Går det att bota egoism?

Status
Stängd för vidare inlägg.
J

Jossan

Vad är chansen att en man, 26 år gammal, kommer ändra sig?

Hur mycket får sägas i stridens hetta, som sedan ska glömmas och förlåtas?

Hur mycket ska man orka ta?

"Vafan ska inte jag få ta hem kompisar för, bara för att DU mår dåligt? Det är fan mitt hem också. Bara för att DU ligger här och tjuter betyder det inte att inte JAG vill ta hem folk...."
"Varför måste JAG lida för att DU mår dåligt?"
"Hur fan har du tänkt göra sen då, med barnet, när du blir sådär?"
"Du klarar fan ingenting!"
"Det är ju inte FÖRSTA gången du blir sådär..." osv.

DET GÖR ONT.

Jag, gravid i 11:e veckan, historia av djupa svackor, nu utan medicin sedan 8 månader, funkade bra först, men på väg stadigt neråt sedan ett par veckor (stress på jobbet, jobbig operation i feb, andra fysiska problem, och nu graviditeten med allt vad det inneburit av tvivel och ångest).
Gråter mest, tar mig ut om jag kämpar. Ser allt i svarta nyanser och är säkert inte rolig att leva med just nu. Är glad och optimistisk annars.
Har sökt hjälp, får stöd och antagligen medicin igen (trots graviditeten) nu i veckan.

Han har en tidigare dotter på snart 2 år som vi gemensamt haft varannan vecka det senaste 1,5 året (älskar och tar hand om henne som min egen, skjutsar till dagis och går till läkaren och köper kläder, med undantag för när jag mår riktigt dåligt, då orkar jag inte när han ändå finns där).

Jag sa att jag trodde det skulle bli tufft i början, komma hem från BB med ett nytt barn att lära känna, en ny ROLL att lära känna, nya rutiner, en trasig kropp att läka. Kanske vore bäst att inte ha andra dottern första 2 veckorna, bara ta det lugnt... Knyta an till nya barnet.

Han i försvarsposition, skrek och svor för att jag tyckte hans dotter var så jävla jobbig. Sa att det handlade inte om det, jag kommer inte älska henne mindre, men vi kommer ha TVÅ barn då. Jag måste tänka på MIG och nya barnet också. Speciellt i början. Det borde han också.

Han förstår inte, kan eller vill inte. Älskar kanske inte längre, jag vet inte. De senaste veckorna har varit tuffa, men jag HAR försökt. HAR sökt hjälp, känner igen tecknen. JAG KAN INTE RÅ FÖR ATT JAG ÄR DEPRIMERAD!!!
Jag kan inte stänga av det eller vifta bort det!
Hur ska man få någon att inse det?

Hur få någon att tänka på MIG?
Jag går inte direkt runt och njuter av det här, vill inget hellre än att må bra och bli glad igen, och försöker göra allt jag kan för att komma dit, trots att jag är apatisk och handlingsförlamad i övrigt.

Han är egentligen ett 4-årigt barn i en vuxen mans kropp.
Älskar honom, men skulle kunna strypa honom ibland, för hans envishet, hans egoism och likgiltighet inför att se mig eller göra mig lessen.

Allt måste handla om HONOM.

Han vill ha mig stark och glad och frisk, allt annat är jobbigt för honom och får honom att bli ett trotsigt barn eller kall och elak.
Ibland inser han vad han gjort och i korta stunder kan han se saker från mitt (och förmodligen resten av världens) perspektiv, då blir han ödmjuk och vill stötta.

Han kan vara otroligt rolig, spontan och trygg. Litar på honom till 100 %, nåt som jag värdesätter högt. Han skulle aldrig vara otrogen, han är den sorten som håller fast vid saker, principfast och med hög arbetsmoral.
Älskar det hos honom, men hatar att jag känner mig så förbannat oviktig.

Vi blev båda överlyckliga över barnet till en början, trots att det inte var planerat.
Nu känner jag mig bara ensam, utsatt och lessen.


