Gammelkatter?

L

lisa

En liten empirisk undersökning bland er som har katter runt 15 eller äldre... ;)

Hur är era katter? Helt friska eller har ni börjat märka av några sjukdomstecken? Sover de mest eller härjar de runt som när de var unga (leker, klättar, busar)? Om ni har utekatt, släpper ni fortfarande ut dem? Äter/dricker/går de på toa som vanligt, osv osv....?

Eftersom min tanta börjar bli till åren (15 och ett halvt närmare bestämt) så skulle det vara intressant att veta.

Tanten är tack och lov frisk och kry fortfarande (hon har lite dålig andedräkt och börjar bli tunnhårig ovanför ögonen). Hon sover mer än förut, men får ändå ryck varje kväll och ränner runt som en yr höna :p Hon är gosigare än någonsin och har börjat äta MER snarare än mindre (hon har alltid varit liten i maten och åt det smalare hållet).

Berätta nu om era pansionärer :bow:

Sv: Gammelkatter?

Min gammelkisse var störtpigg tills ungefär hon fyllde 17. Förra hösten, som 16- åring, for hon runt om ett yrväder o såg inte en dag äldre ut än de andra. I våras började hon bli gammal, hon tillbringade sommaren mest med att slappa i gräset men verkade fortfarade må bra. Diagnosticerades med lätt försämrade njurvärden (inte mkt, sade vet o trodde nog hon skulle hänga med ett halvår - år till) i augusti o började äta dietkäk. Bara några veckor senare blev hon akut jättedålig, svullnade igen totalt i ena ögat, kissade i sängen och spottade blod (allt kom under loppet av några timmar), så då blev det akut resa till veterinären för avlivning :( ... Det gick m a o fort på slutet, även om hon började tackla av lite redan några månader innan. Hade dock god aptit och var supersocial in i det sista.

Ursch då :( Jag tycker det är läskigt det där just att det verkar gå så fort på slutet....Jag vill vara förberedd.

Märkte du något annat än att hon bara blev slöare i slutet? Var det bara att hon sov fler timmar per dygn, eller betedde hon sig slött när hon var uppe också? Var det slöheten du märkte njurvärdena på eller något annat??

Mina föräldrars katt är 13. Hon har diabetes och går på insulin 2 ggr/dagligen.

Hon sover mycket, är lite rund och lite trist i pälsen. Men snäll, go och underbar,

Min kisse fyller 13 till sommaren...Har börjat visa lite tendenser till att han blivit lite senil...Väcker mig vissa nätter å vill ha följe till köket..Har blivit lite stel i sina rörelser..men för övrigt sig lik..:love: Älskar honom...:love:

Vår gammelkatta var jättepigg och fräsch tills för ca 3 månader sedan då hon fick nåt virus och efter det blev hon aldrig okej igen. Levern gav upp och hon tålde ingen mat heller.

Vi tog bort henne i torsdags, hon blev 16,5 år gammal.

Tack för era svar!

Ingen misse som har blivit mer än 17 år? :crazy:

Jag får en känsla av att vid 15-16-17 års ålder är det snarare en regel än ett undantag att gamlingarna får problem med antingen njurar, lever eller diabetes. Som sagt mår min katta bra, men jag blir ju lite paranoid...

De tecken jag håller utkik efter är om hon börjar dricka onormalt mycket, maten eller toalettbesöken strular eller om hon verkat bere sig "ovanligt" på något annat sätt såklart. Har ni några andra tips på tidiga tecken man bör uppmärksamma? Kan man göra något särskilt för att minska risken för ålderssjukdomar?

Pappas katt blev 19 (ganska exakt; 19 år o 19 dagar), men jag tycker nog i efterhand att vi borde tagit bort honom några månader tidigare. Han var ganska så trött och mager de sista månaderna. Dock var han fortfarande pigg som 18- åring, coh hade god aptit hela tiden. Visade man honom en rå köttbit såg han genast tio år yngre ut ;) ...

Jag har haft ett par stycken som blivit 18-19 år gamla...
Dessa har dock inte avlivats pga att kroppen lagt av utan råkat ut för olyckor...

Nuvarande gamlingen blir (förhoppningsvis, katterna har ju klarat sig i år) 16 år i februari och han är väl precis som han alltid varit, en lugn och tillbakadragen herre som genomlever livet i slow motion.
Han har aldrig gått ut speciellt ofta men i bland kan han gå över i grannhuset på morgonen och sover - käkar med det husets katter i stället. :crazy: :angel:

För någon månad sedan blev han tyvärr förkyld och tappade aptiten, vi jobbar på att han ska äta så mycket som möjligt men han har alltid varit en tunn och ynklig katt. Nu ser han förskräcklig ut men är pigg och hungrig och väcker matte VARJE morgon 04.50 och säger att han ska ha käk... :eek:

Jag tror han repar sig den här gången, men blir han sämre måste jag ju så klart ta bort honom, just nu ser har ut som ett snöre..

Jag tror att det är svårt att förbereda sig men man bör nog tänka lite på det för den sagen det är dags är det ju bara att åka med dem...

