Gångartsträning och bladsadlar

T

thyrniròs

Har hört många på senaste tiden som rider i bladsadlar - men har också hört många som säger att "men vid gångartsträning använder jag...."

Jag undrar bara varför så många inte använder bladsadeln vid gångartsträning?

om sadeln ligger bra och hästen kan höja ryggen fint borde det väl inte vara några problem, eller har jag missat nåt?

:confused:

Sv: Gångartsträning och bladsadlar

Jag brukar ofta svara med en motfråga, och gör det den här gången också. Tar du på dig träskorna om du ska ut och jogga?

Men det är just det jag undrar - VARFÖR- är det så, eller anser man att det är så?

Träskor förhindrar ju att kroppen kan arbeta på ett bra sätt i högre tempo - men på vilket sätt förhindrar en bladsadel det?

I exempelvis akademisk ridning förespråkar ju många sadlar som är uppbyggda som bladsadlar, så de kan ju inte allmänt förhindra samlad form?

*Intressant att så många där ute tycks ha en åsikt, men ingen här inne tycks kunna svara vad den baseras på...*

Jag har en bladsadel och en vanlig bomsadel. Anledningen till att jag mest har bomsadeln när jag "rider ordentligt" har inte med hästen att göra, men med mig själv. Jag får helt enkelt bättre stöd och rider därmed bättre i bomsadeln. Efterhand skulle jag vilja få så bra balans och koordination att jag kan prestera samma i bladsadeln, men det tar nog ett tag innan jag är där...

Det kan jag helt förstå att man tycker att man får mindre stöd som ryttare i en bladsadel än i en väl uppbyggd dressyrsadel. Jag tycker själv dock att jag känner hästen bättre i en bladsadel, jag känner rörelsen mer och kan bättre avgöra vad hästen gör med kroppen.

Finns det inga fler som har åsikter eller kommentarer? Jag är bara nyfiken och tycker att sadeltyper är ett intressant ämne och försöker prova lite olika varianter!

Hur påverkar olika sadeltyper (förutsatt att de passar och ligger bra på hästen, förstås) häst och ryttare. Vad har ni för erfarenheter?

Enklast bör väl vara att skriva westernsadel för då vet man vilken typ av sadel som menas, men det finns ju andra bladsadlar som inte är westernbetonade.

Sen har vi de gamla Astund sadlarna, en annan variant av bladsadel Om du någon gång har sett dessa gamla tingest med spatlar som sticker ut hur långt som helst bakom sadeln.

Ja, bladsaldar förknippas väl oftast med westernsadlar, men finns som sagt i andra varianter också. Exempelvis hektorsadeln som producerades för ett par år sedan var en byggd som en bladsadel och det finns andra varianter som är populära hos exempelvis distansryttare (ex. montegursadeln, som även tillverkas i en förkortad "islandsvariant")

Enklast bör väl vara att skriva westernsadel för då vet man vilken typ av sadel som menas, men det finns ju andra bladsadlar som inte är westernbetonade.

Sen har vi de gamla Astund sadlarna, en annan variant av bladsadel Om du någon gång har sett dessa gamla tingest med spatlar som sticker ut hur långt som helst bakom sadeln.

Va? är det en bladsadel? Jag har ju en sån tingest.

Jag skulle inte vilja mena att den gamla Àstund är en bladsadel !

den är ju inte alls uppbyggd på samma sätt som en bladsadel.

Däremot har den på tok för långa bossor ( för de absolut flesta hästar, säkert med undantag.....kanske ) men idag vet ju de flesta detta och förhoppningsvis slipper de flesta hästar gå med en sådan sadel.

En bladsadel däremot ska inte vara så lång att den trycker på fel ställe utan det är ju inte en bom på samma sätt som en klassisk "engelsk" sadel i den utan en annan typ av bom-blad......som skall fördela trycket-tyngden på större yta....eller nåt....

Personligen skulle jag nog inte kunna sitta och jobba så samlande markarbete som man ofta gör med en islandshäst i en blad sadel som en bomsadel.

Däremot tycker jag att en westersadel är något av det stadigaste jag suttit i.
Och den fungerar till den typen av ridning.

De flesta sadlar är ju utformade för just en specifik sorts ridning....

Westersadel är inte en bladsadel... Med bladsadel menar en bomlös sadel av modell typ den hööks har.. den går all vika ut till ett rakt streck typ..det är i stort sett lite skinn på lite teddy för att hårddra det lite=) Man måste ha avlastande padd under sadeln..=)

En bladsadel passar alla hässtar det somkan vara är att den är för lång.. men manke eller ingen manke spelar ingen roll..

En westersadel har bom och är som en vanlig bomsadel dvs den passar vissa hästar vissa märken =)

Men den fördelar trycket betydligt bättre än dressyr/hoppsadlar.

Varför jag inte rider seriös gångartsträning i min bladsadel är just för att man inte får någe stöd och jag sitter inte lika bra i dressyrarbetet.

Min bladsadel har jag just för långa sköna långritter.. fär då är dressyrsadeln inge skön=)

Du gjorde just maken förargad, westernsadel är definitivt en bladsadel har i varje fall alla de sadlar han hittills köpt in varit.;)

Westersadel är inte en bladsadel... Med bladsadel menar en bomlös sadel av modell typ den hööks har.. den går all vika ut till ett rakt streck typ..det är i stort sett lite skinn på lite teddy för att hårddra det lite=) Man måste ha avlastande padd under sadeln..=)

En bladsadel passar alla hässtar det somkan vara är att den är för lång.. men manke eller ingen manke spelar ingen roll..

En westersadel har bom och är som en vanlig bomsadel dvs den passar vissa hästar vissa märken =)

Men den fördelar trycket betydligt bättre än dressyr/hoppsadlar.

Varför jag inte rider seriös gångartsträning i min bladsadel är just för att man inte får någe stöd och jag sitter inte lika bra i dressyrarbetet.

Min bladsadel har jag just för långa sköna långritter.. fär då är dressyrsadeln inge skön=)

Men lilla du....en bladsadel är just typ som western ser ut, eller Hector, eller Montségur.

Kan bara påpeka, som alla andra, att en westernsadel är väl själva definitionen av bladsadel.....

Sen finns en mängd andra oxå som tex Hector, Montsegur.

En bomlös sadel har inget alls med bladsadel att göra för en bomlös är ju just.....utan bom.....

En bladsadel HAR en bom om än den inte ser ut som en traditionell engelsk bom.

Så en bladsadel passar inte vilken häst som helst och om jag förstått det rätt så är det inte bara att slänga på en bomlös hursomhelst heller.

I många fall behöver den oxå "passas" in.

En bladsadel är en bomsadel men med en bom som inte är byggd som den engelska bommen... en bomlös sadel är en bomlös sadel...

finns bra förklaring av en medlem här på buke som är ganska grundläggande för hur en western/bladsadel är uppbyggd....

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=988447

Någon nämnde just att man inte vill arbeta hästen på det sätt vi islandsfolk ofta gör i en bladsadel - men varför? jag är nyfiken på hur vi resonerar

En bladsadel är en bomsadel men med en bom som inte är byggd som den engelska bommen... en bomlös sadel är en bomlös sadel...

finns bra förklaring av en medlem här på buke som är ganska grundläggande för hur en western/bladsadel är uppbyggd....

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=988447

Någon nämnde just att man inte vill arbeta hästen på det sätt vi islandsfolk ofta gör i en bladsadel - men varför? jag är nyfiken på hur vi resonerar

Jag uppfattade det som att man inte KAN arbeta dem på samma sätt som i en engelsk sadel för att man itne har samma slags stöd i en bladsadel.

En bladsadel har ju ofta inte den typen av kåpor som en engelsk sadel har och inte samma stöd för knäna eller sätet.

Man får ju en annan sits i den tycker jag och därför kan man ju itne arbeta dem på det dressyrmässigt, samlande sättet som man ofta gör med islandshästen.

I tex westernridning är det ju oxå samling förvisso men på ett annat sätt, svårt att förklara kanske för den som inte är insatt i det.

Liknande trådar

Skola & Jobb Är sedan 2 veckor sjukskriven för stress. Stress som uppkommit av jobbrelaterade saker - att i många år bli bortprioriterad och det...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 826
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 200
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 332
Senast: Lady_S
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 543
Senast: Raderad medlem 149793
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar