Gångarter - bra vs. bekväma

Thesen

Trådstartare
Börjar med att be om ursäkt om det är fel forum

Jag har en liten fundering:
Vad är anledningen till att bra gångarter är just bra? Mer än att man tycker att det är snyggt? Sliter det t.ex. mindre på hästen?

Nu är det mest traven jag tänker på, en bra skritt och galopp är oftast också bekväm att sitta i, men det kan man verkligen inte säga om traven! Visst, symaskinstrav är inte heller skön, men det finns ju mellanting.

Hittar inte riktigt ord för det jag vill få fram, men kontentan är väl: varför envisas med att vilja ha stora rörelser när det är så f-bannat obekvämt? Man ser ju ut som en :bump: när man rider en häst med 10-mässig trav.

Sv: Gångarter - bra vs. bekväma

Jag håller med här! Men det är nog oftast ryttarens omogenhet om man inte klarar av att sitta ner i traven... :bump:

Ser man ut som en :bump: när man rider en häst med 10-mässig trav har man inte på en sådan häst att göra.

Hurvida gångarterna är bekväma eller inte tycker jag inte hör samman med hur lätta/svåra de är att sitta på. Bekvämligheten sitter i hur hästen använder sin rygg, inte hur den rör sina ben, i alla fall enligt min mening. Bra gångarter är ju dels utrycksfulla, gör det lätt för hästen att arbeta men sätter också hela hästen i rörelse.

Jag kan nog tycka tvärtom, hästar med kort stötigt steg är svårare att sitta på, särskilt om de inte är avslappnade i sina ryggar och låter rörelsen sitta i hela kroppen.

Jag har brottom, ska se om jag kan utveckla någon annan gång. :idea:

Jo, men även om man klarar av det så måste det ju vara bekvämare med en lite mindre trav?
Jag klarar av att sitta på en vanlig trästol, men jag tycker ändå att det är skönare med en stol med dyna (ja, jag vet - dålig liknelse :angel: )

Jag har två hästar, en med jättetrav (och då menar jag jätte.... min mamma klarar inte ens att rida lätt på honom, trots 7 år på ridskola där hon ridit massa andra stora hästar..) och en med "ponnygång" - mjuka små skritt, otroligt bekvämt. Man bara rider liksom. :D

Den andra får man liksom kämpa för att hålla sig still på. Och ju bättre han går ju större blir traven..

Så ja, är helt klart bekvämare med en häst med "dåligare" gång.

Ja det kanske det gör, svenska är inte mitt modersmål vet du. Så jag har mitt ordförråd främst från talspråk, och då säger man ju ofta dåligare. :p

jag tycker inte det är så svårt att rida hästar som har riktigt bra trav, man får så otroligt mkt bättre känsla på dessa hästar, det känns verkligen dåligt när dte är det, och sen så känns det desstu bättre när de verkligen går bra.

Men man måste ha en stilla och stabil sits, och ibland kan det behövas träning, men jag tycker det är mkt bekvämare att rida hästar med riktigt bra gångarter än hästar med dåliga gångarter för då känns det inte som om man kommer någonstans i ridningen.. ( hm.. svårt att förklara)..

*KL*
Vill man sitta bekvämt så får man antingen köpa en Iberisk häst eller börja med Pleasureridning.

Nu ska jag försöka mig på ett svar som jag TROR i min lilla värld att det är.

Om det sliter? Nja.. om en häst har stora fina gångarter så rör den sig genom kroppen och är i "uppförsbacke" med belastningen bak.. det gör att det sliter mindre!!

En häst med kort stumt steg tycker jag är svårare att sitta på än en med stora, men sviktande.

Ett mellanting är väl att föredra, FÖR stora steg har inte "medelmåttan" ngt ut av, utan då är det bättre att ha en häst som man kan RIDA, rida ihop och få ut ngt roligt utav i stället för att lägga ned massa tid bara för att kunna sitta på den - samtidigt som en häst med halv-hyffsade gångarter ändå har ett register att ta utav.

Tjenis :)
Min ponny har skiiitfin trav (9 p. när hon blev extriörsbedömd) Men det var ett rent he*vete att sitta ner på henne innan jag började vänja mig vid hennes steg. Hon har väldigt stor trav, med långa steg, det går fort !
När hon är okoncentrerad och pigg känns det nästan som att rida monté :D Haha

Ett mellanting är väl att föredra, FÖR stora steg har inte "medelmåttan" ngt ut av, utan då är det bättre att ha en häst som man kan RIDA, rida ihop och få ut ngt roligt utav i stället för att lägga ned massa tid bara för att kunna sitta på den - samtidigt som en häst med halv-hyffsade gångarter ändå har ett register att ta utav.

Låtter vettigt :bow:. Tack!

Då kommer en följdfråga, eller utveckling av ämnet om man så vill:

Har hört att svikten i steget (som påverkar "bekvämligheten") har att göra med hur långa kotor hästen har. Någon som kan bekräfta/dementera? Hur långa får en hästs kotor bli innan det påverkar hållbarheten?

fel fel fel fel :D

eller rätt :) på sätt och vis.

svikten har att göra med lutning på bog och lårben bla.

kotorna i betydelsen kronben - kotben brukar ha samma lutning som ovanstående

Däremot vill man inte ha veka kotor - dvs en häst som trampar igenom mycket i kotleden

Jag vet faktiskt inte svaret på din första fråga.

Jag tror att vi vill ha "bra gång" för att det är snyggt.
Vad som anses bra gång förändras ju över tiden.

Sedan beror det på vad dålig gång beror på.
Är den - inte tillräckligt bra?
- eller komemr den sig av en mindre gynnsam exteriör?

sedan så är bra gång - en sak
det behöver inte vara synonymt med exteriör förmåga till samling

Nej då blir det stumt - inte bra

I mina riktigt gamla hovslagarböcker står det
45 grader fram och 30 bak - men hur korrekt det är det vet jag inte :D

När min häst jobbar bra och jag rider bra är det inte obekvämt för fem öre fastän han har enorm trav med mycket lyft och så.
Det har jag fått känna ljusglimtar av då och då, mycket trevligt. Tyvärr låser jag honom lite eftersom jag spänner mig omedvetet i traven när jag sitter ner.

En stabil följsam sits som inte låser hästens rygg och massor av magmuskler då blir vilken 10 mässig trav som helst bekväm. Arbetar hästen korrekt och använder sin rygg korrekt blir det mer bekvämt att sitta.

En stabil följsam sits som inte låser hästens rygg och massor av magmuskler då blir vilken 10 mässig trav som helst bekväm. Arbetar hästen korrekt och använder sin rygg korrekt blir det mer bekvämt att sitta.

Men är den bekvämare än en lite sämre trav? En häst kan ju arbeta korrekt även om den inte har en bra trav?

Liknande trådar

Träning Nu blev jag förvirrad. Har läst olika om att rida t.ex i skritt. Å ena sidan att det är så bra t.ex vid uteritt och bygga upp hästen (...
Svar
8
· Visningar
1 672
Senast: nullo-modo
·
A
Distans Som ridskoleryttare har jag aldrig fått anledning att sätta mig in i hur länge och hur långt hästen orkar gå i olika tempon. Alltså...
Svar
10
· Visningar
13 848
Senast: Whirlie
·
Avel Jag sitter med två halvblodsston som enligt planerna ska betäckas i vår. Men jag blir inte klok på med vad... Jag var nere på...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 904
Senast: moiran
·
Ridning Som ni kanske läst i en annan tråd här på forumet, Från "smygskritt" och "mockasintrav" till piaff, har jag kommit en bit längre i...
Svar
10
· Visningar
1 406
Senast: emindy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka