Gångarter på alla underlag?

fruL

Trådstartare
Jag undrar hur ni distansryttare resonerar kring underlag på träning och tävling. Man har ju alltid hört att man inte ska trava och galoppera långa sträckor på grusvägar på sommaren för att de är stenhårda te x.
Hur gör ni om en tävling går 80% på grusväg mitt i sommaren? Skrittar ni hela tiden då? Dum fråga kanske men frågar man inget får man inget veta!:angel:
En annan fråga- var får man tag i plastträns?

Sv: Gångarter på alla underlag?

Precis som med allt annat så måste man träna hästen inför den uppgift man har åt den. För en distansryttare ingår då att både trava och galoppera på dessa stenhårda vägar. Träningen läggs egentligen upp som vilken annan träning som helst, man börjar med väldigt lite och trappar sedan upp ;) Vi skrittar ganska mkt på hårda underlag för att stärka benen på hästen.

Så kort sagt, vi rider på, och de flesta skrittar aldrig på tävling förutom i uppvärmning och vid grindarna och sedan om det är någon påtvingad skritt.

Plasttränsen finns att köpa på webben, sök på biothaneträns så borde det komma upp, man får ju inte länka till ÅF :D

Aha, så ni kör på! blir det inga skador på hästarna? Klarar dom sig om man långsamt tränar upp dem?
Jag har ett fullblod med-(har jag märkt nu) ett enormt adrenalinpåslag! Superjobbigt eftersom hon börjar svettas och tror att hon ska prestera 100% i galopp så fort man kommit upp i sadeln.(har bara haft henne ett halvår.)
Jag tänkte att det här med distansträning kan vara något för henne- att lära sig trava lååååånga sträckor utan att ligga på så förbaskat, vad tror ni?
Hur gör ni om hästarna ligger på- de gör väl av med massa energi som behövs senare då?
Tack för svar!!!!

Jag tränar ledarskap ;)

Vet hästen att det inte är nån ide, för att den helt enkelt inte får springa fortare än vad jag säger och accepterar det så slutar den ju ligga på.

Jag skulle som jag skrev innan, börja med att skritta. Skritta ut i 2 timmar, sliter ingenting och hästen blir säkert trött i huvudet av det. Mina brukar bli det iaf, att få en distanshäst trött i kroppen är inte det lättaste, och inget jag ägnar mig åt överhuvudtaget.

Hästkroppen är ju väldigt anpassningsbar om man bara förbereder den rätt. Man brukar säga att det tar 2 år att stärka leder, senor och ligament.

Senast ändrad:

Tack för att du hjälper mig Kimmis!
Hur tränar du ledarskap i sadeln? Gör man inte det från backen?(dum?)
Det jag gör är att försöka rida i serpentiner, avsaktningar osv för att det inte bara ska bli så att jag bara får sitta o hålla igen- vore bra att få lite andra tips!:idea:
Och du har rätt- det går inte att få ett fullblod trött i kroppen heller!!!!

Kom på en till fråga! Om man läser propositioner till distansritt så står det cr, pp eller t där distanserna står. Vad betyder de? Jag fattar att cl är clear round!:idea:

CR=clear round, PP=prova på T=Tävlingsklass. Det är vad förkortningarna betyder

Ledarskap kan man givetvis träna överallt, helatiden, om man vill.

Men har man problem på ryggen så har man mest sannolikt problem på marken med. Hur är hästen att leda? Kan du kontrollera varenda steg hästen tar? Stanna, backa, flytta den vart som helst och hur som helst? Byta position på den? (med andra ord, ha den bakom, brevid, framför när du leder den).

Om du stannar hästen, står den kvar då? Om inte flytta tillbaks den! Räcker inte med att stanna den, för då har hästen ändå vunnit ett steg, flyttar du tillbaks den så kommer den snabbt inse att det inte är nån ide.

Samma sak när man rider, tar hästen inte förhållningen, backa tillbaks (bokstavligt talat!) för då kommer hästen verkligen inte framåt, och det är ju det den vill.
Här får man ju passa sig om man har en häst som lätt går upp på bakbenen, då får man vara rätt försiktig om man har en häst som är mkt framåt.

Hur långt man ska backa här har jag dock svårt att råda i, med mina hästar har det räckt med träningen på marken.

Tack för tipsen!
Nä, har inte så mycket problem från backen- då är hon jättebra, förutom att hon inte står still om jag sagt till varenda gång och så är hon lite feg- vill alltid gå bakom mig när jag leder henne.
Det största problemet vi har är att hon i bland vägrar gå te x in i stallet. Då har man inte en chans att få henne att gå framåt! Har du något bra tips på det? Eller är det allmän ledarskapsträning som gäller?
När vi rider är hon egentligen inte alls dum- hon är ju avlad för att prestera 100% när en ryttare sitter på och har gått galopp länge men jag tycker ju att någon gång på fem år måste hon ju fatta att hon inte ska springa det fortaste hon kan!
(jag har haft henne i ett halvår men hon slutade med galopp för fem år sedan.)
Men jag tänker minsann testa det här med ledarskap ordentligt och följa dina råd Kimmis!

Givetvis handlar det om ledarskap även där, för där har du ju allt annat än kontroll över vartenda steg hon tar, eftersom du inte får henne framåt :p

Vad är problemet med stallet? Trångt? Eller mörkt? Sånt går ju att träna på andra ställen, tex i ett ridhus så behöver man inte bli så orolig om hästen skulle slita sig, och det tycker jag är skönt. Är det tex att det är trångt och mörkt som är problemet så är det jätte enkelt att ställa upp hinderstöd, och sedan hänga tex en pressening eller en filt över så det blir som en tunnel.

Jag personligen brukar alltid longera in hästen om det är nåt problem, för då slipper jag stå ivägen när hästen bestämmer sig för att gå in, och ibland kan det då vara att de tar ett skutt in, då vill man inte vara ivägen. Är man nervös och spänd så är det dessutom lättare att säga "flytta på dig, jag är större än dig och bestämmer" Än tex "följ efter mig nu, det är inget farligt jag looooovar" samtidigt som man har ett spänt kroppsspråk och mer eller mindre säger att det minsann bor ett lejon därinne :p

Har en video när jag lastar min ena dam, så ser du lite vad jag menar: http://www.youtube.com/user/kimmis87?feature=mhee#p/u/11/QFuoElCf57k

Ett tips är oxå att kontakta en westerntränare, de fokuserar ju mkt mer på lugn och avslappning hos hästen än vad andra tränare gör, är iaf min erfarenhet. På westerntävlingar får man ju ha bara grimma på tävlingsplatsen, det säger ju en del om den allmänna attityden tycker jag.

Problemet är att hon inte vill gå i från de andra hästarna! Därför stannar hon och tjurar. Det är liksom hennes grej- att stanna o tjura för att demonstrera att hon faktiskt är starkare än mig. Det händer i bland även när man rider. Hon är inte ett dugg rädd!!!!! Det där med longering var en jättebra idè!!!!:bow:

En fråga till! Kan man läsa om detta med ledarskap o övningar på nätet någonstans?
Jag har alltid klarat mig med mitt sunda förnuft men jag skulle verkligen vilja veta mer om detta! Känns som att man kommer så nära hästen och det verkar verkligen fungera.

Tack så hemskt mycket för pm!
Jag tror verkligen att detta är något för mig o min häst!
Svårigheten blir att förflytta ledarskapet från backen till sadeln!

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 699
Senast: Lobelia
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 757
Senast: valpköpare
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 860
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 832
Senast: Verdandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka