Går det att rädda höet tro?

Maléne

Trådstartare
I år har ju inte varit det bästa vädret direkt, så det är inga som fått in någon halm här i min närhet som jag vet om och nu har det ju regnat konstant i ca 3 veckor och höet har börjat bli fuktigt, f*******n, har nu börjat leta halm längre bort och hittat några stycken som lyckats få in lite halm, men nu funderar jag om det ens är någon ide går det att rädda det tro eller är det redan försent? det har inte börjat mögla än som tur är. Vad tror ni, är det värt att åka 12mil för att kunna få på massa halm? eller kommer jag med säkerhet få slänga det översta höet ändå?

Sv: Går det att rädda höet tro?

Det översta höet ? Du har ett större problem än så om mögel angriper . Du får hela lagret förstört och infesterat .

Okej då är det väl kört då =( då kan jag ju lika gärna skippa att köpa hem halmen, jävla väder :devil:

Nix det är det översta lagret som blir förstört om jag har tur, förra året hade jag halm som skydd men tidigare år så har jag haft hö som skydd och det har faktiskt bara varit det översta lagret med balar som har varit dåligt och det går att läsa i http://www.lantbruksforskning.se/?id=6104&cid=7038&pid=0447026 det beror nog på hur fuktigt det blir om det är dåligt i 2 och 3 lagret.

Kan man mäta fukthalten i hö så som man kan i hösilage hemma i ugnen tro? hur mäter man det i ugnen, någon som vet?

För att mäta ts halten på hö så väger du upp en tuss som du sedan värmer i ugnen på 100 grader i en halvtimme. Sedan väger du tussen igen och det som är borta är ju vatten så då är det ju ts som är kvar.
Passa noga så att det inte börjar brinna!

Går åt rätt många filtar för att täcka allt hö och så många har jag inte.

har haft samma problem som dig i ett antal år , och det brukar vara de yttersta balarna som blir förstörda , men det blir ju många ändå , mycket pengar i onödan .Själv har jag börjat med 70 kg hösilagebalar , inga lagringsproblem , aldrig slänngt något , dyrt visserligen , men ....

Ja det är väldigt tråkigt :( men vill helst ha hö för jag har egna marker och ingen bonde i närheten har maskin för att göra små hösilagebalar den minsta häromkring kan ställas in så dom blir 1m i diameter och det hinner nog inte min d & a-ponny äta upp :(

Senast ändrad:

En granne täckte med fiberduk som hon köpte på rulle på byggfirma, det hade fungerat utmärkt istället för halm, själv har jag ingen erfarenhet av det.

En granne täckte med fiberduk som hon köpte på rulle på byggfirma, det hade fungerat utmärkt istället för halm, själv har jag ingen erfarenhet av det.

Har provat det på vårat löspressade hö, fungerar inte här i alla fall. Då vi haft mellan 80-99% luftfuktighet den senaste månadern med ständigt regnande.
1½ ton får slängas, & slösat tusentals kronor på fiberduk :devil:

Det kan nog fungera riktigt bra!

TS- var noga om du täcker höt med att ha en luftspalt emellan ytmaterialet och höt så det inte bildats kondens.
Bygga en ram av trä och lägga duk alt presenning, lite som man vinterförvarar båtar.

Kan dock bli problem när snön kommer...inte lätt.

Finns dock snöbeständig hall med duk över att köpa, dyrare alternativ.

Har provat det på vårat löspressade hö, fungerar inte här i alla fall. Då vi haft mellan 80-99% luftfuktighet den senaste månadern med ständigt regnande.
1½ ton får slängas, & slösat tusentals kronor på fiberduk :devil:

Fy vad tråkigt!

Visst är det och alltid handlar det om att få ner kostnaderna. Man skulle ha valt en billigare hobby/liv ;)

?
Få ner kostnader handlar väl i högsta grad om att inte behöva gambla om en hel vinters grovfoder kvalitet och lägga ut pengar som sen får kastas ?

Nu misstolkar du det jag skrev totalt....jag menar att få ner kostnaderna så menar jag som svar till TS- text

Ja det är väldigt tråkigt men vill helst ha hö för jag har egna marker och ingen bonde i närheten har maskin för att göra små hösilagebalar den minsta häromkring kan ställas in så dom blir 1m i diameter och det hinner nog inte min d & a-ponny äta upp

Klart att man vill undvika att låta en bonde som kan plasta i mindre balar, åka långt ifrån med de kostnaderna det innebär.
Jag förstår att TS vill andvända eget hö men tyvär så kanske man måste lägga pengarna på att plasta ändå....får man mögel och får slänga så blir nog kostnaderna lika höga. Att sen jaga nytt hö sen är inte kul!

Går åt rätt många filtar för att täcka allt hö och så många har jag inte.

Har ditt hö "redan" gått dålig??:confused:
Jag se att Moon säjer sitt måste slänges :confused:
Det är bara Oct. så fort bli inte höet dålig avan med årets rein....om höet var inte tillräklig torr när den togs in!
Dom baler jag har som är inte täckt är gjätta finn.

Ja det är verkligen trist att det går så snabbt för mögelprocessen att komma igång. Vi har haft samma problem men i år lyckades vi men det var mest tur. Hoppas ni hittar en lösning.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 122
Senast: QueenLilith
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 855
Senast: Linda_A
·
Hästvård Min häst står på boxvila i sex veckor efter en operation av griffelbenet i förra veckan. För några dagar sedan började han hosta då och...
2
Svar
23
· Visningar
2 735
Senast: emptyrings
·
Övr. Katt Sedan en vecka har jag en inneboende i stallet. Ett stycke katt som aldrig tidigare synts till i byn och inte tillhör någon av de andra...
43 44 45
Svar
881
· Visningar
80 152

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka