Går det att rädda höet tro?

Sv: Går det att rädda höet tro?

*kl*

Om man inte täcker höet med halm så kan man hålla det fräscht genom att slänga på grovt salt, både mellan lagren och överst. Saltet drar till sig fukten och höet förblir torrt.
Säljs i säckar på Lantmännen tex.

Känns som en mkt dålig satsning på ngt man vet redan från början innebär en katastrofalt hög felfaktor aspekt .

Utav årets skörd så är det översta förstört så det kommer att kasseras efter hand. Hoppas jag kommer att klara mig ändå men inte säkert? Jag har fortfarade kvar från förra året och det kommer nog att räcka nästan november ut, det är som tur är täckt med halm fortfarande =)

Jag skulle kunna tänka mig att betala någon bonde med smårundbalspressare komma och göra jobbet åt mig men vet inte ens någon på möjligt avstånd, ska ju liksom vara bra väder med. Sen föredrar jag egentligen hö då en/hö-silage har visat en ökad fångrisk. För min del är inte 3ton jätte stora summor, iår var mer problemet att jag hade räknat med att halma och då inte tog in så mycket.

Visst är det bara oktober än så länge men med den luftfuktighet som varit i tre veckor nu så är det inte konstigt och jo det var väldigt torrt när det kördes in och sen kördes även höfläkten för säkerhetsskull.

Nästa år kommer jag köra långt för att köpa halm i god tid och inte vänta på bra väder här hemma ;)

Vad menar du med att ensilage har visat ökad fångrisk? Någon sådan undersökning finns inte vad jag vet.

Vaddå nej det kan man inte? Saltet hade verkligen oväntat bra effekt hos mig iaf. Började bli dåligt längst fram vid portarna pga ihållande regn, saltade jättemycket och sen dess har det inte hänt nåt mer på höet. Saltet drar urfukten, och IOM att salt är konserverande möglar inte det hö heller som är fuktigt av blött salt.

Finns ju en anledning till att varenda bonde jag snackat med ang min första höskörd tjatar om att salta. Ångrar att jag inte saltade mer mellan lagren bara IOM att jag inte har nån skulltork.

Sanning med modifikation.

Visst kan man till viss del förändra miljön för mögeltillväxten, men salt drar snarare NER fukt till sig, än drar det ur höet. Jag tror den undersökningen som publicerades i Tidningen Ridsport om detta finns tillgänglig på nätet, men har inte själv googlat den.

Förlåt, sog inte ditt brev.
Tycka hästhållning är en risk affair over huvud taget i det har landet med den bäste av åren.

Vänta inte till nästa höst bara med att köpa halm. Då hamnar du kanske i samma sits. Vi tar alltid in tillräckligt med halm så det räcker till nästa års höskörd. Då vi kan täcka direkt det kommer upp på skullen. Höet blir också täkt även utmed väggarna så inget behöver slängas.:idea:
Det här vädret kan göra vem som helst uppgiven.:crazy: Känner ändå att vi haft lite flyt trots allt i år men inte blev det som planerat.

Bonde rådet med salt är ju ett gammalt försök att åstadkomma ngnting i ett dåligt läge där man inte har ngt annat att ta till . Faktumet kvarstår fortfarande , förvara Hö i vårt klimat med de milda fuktiga vintrarna är otroligt dåliga odds tillochmed för stor producenterna med fläktar .

Inget salt stoppar en mögelprocess som väl fått fäste .

Har ditt hö "redan" gått dålig??:confused:
Jag se att Moon säjer sitt måste slänges :confused:
Det är bara Oct. så fort bli inte höet dålig avan med årets rein....om höet var inte tillräklig torr när den togs in!
Dom baler jag har som är inte täckt är gjätta finn.

Höet som löspressades hade 4 fina soldagar,så torrt var det allt : Det som förvånade mig mest var att vitmöglet som bildats under fiberväven hade letat sig ner i alla 7 lager av balar. Aldrig varit med om det, 2 lager brukar bli drabbat om det möglar...........men det här var extremt. Tur att vi plastat 90 % av skörden :angel:

Det har vi prata om så månge gånger Macken. Det enda säkert sätt är härskning (is that right?) som är inte praktisk längre.
Tyvär är plastning det enda som finns för dom flesta.

Som du säjer saltning är nåt man göra innan skaden är gjört och det kommer i samband när höet är inte riktig torr när det tas in som jag misstänke är så i det har fallet.
Jag har samma väder som TS och moon och det är ingen fel på mitt hö utan att det slogs sent....dom 4-5 dager vi hade i början av Augusti.

Var på Borås Massen i helgen och där sog jag 12kg. timothy hö bales, kannon finn hö.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 122
Senast: QueenLilith
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 855
Senast: Linda_A
·
Hästvård Min häst står på boxvila i sex veckor efter en operation av griffelbenet i förra veckan. För några dagar sedan började han hosta då och...
2
Svar
23
· Visningar
2 735
Senast: emptyrings
·
Övr. Katt Sedan en vecka har jag en inneboende i stallet. Ett stycke katt som aldrig tidigare synts till i byn och inte tillhör någon av de andra...
43 44 45
Svar
881
· Visningar
80 152

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka