Gammalsvensk stam

Ska tillägga också att jag har slängt mina ögon på honom i flera år då jag är intresserad av en svenskfödd hopphingst med hälften fullblod i. Och han blir bara bättre och bättre :rofl:

Mmm, jag förälskade mig ju i honom från första fotot i Ridsport och var nere utanför Båstad och hälsade på ... hans mamma :rofl: en liten söt dam.
På min avkomma e. Nostradamus förbättrade han ju det mesta förutom att hon blev lite stor ju... :D

Jag har en häst jag själv valt stam till, hade ett sto e.Herkules-Brabant-Iliad-Virak-Gorki-Feinkorn och betäckte med Bayron 885 (Bernstein-Utrillo) och det blev ju så nära helsvenskt man kan komma.. :)
Och det blev ett himla fint föl, numera åring :D

Själv har jag tyckt hela tiden att han varit helt otänkbar i alla lägen. Men man ser vad mkt det gör när man får se dom annat än på bild. Jag vill ha hingstvideo samt hingstkataloger. tror ni vi någonsin får något åt det hållet?

Min dröm är att få tag på video med alla gamla hingstar som Gaspari, Jovial, Drabant, Lansiär med flera för att få se hur de såg ut när de rörde sig!

Det vore kul. Hittar du någon så hojjta till då. Annars vill jag ha en video på hingstarna som är i avel nu, typ en hingstkatalog fast på video.

Däremot så har jag under drygt tio års tid spelat in hingstar från det som visats på tv. Har över 50 stycken i min samling nu, fast mycket blandat :)

:idea: Men du kanske skulle kunna klippa ihop de bästa av dina till ett nytt band och sälja! Här är en som är intresserad av att köpa i alla fall ;).

Själv tycker jag också att de gammalsvenska stammarna är något att hålla kvar vid! När jag letade hingst till mitt förra sto tittade jag just på svenskstammade hingstar som inte låg för nära stammässigt till stoet. Nu har jag en fölunge efter en arab (med halvblodsmor), vilket jag också tycker är mycket viktigt i halvblodsavel. På 30 och 40-talen (har jag för mig) satte man in mycket arabblod, och även senare, men nuförtiden verkar folk vara livrädda för det. Mycket synd, då det verkligen skulle behövas mer sådant! Och dessutom blir hästarna bara större, så det är inte helt fel att ha lite "mindre" blod. Jag har i alla fall dragit mitt strå till stacken genom att tillföra lite arabblod i halvblodsaveln då jag förhoppningsvis ska ha kvar fölet och avla på! :cool:

Det var väl främst systrarna Mary och Florence Stephens och Arvid Aaby-Ericsson som såg till att det användes araber/fullblod i aveln på just den tiden du nämner.
Det var ju Aaby-Ericsson som importerade stoet som blev "urmor" till stofamilj (38), som har mycket araber i grunden.

Liknande trådar

Kropp & Själ Ibland gör man ju vänner, kollegor, en familjemedlem eller främling glad. Det kan ju vara medvetet eller omedvetet, men oavsett blir man...
Svar
3
· Visningar
210
Senast: hastflicka
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 371
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
682
Senast: Roheryn
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 072
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka