Gångarternas renhet - OS

_Viva_

Trådstartare
Är det bara jag som förundras över att en majoritet av ekipagen inte håller rätt takt?

I piafferna är det vanligt att hästarna går i fyrtakt. Hästarna sätter sig inte bak, trampar ifrån bakåt och sätter tydligt ner framhoven före bakhoven.

Alternativt så sätter hästen sig lite bättre men orkar inte bära sig på ett bakben utan doppar ner det andra för att stödja sig.
Det blir tex HB+VF sätts ner, VB sätts ner, VB lyfts upp, HB+VF lyfts upp, VB+HF sätts ner.
Oftast ser man att hästen är svagare i ett bakben och då stöttar detta men inte det andra.

I galoppombytena så går hästarna i passtakt.
Vid byte från höger till vänster blir det: Svävmoment, HB, VB+HF+VF. Hästarna sätter alltså ner det ledande frambenet SAMTIDIGT som diagonalen!
Oftast är det ena sidan som blir passtaktig och inte sällan hänger det ihop men bärighetsproblemet i piaff.

Att det är vanligt med passtakt i skritt vet de flesta men varför uppmärksammas inte detta???

Sv: Gångarternas renhet - OS

_Viva_ skrev:
Är det bara jag som förundras över att en majoritet av ekipagen inte håller rätt takt?

I piafferna är det vanligt att hästarna går i fyrtakt. Hästarna sätter sig inte bak, trampar ifrån bakåt och sätter tydligt ner framhoven före bakhoven.

Alternativt så sätter hästen sig lite bättre men orkar inte bära sig på ett bakben utan doppar ner det andra för att stödja sig.
Det blir tex HB+VF sätts ner, VB sätts ner, VB lyfts upp, HB+VF lyfts upp, VB+HF sätts ner.
Oftast ser man att hästen är svagare i ett bakben och då stöttar detta men inte det andra.

I galoppombytena så går hästarna i passtakt.
Vid byte från höger till vänster blir det: Svävmoment, HB, VB+HF+VF. Hästarna sätter alltså ner det ledande frambenet SAMTIDIGT som diagonalen!
Oftast är det ena sidan som blir passtaktig och inte sällan hänger det ihop men bärighetsproblemet i piaff.

Att det är vanligt med passtakt i skritt vet de flesta men varför uppmärksammas inte detta???

Jag blev inget vidare imponerad av OS dressyren utan snarare besviken. Det var inte mycket bakben vad jag såg. I piaffen såg det ut som om vissa hästar höll på att ramla framstupa och som jag uppfattat piaffen så ska hästen nästan sätta sig ner på ändan.
Galopp piruetterna kastade sig hästarna runt utan någon stil som helst, har dock inte sett alla hästar men det var någn häst jag såg som gjorde det och briar en gång. Tittade mest på hoppningen och fälttävland som var mycket mer intressant.
Ingen speciell bärighet tyckte jag någon hsät hade utan gick med spänd över linje. Jag undrar vart dressyren tagit vägen, om den finns för att ridningen ska bli skonsammare för hästarna eller vara snyggt att se på och göra ryttarna kända.
Jag har inte brytt mig om att klaga för då får man alla på sig som säger att "dem vet nog vad dom gör", för vem klagar på ryttare som ska vara bäst i världen?

Men du är nog inte den ända som undrar hur det står till i os dressyren ;)

Den dagen ni är i en os-finalen, den dagen inser ni att det är en viss skillnad på att prestera hemma och där.

De kan säkert göra alla rörelser bättre om de gör de en och en hemma, det är att få det att flyta i ett program som är svårigheten.

Jag tror nog att de ryttare som deltar i ett OS har så pass mycket vana att de rider minst lika bra på tävling som hemma. Du kan inte jämföra deras tävlingsnerver med dina egna. (för det antar jag att du gör, såvida inte DU är i samma klass som dem)

Ridsportlagen väljs både på prestation och erfarenhet, därav anledningen till att Helena P fick stå över hon hade ej deltagit i större mästerskap.

Kom gärna med ett bättre svar på min fråga istället för att klanka ner på deras nerver.

Jag vet inte jag.... Var på Globen för några år sedan och såg Kyra ha en liten clinic om dressyrridning. Minns bytena, hon gjorde sig lustig över hoppryttare som slänger sig i sadeln och visade själv upp jättefina byten med minimala hjälper. Under hela clinicen visade hon upp mycket trevlig ridning. Sedan när hon tävlade lite senare så satt hon helt plötsligt med mycket hårdare hand, mer skänklar och slängde sig i bytena. Så visst rider de sämre på tävling.

Min stora favorit är Hubertus Schmidt. Tyvärr så missade jag hela dressyren idag, trist att han kom på långt ner. Men det jag sett av honom så är hans hästar väldigt mjuka och följsamma. De glider runt som smör på en het panna på banan. Det blir ju inte tillnärmelsevis lika flashigt, men fan så bra.

Jag reagerade också på att piafferna var dåliga (förutim Salinieros, den var bra särskilt den på slutet!), men framför allt på att Rusty inte gick rent. Hann inte se så många andra ekipage (skulle rida själv, dock inte i OS tyvärr- kanske nästa gång, haha!) men enligt min ridlärare var det flera som inte såg klockrena ut. Trist.

Senast ändrad av en moderator:

"De kan säkert göra alla rörelser bättre om de gör de en och en hemma, det är att få det att flyta i ett program som är svårigheten"

citerar mig själv igen. Klart det blir missar när man inte kan göra om och korrigera.

Att de missar i rörelserna må väl vara hänt, ingen är ofelbar. Att en del av hästarna tex Rusty, inte ens såg ren ut i skritt tycker jag är värre
Nin

Håller med dig. Det är allt en jäkla skillnad att utföra rörelserna enskilt, hemma i ridhuset eller paddocken och att göra dem i en särskild ordning, i ett program.

Men samtidigt håller jag med trådskrivaren.

Såg ni förresten den spanska ryttaren, som tog bronset? Hennes häst gapade sig igenom programmet och stången låg rakt bakåt, i nästan 90 grader. Där var det inte små fina tygeltag i stången inte.

Den som jag tyckte hanterade stången bäst av medaljörerna var Ulla Salzgeber. Hon tog i den när det behövdes istället för att ta stöd hela tiden.

mvh Jessica

Jo, självklart kan det vara en skillnad i kvalitet. Men på den nivån bör inte felen vara så grova som fel takt en hel piaff. Alla piaffer.

Visst kan man göra taktmissar, hästen kanske inte sätter sig så bra som den kan, hästen kanske hoppar till för något osv.

Det som jag tror gör att detta problem finns är att i dagens program premieras skjutkraft före bärkraft. Ryttarna väljer hästar efter det och får således svårsamlade hästar. Där lyckades Anky med att hitta en häst med kapacitet för båda delarna, och så vann hon sin guldmedalj...

Ja, det är konstigt! Det minsta man kunde begära vore väl iallafall att rida i rätt gångarter...!

Lette kommenterade faktiskt detta ( i SVT 24) med "frambensstöttning" i flera piaffer på flera ekipage. Det var otroligt intressant att höra hans kommentarer. Han kritiserade verkligen ryttarna om sådant som man höll med om, tex. en spanjors flaxiga sits och hjälpgivning. Han sade att detta verkligen drar ned betyget trots att rörelsen, ex. bytesserien, utförs bra av hästen. Det hördes tydligt att Hubertus Schmidt var hans personliga ryttarfavorit, och det kan man ju förstå. Synd bara att hans häst har så lite uttryck. Annars tror jag att den legat i guldstriden. Lette sa också att Rustys spastiska bakben drar ned betyget i piaff. Och så trodde han att McDonald skulle få bättre poäng av domarna bara för sakens skull, dvs att hon vunnit världscupen och SKA vara bra. Men där fick han ju fel. Kanske finns ett litet hopp då? Tänk om de kunde göra som i simhopp, de har fler domare i kvalen och låter bara de jämnaste/opartiskaste domarna döma i finalen.

"Jag har inte brytt mig om att klaga för då får man alla på sig som säger att "dem vet nog vad dom gör", för vem klagar på ryttare som ska vara bäst i världen?"

Ingen är ofelbar och alla/allt kan bli bättre - detta är intressant att diskutera, men en del är så känsliga ;-)!

På detta forum ser man ofta att människor ifrågasätter vart dressyren är på väg och kändisarna får rejäl kritik t.ex. Anky Van Grunsven som jag personligen tycker är en riktig stjärna.

Från vilket brytdatum har dressyren tillbakabildats? Har dressyren sett bättre ut? Har dressyrhästarna presterat bättre?
Fakta är att aveln gjort hästarna mer lämpade för de höga klasserna....så att hästarna är sämre nu än "då" känns inte korrekt.

Tittade häromdagen på VM 1991 (Rembrandt är en fantastisk häst) och tycker inte att det är så stor skillnad på hästarna då...som nu. Största skillnaden är svårighetsgraderna i programen som ökats med åren.

En tanke - alla rörelser går att utföra som skolexempel dvs perfekt. Att genomföra en rörelse perfekt varje gång är väl omöjligt, det är ju dessutom otroligt svårt att utföra en rörelse perfekt bara en gång? Det går att jämföra med tex elitgymnasterna - de behöver bara hantera sin egen kropp men lyckas ändå inte göra rörelserna perfekta varje gång...ibland aldrig. Hur lätt är det då när man skall samarbeta med ett djur?
Simhopp i par känns också som en jämförelse - två individer - högst i näringskedjan :-) människan är ju smart men lyckas ändå inte...

Rusty har ju en upphakning i ena bakbenet, men det är ju känt sedan tidigare och det har ju blivit mkt bättre nu. När jag såg honom sist, vilket var ngt år sedan, så hakade bakbenet upp sig rejält.

Jag tycker också att det är väldigt synd att detta med passtaktig skritt inte uppmärksammas mer, skritten ska endå vara grunden för hästen. Och visst finns det hästar med dålig skritt naturligt, men det är överdrivet många hästar i elitdressyren som har passtaktig skritt. Passtaktig skritt kan ju vara tecken på både spänd häst och en häst som är "hand-riden".

Liknande trådar

Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 794
Senast: __sofia__
·
Hästvård Alla vet ju att det gäller att hitta orsaken till hästens hälta och inte bara behandla symptomen, och det pratas vitt och brett om vilka...
Svar
5
· Visningar
2 098
Senast: coari
·
G
Hästvård Jag undrar om någon har någon erfarenhet av och kring mina funderingar, och som kanske kan ge lite tips och råd. :) En häst som...
Svar
3
· Visningar
1 827
Senast: GreenSourz
·
Hästvård Tillbringade hela dagen på Ultuna igår med kompisens äldre islandsvalack som blivit mycket dålig, skulle vara kul att höra era tankar...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 517
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar