(kan inte citera från fånen, det här är svar på #54,
@Lotheb )
Vad man lär barnen är att ställa sig upp och visa att tex svenskarnas parti är oacceptabelt. Man lär dem att vilken smuts som helst inte ska få spridas obemött, och att det är VÅRT ansvar att stå emot. Man lär dem att göra sig synliga, inte sitta hemma och låtsas att de inget sett, inget hört... Man lär dem att vi alla gemensamt har ett ansvar för vårt samhälle, och att det betyder ett ansvar för individen. Det är inte "nån annans" jobb att gå emot, det är VÅRT.
Nu är ungarna inte i ålder att fråga sådant som varför de slåss på TV längre, men på den tiden de var det hade de fått ett svar i stil med "av samma anledning folk slåss annars: människan är ett ilsket djur med dålig impulskontroll. De där på TV har inte lärt sig behärska sig, väljer att låta bli att behärska sig, eller är för dumma för att alls bry sig om självbehärskning. De är för såna typer vi behöver polisen."
Svårare hade det varit för mig att förklara varför polisen gjorde som de såg på TV, och bra mycket viktigare att lyckas...
Jag tycker för övrigt det blir märkligt i tråden (gäller allmänt) att "motdemonstration" tycks likställas med "våldsamma vänsterextremister"! Ja, det fanns uppenbarligen (och tyvärr icke överraskande...) just våldsamma puckon där, det betyder inte att alla (eller ens en stor del) av alla som var där passar under den beskrivningen. Precis som att det är fel väg att gå att "ge sig" för våldet och inte våga hålla möten och demonstrationer som kan tänkas locka dessa puckon att dyka upp och bli våldsamma, är det fel att säga att man inte borde motdemonstrera för då är man automatiskt ett av dessa puckon. Nej, det är man inte. Man är inte en våldsverkare för att man delar en åsikt med någon som är det, och en persons rätt att uttrycka sin åsikt utan att hindras av våldsamma puckon gäller för BÅDA sidor.
En motdemonstration är heller inte lika med "störa ut", jag tycker inte heller att man ska hindra idioter från att prata så länge de håller sig inom lagen. Men det finns andra sätt att demonstrera, och det är upp till var och en att göra just det.
(Jag var inte där, men hade jag varit i Skåne hade jag förmodligen varit det. Tyst, och ickevåldsam.)