/// ghost

Senast ändrad:

ghost skrev:
Jag tror att det är svårt att förbereda sig men man bör nog tänka lite på det för den sagen det är dags är det ju bara att åka med dem...

/// ghost

Ja precis, men hur förbereder man sig på nåt sånt? Missen ska ju stilla somna in på min kudde medan jag håller hennes tass, det har jag bestämt :cry:

Min kisse blev väl 17 år eller något. Han var alltid pigg men ganska lugn av sig. Leka gick för sig i 5 minuter, kanske ibland 10 min om han fick vila mellan :) Så har han varit hela tiden. Han brukade vara ute i 6-7 timmar om dagen och älskade det! Han pratade oerhört mycket och visade alltid vad han ville. Han va den bästa:love: :love:

I våras blev han dock dålig. Ingen långsam förändring utan den gick på knappt två dagar. Först trodde jag att han ätit ngt dåligt utomhus då han kräktes. Men dagen efter ville jag inte vänta så jag åkte in med honom. Då hade han fått gulsot. Han kräktes och åt knappt och bara sov. Först fick jag bra prognos eftersom det kunde vara en fettväv som satt sig på levern och den kunde man få bort med mediciner. Men tyvärr var det dte värsta, en tumör som spridit sig. Han fick somna in :cry:
Det jobbigaste var egentligen att han aldrig varit dålig innan så man kunde inte veta att han hade en tumör. Enl vet. så kunde tumörer växa väldigt snabbt också så det va inte ens säkert att han hade den förra året (han dog i april i år).
Haft stora problem med skador och sånt på honom och även gjort hälsoundersökningar men inget prov visade ngnsin på tumör.

Tyvärr kan det gå så fort, jag visste ju att ngngång skulle han somna in, men det var en chock iaf. Saknar han enormt mycket fortf. Men jag vet också att jag gjorde det rätta, han fick somna in när han hade ont och slapp lida. Det var jag skyldig honom. Men lätt är det inte..

lisa skrev:
Ja precis, men hur förbereder man sig på nåt sånt? Missen ska ju stilla somna in på min kudde medan jag håller hennes tass, det har jag bestämt :cry:

Man kan ju tyvärr inte bestämma HUR de ska dö. Och om katter dör hemma vill de helst vara ifred och går undan själv.

Och att förbereda sig går nog inte på annat sätt än att tänka att det KOMMER att hända.

Nu har jag faktiskt inte haft ett enda djur någonsin som levt livet ut så att säga, och är allt för van vid att de dör ifrån mig. :cry:

Min styvpappas katt fick han ta bort när han var 20 år p g a ålderdom. Alla organ funkade inte riktigt som dom skulle på slutet. Men han har varit en pigg och frisk katt ända fram till dess. :bump:

Min katt blev 19 år och tacklade av under det sista året.
Hon magrade av och sov väldigt mycket. De 3 sista åren var hon döv men det fungerade bra ändå och hon verkade inte lida av det.

Jag hade långt innan bestämt att hon skulle få somna in hemma, så när den dagen kom ringde jag hem distriktsveterinären som lät henne somna in :cry:

Katrin

En bekant till mig har en katt på 26 år :eek: Blir lika "chockad" varje gång jag kommer och hälsar på och katten fortfarande lever ;) Men det märks att hon är gammal, äter bara "finmosad" mat och ligger för det mesta och sover... Men för övrigt hon är frisk,glad och fin i pälsen så hon lever nog ett tag till! Katten har levt ett "lugnt" liv (varit innekatt, alltså inte varit i slagsmål osv...) och går nu ut när hon känner för det, men som sagt vill hon mest mysa i soffan :love:
Kommer bli väldigt svårt för ägarna att ta bort henne när det haft henne under så lång tid. Men de är väldigt observanta på hur hon mår och kommer att göra det direkt när de märker att hon inte mår bra längre.

Min käraste tant blir 16 nu till våren. Hon är uppe och är vaken en hel del även om hon inte direkt leker längre. Hon har lever och njurpåverkan som hon borde äta dietfoder för och en kronisk ögoninflammation som kommer och går.

Dietfodret har vi fått lägga ner för hon matvägrade totalt tillslut och höll på att försvinna för oss. Vi var bekymrade för att hon sov så mycket och verkade olycklig, hon förlorade sin kompis i våras mycket plötsligt. Så vi försökte ha henne som ensamkatt men det fungerade inte. I november var vi och hämtade en katt från katthemmet och även om hon definitivt inte är överlycklig så har fräsandet och morrandet börja låta lite halvhjärtat. Så vi har gott hopp om att dom kommer att kunna ha sällskap av varandra om nån månad eller så. En dam ger sig ju inte så lätt.:banana:

Jag hade in henne på undersökning i höstas bara för allmäntillståndet och vetrinären tyckte att hon var i ganska god form för sina krämpor och sin ålder.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 936
Senast: __sofia__
·
Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 311
Senast: Otherside
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 776
Senast: AnneB
·
Övr. Katt Min högt älskade moster gick bort i lördags och nu har jag hennes fina katt boende hos mig. Bondkatt, runt två år (har exakt...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 877
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30