Jag skulle nog börja ge det redan nu för att öka livslängden och livskvaliten på min häst. Jag ser bara på mina hur de har förändrats sen jag började med fodret. Innan så var det naturligt att de var stelare än när de var unga och att det tog längre tid att värma upp m.m. Sådana småsaker men nu så är de inte stela på morgonen och hon som är 29 ligger fortfarande ner på natten. Annars har man alltid fått höra att gamla hästar står och sover eftersom de har svårt att resa sig på morgonen.
Idag rids fortfarande den som är 24 och ingen som ser honom tror att han är så gammal utan gissar på 15-16 år. Jag är fortfarande noga med att skritta mycket när jag sätter igång honom så hans uppvärmning tar ca 10 min längre än min unghäst, men det är mest en försiktighets åtgärd.
Annars så är han lika pigg och framåt som när han var ung och fortfarnade så kan han lätta upp stämningen genom att bocka då och då.
Men om du är osäker varför inte prova i 2 mån och se om du märker någon skillnad.
Idag rids fortfarande den som är 24 och ingen som ser honom tror att han är så gammal utan gissar på 15-16 år. Jag är fortfarande noga med att skritta mycket när jag sätter igång honom så hans uppvärmning tar ca 10 min längre än min unghäst, men det är mest en försiktighets åtgärd.
Annars så är han lika pigg och framåt som när han var ung och fortfarnade så kan han lätta upp stämningen genom att bocka då och då.
Men om du är osäker varför inte prova i 2 mån och se om du märker någon skillnad.