Jag FÅR inte må dåligt, det finns inte plats, inte ork, inte tid. Jag ska klistra på ett leende och bara finnas där, alltid.





/Josefine
 
Sv: Går det att bota egoism?

Alltså, jag får bara inte in hur en människa kan agera som han gör mot den han har en relation till. Det är helt obegripligt.

Tror för övrigt inte att det går att bota heller.

/Jane
 
Sv: Går det att bota egoism?

Det är ju du som valt. Jag tycker det verkar som om du valt att ha TRE barn.

Du kan aldrig bli vuxen åt någon annan.
 
Sv: Går det att bota egoism?

Jag tror väl inte heller att man kan förändra någon annan.
Frågan är om jag kan få honom att vilja förändra SIG SJÄLV.
Om han någon gång kommer SE sig själv som andra ser honom.

Jag förstår inte, för jag analyserar jämt mig själv och tror mig ha rätt bra koll på hur jag är som person, både de bra och dåliga sidorna.
Märker jag nåt som inte är bra, som nu, då vill jag ändra det.
Jag vill vara en god människa, helt enkelt, hur pretentiöst det än låter.
Därmed inte sagt att jag är nån ängel, men jag är i alla fall väl medveten om de brister jag har.

Han verkar inte vara det, vänder bara taggarna ut och blir förbannad när någon attackerar hans personlighet, vilket iofs är förståeligt.
Men att man inte sedan, när man lugnat ner sig, funderar lite, det förstår jag inte.

Nu vill han bli sams, utan att ha nån förståelse för eller insikt i hur hans ord för ett par timmar sedan sårade mig.
Då låg jag och grät på badrumsgolvet utan att han brydde sig, nu ska det vara glömt och vi ska gå vidare.

Men visst, det är mitt val som stannar....
Eller går.

Önskar jag visste vad som var rätt.



/Josefine
 
Sv: Går det att bota egoism?

Han vill ha mig stark och glad och frisk, allt annat är jobbigt för honom och får honom att bli ett trotsigt barn eller kall och elak.

Låter som om han möjligen har en sådan mamma? En stark och glad och frisk mamma - eller rättare sagt en mamma som försöker spela stark och glad och frisk hela tiden för gud nåde den som visar svaghet. :smirk:

Det kan vara en förklaring. Men det är definitivt ingen ursäkt. Han är vuxen och skyldig dig att inte spela upp sina barndomsdramer i er relation :mad:

Jag kan inte råda dig, men jag tycker väldigt synd om dig. I mina ögon reagerar han enormt omoget.
 
Sv: Går det att bota egoism?

:bow:
Hans mamma är helt underbar, alltid glad, alltid välmående utåt sett, tänker alltid på andra i första hand.

Så du slog huvudet på spiken där.

Det är alltså på det det ska falla, att jag inte är lika perfekt som hans mamma...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Går det att bota egoism?

Fast det hjälper dig ju tyvärr inte.

Jag vet inte riktigt vad du ska göra. Kanske försöka vara enormt tydlig: "Jag mår skitdåligt just nu, jag önskar att jag inte mådde så här men jag har sökt hjälp för att må bättre och förhoppningsvis gör jag snart det. Jag mår bara ännu sämre när du skäller på mig och därför vill jag att du lägger av med det".

Och sätt gränser, han kränker dig ju. Gå inte in och gråt i badrummet, säg till honom att lämna dig ifred i stället. Ta ingen skit.
 
Sv: Går det att bota egoism?

Syster-Yster...
Du vet nog ungefär vad jag tycker.. Och du vet väl också att du alltid kan ringa mig?
// Lill-strumpa
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 534
Senast: Mirre
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 177
Senast: gullviva
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 020
Senast: Amha
·
Relationer Tänkte från början göra ett anonymt nick men orkar faktiskt inte. Ni som känner mig irl kan ju hålla låg profil. Igår släppte min sambo...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 277
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp