Går det att få fram tölten i en lite äldre otränad häst?

PetraN

Trådstartare
hej,
jag har blivit erbjuden att köpa en islandshäst som är 12 år till ett mycket bra pris. Hon har tre rena gångarter men tölten har aldrig blivit "satt" eller tränad. Hon har gått mycket med föl och är väl aldrig kontinuerligt tränad. Annars mycket trevlig och rar.
Lite tjock.
Nu undrar jag: hur ser utsikterna ut att lyckas få fram tölt i hästen? Någon som har erfarenhet av detta? Jag är beredd att lämna henne till en tränare.

Sv: Går det att få fram tölten i en lite äldre otränad häst?

Men visst klart kan du få fram tölten! Men du behöver nog få ner henne i vikt först.
När jag köpte min pålle var hon 7 år och inte töltsatt. Många sa till mej att det är svårare ju äldre dom är. HA! Inte då!
Hon var ganska rund om magen oxå eftersom hon hade gått med föl och inte blivit riden. Så jag började med att få ner henne i vikt.
Sen hade jag en äldre isis som töltade framför mej och fick henne att ta ett par töltsteg. Berömmde henne. Sen blev det längre och längre sträckor.

Nu töltar hon hur lätt som helst. Klart att du fixar det!
Lycka till!! :bow:

Tack!
Det låter ju hoppfullt :bump:

Jag vet en 16-åring som töltsattes.

Ingen fler med lite erfarenhet?

"Min" Saga var 14 när vi "töltsatte" henne. Hon travade eller passade och hade gått på turridning hela sitt liv, så henne var det till att lösgöra och samla ihop för att få till tölten. Hon blev aldrig riktigt lös och mjuk i tölten, men ren. Det störta problemet med henne var hennes humör :p Hon förstod verkligen inte varför hon helt plötsligt inte fick göra som hon ville sådär helt plötsligt ;)

Omöjligt är det säkert inte, bara olika knepigt beroende på hennes naturliga rörelsemönster.

Edit: dessutom hade jag ju Totte när jag gick på Dille och han kom till mig i november, 10 år. Då var han inte töltad alls i princip. Det krävdes mycket arbete innan det ens kom på tal att börja med tölten. Han var travig som bara den, men på tävling fick vi till slut 4,5 för den, en gång i alla fall :p Men efter att han stått skadad och sattes igång igen så fanns den helt plötsligt där av sig själv. Då var han 12 år och haft total vila i 8 månader. Han blev ju travig stundvis iaf och han töltade ju inte i riktigt rätt form, men takten var ren och han töltade på halvlösa tyglar alltid :) Så visst är det möjligt

/Jenny

Senast ändrad:

min första islänning tog inte ett steg i tölt förren han va 10 år. eller ja.. han töltade 8 steg vid ett tillfälle med Magnus Lindqvist på ryggen men det va oxå det ända :) alla sa att han nog va fjordkorsning ( ha är gul) o att han inte kunde tölta! men tji fick dom för nu sitter den! så ja det går!!

Absolut går det! :) köpte en 7-åring som endast var sutten på, töltsattes väl egentligen inte förrän för 2,5 år sedan, som 9,5 år ungefär. Går absolut! :laugh:

Jag har en 15årig vallack som fortfarande inte kan tölta. Han började lära sig förra våren, gick riktigt bra trots förutsättningarna. Men då fick han spatt. Jag är säker på att han fick spatt för att han började sätta bakbenen under sig. De klarade inte det.

Nu e han ok igen, men vi har lagt tölten på hyllan. Det är inte värt det, hans trav är så mjuk så jag saknar inte tölt. Jag köpte honom som 8åring, då ansedd galen och ohanterbar. Han kan om han skyndar på kort tygel ta något som liknar tölt-takt, t.o.m. lättare nu än före spatten, men det kanske har med de stela bakbenen att göra.

Ju äldre och mer otränad en häst är ju svårare är det. Men de flesta hästar har betydligt mer tölt i sig än min grabb. Din tjej kanske blir jättelätt! Tycker du om hasten o kan tänka dig att kanske leva utan tölten (om det inte lyckas)så är det bara att slå till! Lyckas ni så lyckas ni :)

Man ska inte jämföra andra äldre hästar som börjat tölta sent.. eftersom alla har olika anlag och lika "nära" för tölten. Bara för att någon kunde töltsätta sin häst som var 15år, så betyder det inte att din kan det. Samma sak åt andra hållet, bara för att någon annan inte klarade det, så betyder det inte att du inte kan göra det!

Jag tycker att du ska låta någon duktig tränare prov-rida hästen (den som du tänkt lämna hästen på töltsättning till isåfall) och låta den uttala sig om hur nära tölten är.-innan du köper hästen. Det finns de hästar som har väldigt svårt för tölt och har man då väntat väldigt länge så är det väääldigt svårt att få fram den överhuvudtaget..

Men "din" häst kanske har väldigt nära och lätt för tölten, så det kanske inte blir några problem alls?

Dock tycker jag att du ska prova flera hästar -om du nu ska köpa häst. Att köpa sig en häst är ett ganska stort steg. Just nu finns det massor med hästar till salu och "tyvärr" säljs många hästar för "under-pris" just nu. Finns ex. fina tävlingshästar till salu för runt 70.-80tusen, men som egentligen kanske är värda 100! Så jag tycker att du ska ta dig en titt runt om innan du köper den här hästen :) Då märker du också om det här är en sån typ av häst som du vill ha.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 493
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 644
Senast: Stereo
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 862
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 084

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka