt.

okey, de va de värt...
min polle e coolast i världen när man e i stallet o grejar med han, han e helt blixtstilla i boxen när man sadlar o grejar står bara o grejar med lite mat mellan varven, sen när man sitter upp då blir han vrål pigg... skrittar jätte fort, de tar en bra stund innan han lugnar sig lite i skritten, sen när man ska trava så e de pass eller galopp på stället som gäller o skakar på huvudet o frustar, ytters sällan han kan trava lugnt. i galpppen får man hålla i han, han kan gå samlat ibland men helst vill han ha full sula o skakar på huvudet så de kan va svårt o kontrollera han.
Han kan även börja springa på sidan o e de så staket där så e han jätte nära o springa on med baken i de, de kan va lite obehagligt ibland o de e jätte svårt o räta upp han....PIGG SOM BARE DEN :confused:

I en padock e de inga problem då går han fint o samlat i alla gångarter...

Jag vet inte om de bara e träning som gäller när man ute o rider...

Gick igenom benen och rygg/nacke/tänder UL och plåtar mm. Basics igentligen.För säkerhets skull. notan landade på ca 5000 kr det var det helt klart värt.
Jag tror dock inte något felas hästen utan han är sån här. och har varit sådan alltid.som unghäst var han sju resor värre.Han är betydligt lugnare nu än han var då.

Han är väldigt het att rida. men problemet är inte det utan att han flippar ur i bland. Som tex i förrgår stod han på gången och dörren öppnades och utanför står en transport öppen. Hästen kraken blev så i gasen att han ställde sig på gången. inte i missnöje utan antingen trodde han väl att han skulle få ut och åka eller att det kom en ny spännade häst.jassade brevid mig ut till hagen sen.Jag släppte honom han pep till och for iväg i en bockserie utan dess like.
Det ska till yttre faktorer för att han ska gå i taket.Men det lilla gör att han går upp så högt i varv att han inte kan kontrollera sig själv.
han är en häst som kan stressa upp sig för en morot.

Han är efter Buck Newton. och Delvin kosmos på mödenet.

Och hur dessa är har jag ingen aning om faktiskt. vore intressant att veta faktiskt för jag har även funderat i de banorna...

Hmm... jag vet inte heller något om dem.. förutom att stammen säger att han borde kunna springa fort :D

Jo nog kan han springa allt. men inte på banan tydligen rekord tiden på honom ligger på 19.1 haha. han klarar inte pressen.På träning har han gjort betydligt bättre i från sig.

Har hört att folk gick in och stängde dörrarna om sig på banan när den här lastades ur transporten.Kuskar har grinat när dom klivit ur vagnen..:crazy:

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist
  • Atletix
  • DIY hästvård

Omröstningar

Tillbaka