Gapande häst

Sv: Gapande häst

Juzzzen skrev:
jasså..hmm..intressant..men borde inte han som raspar hästens tänder sett det då..?
jo de ser man på de främre tänderna, men det är de bakre tänderna som sitter längst in som e problemet........

Gapar eller gäspar han? Många hästar gäspar innan man tränas. jag har också en häst som håller på mycket med sin mun. Jag tror detta har att göra med att han är flaskuppfödd. Han står och snuttar efter maten eller om han fått en godis. Ser ut som om han skulle ha en sugkaramell i munnen. Han gäspar och gapar innan tränsning samt i gången när han blir uttråkad. I ridningen gapar han när uppgiften blir för svår eller om han blir för pigg, tex vid hoppningen, lite flyktbeteende som tyvärr gör också mig hårdare i handen. När han är mjuk och avslappnad suger han bara på bettet och salivmängden ökar.
Kan det inte bara vara så att vissa hästar är mer "munhästar" än andra. Min häst går också ständigt och plockar på sina hästkompisar med munnen.

Precis som min häst..exakt!!!..när han blir pigg ute, eler okoncenterad, så gapar han o mixtrar me tungan...men är han lugn o vi har en bra kontakt..o jag är mjuk i handen, så är han oxå lugnare...

jag tror faktiskt att vissa har detta som en fix ide..

Han busar oxå mycket me "munnen" med hästkompisarna..

vill man ta reda på det(varför ens häst gapar) ska man genast åka till en häst tandsläkare. hästen kan nämligen ha ett fel BETT(tänderna alltså inte metallbiten=). så att när man spänner till nosgrimman så har den mkt svårare att andas, det kan även vara så att den kanske inte ens kan ha en nosgrimma p.g.a den klämmer och gör så att hästen får ont. nosgrimman e ju tandläkarens värsta mardröm såsom 2delat bett. de vill ju helst att man har ett rakt bett eller iaf 3delat.

Jag var på en ridkurs där en av hästarna gapade väldigt mycket, speciellt när det blev lite svårare uppgifter. Ryttaren hade haft hästen 6 månader och den hade alltid gjort så. Instruktören jobbade väldigt mycket med ryttarens händer, och de exprimenterade mycket med olika bett. Till slut provade de med sidepull som var mycket löst spänt (en handsbredd med lillfingret mot nosryggen och pekfingret mot nosremmen) och hästen fortsätter ändå att gapa på samma sätt! Så i den hästens fall trodde vi att det var en ovana den lärt sin in med på grund av tidigare dåligt passande bett eller hård hand.

min häst gapar när jag varit för hård i handen och han inte förstår vad jag menar.

Men jag skulle nog säga (om hästen f.ö är frisk) att bettet är fel eller att ryttaren är för hård/okänslig i handen. Kan även vara annan utrustning som inte känns bra.

Min teori ;)

Juzzzen skrev:
Förlåt om jag snudde denna tråden... :o
Men det har ju lite emd tråden att göra..så jag hoppas det är ok..annars får du skälla på mig desiree... ;)

Absolut ingen fara. relatera ämne ju. ;)

Sen får jag ju lära mig om även din hästsproblem.

har inte hunnit läsa allt

men det finns hästar som gapar av andra orsaker än smärta/obehag.

tex: hästen går med stängd mun & arbetar bra. Sen gör man en sidvärtsrörelse, jobbit tycker hästen, orkar inte, och gapar för att slippa. Sen så fortsätter man rakt fram igen, hästen är åter "lugn" i munnen.

tack för alla svar!

har en ny fråga. om hästen snappar men underläppen när man rider, vad betyder det?

har en ny fråga. om hästen snappar men underläppen när man rider, vad betyder det?

Så gör min häst när hon är lite stressad.
Hänger däremot underläppen avspänt med bara små rörelser är det nog inte stress.

Min medryttarpålla brukar göra det lite då och då. Ofta tolkar jag det som att hon är avslappnad, tycker det är roligt eller äntligen har förstått vad jag ber henne om. Hon gör det även när jag rider med sidepull så jag tror inte det har någonting med bettet/min hand att göra utan helt enkelt bara någonting hon gör.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 680
Senast: cirkus
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
793
Senast: Lejd
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 038

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp på vintern

Hästrelaterat

Omröstningar