Går det att tävla utan att tillhöra någon klubb.

igbest

Trådstartare
Jag funderar på att börja tävla i agility och ev rallylydnad. Jag är inte med i någon brukshundsklubb men är medlem i mina hundars rasklubb, räcker det och hur funkar det i så fall. Måste jag fråga rasklubben om jag får tävla för den klubben eller är det bara att kryssa i den klubben på SbkTävling? :confused:

Sv: Går det att tävla utan att tillhöra någon klubb.

Jag funderar på att börja tävla i agility och ev rallylydnad. Jag är inte med i någon brukshundsklubb men är medlem i mina hundars rasklubb, räcker det och hur funkar det i så fall. Måste jag fråga rasklubben om jag får tävla för den klubben eller är det bara att kryssa i den klubben på SbkTävling? :confused:

Jag är inte expert men är ganska säker på att det beror på vilken rasklubb du är med i. Är din hund av bruksras? Rasklubb av bruksraser är väl ansluten till sbk redan.

Om inte annat så borde det då räcka med att bli "stödmedlem" i närmsta lokalklubb (vilket du kanske borde bli oavsett om du vill träna Agility på någon bana ägd av en lokal brukshundklubb) om du är redan är fullbetalande medlem i en bruks-rasklubben(vet med säkerhet att om du är medlem i Brukshunds rasklubb ska du ALDRIG behöva Betala fullt medlemskap till en ren Brukshundklubb)

Vet inte om du blev nå klokare men är du osäker så maila och fråga brukshundklubben

Du får tävla agility för vilken rasklubb som helst. Du måste inte fråga klubben.

Jag är inte expert men är ganska säker på att det beror på vilken rasklubb du är med i. Är din hund av bruksras? Rasklubb av bruksraser är väl ansluten till sbk redan.

Om inte annat så borde det då räcka med att bli "stödmedlem" i närmsta lokalklubb (vilket du kanske borde bli oavsett om du vill träna Agility på någon bana ägd av en lokal brukshundklubb) om du är redan är fullbetalande medlem i en bruks-rasklubben(vet med säkerhet att om du är medlem i Brukshunds rasklubb ska du ALDRIG behöva Betala fullt medlemskap till en ren Brukshundklubb)

Vet inte om du blev nå klokare men är du osäker så maila och fråga brukshundklubben

Jag har dvärgschnauzer. Jag är med i en klubb och tränar men den klubben kan man inte tävla för så det är därför jag frågar. Jag har varit med i Brukshundsklubben här men jag känner mig inte så jättevälkommen där så jag har sagt upp det medlemskapet.

Såvitt jag vet är det samma för rallylydnad, du kan tävla för din rasklubb.

Rally och agility kan man tävla för vilken skk-klubb som helst, behöver ej tillhöra sbk. Vill man däremot tävla lydnad el bruks så måste man vara medlem i sbk-ansluten klubb.

Stödmedlem för en bk klubb kan du bara bli on du är helbetalande medlem i en annan BK.

Eller om man är medlem i någon av rasklubbarna som SBK har avelsansvar för, då kan du väl bli delmedlem i någon SBK klubb. Eller har jag fattat fel?

Eller om man är medlem i någon av rasklubbarna som SBK har avelsansvar för, då kan du väl bli delmedlem i någon SBK klubb. Eller har jag fattat fel?

Jo så tror jag också att det är.
Likaså kan man nog bli "stödmedlem" eller liknande i rasklubb om man redan är medlem i en brukshundsklubb..
Handlar väl om att man håller sig inom SBK-paraplyet.

Stödmedlem för en bk klubb kan du bara bli on du är helbetalande medlem i en annan BK.

Näh.... Eller ja Inte vet jag men på vår hemsida vart jag iaf tillsagd att skriva att delbetande kunde man bli om man var medlem i annan (bruks)rashundklubb tex schäferhundklubben.

Knapp och trådlån.

Om man är medlem i en rasklubb kan man tävla för den klubben även om hunden inte är av den rasen?

Jag har en blandras och en sheltie och är medlem i sheltieklubben men måste jag då bli medlen brukshundsklubben för att kunna tävla rallylydnad med blandisen?

Jag har ingen aning då jag inte tävlar själv. Men jag tror att du måste bli medlem i brukshundsklubben för att kunna tävla med blandrasen.

Du kan tävla för din rasklubb även med blandisen. Du måste dock fixa tävlingslicens för den först, men det har du säkert redan koll på.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 468
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 550
Senast: fixi
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 032
Senast: Farao
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 414
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar