Gapande fisk!?

S

Sparf

Jag har en slöjdstjärt hemma som bara ligger med huvudet neråt botten och gapar, som om han hade en sten i munnen och vill ha ut den. Vi har kollat honom i munnen .. fast under ytan vill säga... men där finns det ingenting .. men han äter gärna mat, och så .. vad kan det vara för fel på han? har han fel på simblåsan kanske, eller? :(

Tacksam för svar snabbt :crazy:

Sv: Gapande fisk!?

Grovt avelsfel är det nog. Villket är hur vanligt som helst på slöjstjärtar. Slöjstjärtar är en avelform där många fel och brister föjer med den stackars fisken. Oftast har de fel på simblåsan villket gör att de tex simmar upp och ned, eller inte kan simma speciellt bra... Avliva fisken tycker jag är det mest humana...och sedan bojkotta slöjstjärtar.

enklast är att ta den i stjärten och smälla den mot golvet eller annat. Abolut INTE lägga den i kokande vatten eller annat...Den ska snärtas HÅRT och SNABBT mot något, då dör den omgående. Eftersom Slöjstjärtar har långa stjärtfenor är det inget problem att få bra tag.

Nettan83 skrev:
Hur avlivar man en fisk? :o

Jag klipper helt enkelt av huvudet med en vanlig sax på mina mindre fiskar. Är det lite större fiskar så tar jag en kniv och så ETT snabbt hugg.

Man kan även stoppa dem i t.ex. vikt toapapper och slå hårt med en hammare på huvudet och sedan skilja huvudet från fisken... Det har jag dock aldrig provat själv, men fisken dör garanterat.

Det finns även någon typ av gift man kan använda sig av, men det är kanske inte så lätt att få tag i.

Och saker man ALDRIG ska göra är att spola ner fisken i toaletten, lägga in i frysen/iskallt vatten (!) eller koka (eftersom det är lätt hänt att vattnet inte är tillräckligt varmt = oehört plågsamt).

Mynta2 skrev:
Grovt avelsfel är det nog. Villket är hur vanligt som helst på slöjstjärtar. Slöjstjärtar är en avelform där många fel och brister föjer med den stackars fisken. Oftast har de fel på simblåsan villket gör att de tex simmar upp och ned, eller inte kan simma speciellt bra... Avliva fisken tycker jag är det mest humana...och sedan bojkotta slöjstjärtar.

Jaa, det kan det nog vara .. men borde inte då problemet ha uppstått tidigare ? För fisken är minst ett halvår gammal...

Joo, man kanske måste göra det, så han slipper lida...

själva "dödandet" överlåter jag till någon annan ... jag är nog inte rätt person för att slå en hammare i huvet på han . :crazy: ehe .. :/

Nej det behöver inte uppstå tidigare. Slöjstjärtar kan ju hux flux bara lägga av och fungera. Det är ju så dom funkar. På grund av den felaktiga avelsformen av oss människor för att skapa så groteska former som möjligt så följer ju div problem med aveln, då kommer ju problemena förr eller senare. Visst finns det finare varianter av slöjstjärtar, men dom är bra få...för det mesta har dom div fel som tex: simblåsan. Överlåt du avlivningen åt någon annan, jag vet hur jobbigt det kan vara med sådant. Känns det inte rätt, så ska du inte göra det utan låta någon annan sköta avlivningen. Men för fisken bästa borde den nog tas bort.

Min fine fisk .. Det kanske är bäst för honom att simma iväg till de
"Evigt blöta havet" ....

Tack för alla svar

Kan ju säga att jag hade en slöjstjärt förut...
Den brukade alltid simma med munnen öppen och rota runt på bottnen... Och den gillade att sabba växterna :crazy:

*lånar*

Jag har jobbat i zooaffär tidigare och vi hade sådana fenomen i bland.
Det kan vara så att fisken har luft i någon blåsa (kommer inte ihåg vad det heter) och det kan räcka att man skakar på den....

Sparf skrev:
Min fine fisk .. Det kanske är bäst för honom att simma iväg till de
"Evigt blöta havet" ....

Tack för alla svar
Det evigt blöta havet...
:rofl::rofl::rofl:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 964
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 723
Senast: emma-vsm
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 726
Senast: Mia_R
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka