Gammal valack försöker plötsligt betäcka!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Sea
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 321

Sea

Trådstartare
Nu har det slagit slint föt mina 16 åriga valack - han försöker betäcka.

Han har varit valack i ca 14 år och har alltid gått med ston och anldrig visat några som helst tendenser på att vara en klättrande valack. Tvärtsom har han alltid varit underkuvad stoet som han har gått med och när hon har brunstat har han alltid hållit sig på avstånd (hon har heller inte velat veta av honom).

Men nu i vår har något hänt. På en tävling var det ett sto som var brunstigt och min valack blev helt vild och skuttade runt på "5 ben".

Nu har vi släppt ihop hästarna på sommarbete:
Beauty: Min ranglåga valack på 16 år.
Missan: Hans vanliga sto sällskap på 18 år.
Diamante: Min dominanta 7 åriga valack (som tidigare har försökt betäcka)
Esset: Ett 10 årigt dominant sto.

Det är Esset som är ledaren trots att hon är nyast på stället, förut var det Diamante som bestämde.

Nu har Esset brunstat och Beauty blev som galen har gjort allt för att komma åt att betäcka henne. Missan är sur o arg och försöker jaga bort det här nya stoet. Och Diamante bryr sig inte ett skit, trots att han annars brukar ha pli på de andra och att det annars brukar vara han som kan försöka betäcka (det var iofs något år sen sist).

Är det någon som kan våga sig på en gissning på varför det har blivit såhär? Varför har gamligen helt plötsligt börja tro att han är hingst? Jag förstår ingenting.
Någon som har varit med om något liknande?

Sv: Gammal valack försöker plötsligt betäcka!

Hm.. Min tioåriga valack har i vår skaffat sig en ny "bitch" i form av en 30-årig valack. :crazy:

Oavsett varför bör ni skilja honom från stona omedelbart för att förhindra skador och ovälkomna infektioner som kan leda till sterilitet hos stona. Jag skulle aldrig tillåta att en betäckande valack gick med mitt sto.

Oavsett varför bör ni skilja honom från stona omedelbart för att förhindra skador och ovälkomna infektioner som kan leda till sterilitet hos stona. Jag skulle aldrig tillåta att en betäckande valack gick med mitt sto.

:bow::bow: Jag instämmer.

Varför har ni valacken som försökt betäcka tillsammans med ston?

:
Varför har ni valacken som försökt betäcka tillsammans med ston?

Beauty har ju aldrig försökt med nåt sånt här tidigare så det var vi ju inte berädda på. Vi skilde honom självklart från sotona när vi märkte vad han höll på med. Nu brunstar inte stoet längre så nu går de ihop utan problem igen.

Den andra valacken har som sagt försökt betäckt tidigare, men det är nu några år sen. Antagligen var det för att han fortfarande inte riktigt hade fattat att han hade blivit kastrerad. Då när han försökte betäcka skilde vi honom från stoet. Och sen dess har vi hållit koll på honom när han har gått med ston.
Det konstiga den gången var att han tidigare hade gått med ett sto med mycket kraftig brunst, hon ställde upp sig för honom o skvätte och han brydde sig inte. Sen gick han med ett annat sto som knappt visade att hon var brunstig, men då sku han nog på..konstigt..

Det som jag mest funderar över nu är vad som har tagit åt den gamla valacken som aldrig har gjort något sånt hät tidigare.. Vad tror ni?

Hm.. Min tioåriga valack har i vår skaffat sig en ny "bitch" i form av en 30-årig valack. :crazy:

Hmm..okej det låter ju ännu konstigare.. men har 10-åringen försökt betäcka tidigare eller kom det här också helt plötsligt?

Beauty har ju aldrig försökt med nåt sånt här tidigare så det var vi ju inte berädda på. Vi skilde honom självklart från sotona när vi märkte vad han höll på med. Nu brunstar inte stoet längre så nu går de ihop utan problem igen.

Den andra valacken har som sagt försökt betäckt tidigare, men det är nu några år sen. Antagligen var det för att han fortfarande inte riktigt hade fattat att han hade blivit kastrerad. Då när han försökte betäcka skilde vi honom från stoet. Och sen dess har vi hållit koll på honom när han har gått med ston.
Det konstiga den gången var att han tidigare hade gått med ett sto med mycket kraftig brunst, hon ställde upp sig för honom o skvätte och han brydde sig inte. Sen gick han med ett annat sto som knappt visade att hon var brunstig, men då sku han nog på..konstigt..

Det som jag mest funderar över nu är vad som har tagit åt den gamla valacken som aldrig har gjort något sånt hät tidigare.. Vad tror ni?

Okej. Det låter ju bra.

Vet inte varför han helt plötsligt fått för sig att börja betäcka men det är ju inte roligt att bethöva springa och passa och det är ju inte säkert man ser heller.

När man pratar med hingsthållare som har hingst på frigångsbetäckning händer det ofta att de berättar hur de misströstat och tvivlat på hingsten, eftersom de "aldrig" ser honom betäcka. Lika fullt fölar stona följande år.

Om hingsthållare som går och passar efter betäckningar missar att se när hingsten betäcker, hur tror du att du ska kunna hålla koll på om valackerna gör det?

En gammal stuteriveterinär brukade säga att "valacker som betäcker borde skjutas". En mildare variant är givetvis att ha ston och valacker i separata hagar... Jag håller med Mia_R och Mizz Beauty om att jag aldrig skulle riskera att ha ston i samma hage som en valack som visat sådana takter.

Hmm.. jo visst är det sant som du säger att man inte kan se allt. Men vi bor precis vid hagen så vi ser alltid hästarna. Och nu när stona inte brunstar är det inga problem. Och det märks ju bra på stona när de brunstar så då flyttar vi valacken. Om det inte blir värre förståss, då särar vi påston o valacker direkt!

Någon som vågar sig några teorier om varför han har börjat med det här helt plötsligt?
Eller någon som har varit med om något liknande?

Liknande trådar

Hästhantering Vår valack har gått med vårt sto sedan 1 år tillbaks. (Han är kastrerad som 3 åring) stoet brunstar nu och nu ikväll såg jag att hon...
Svar
9
· Visningar
2 088
Senast: Habina
·
Hästvård Fick tyvärr avliva min ridhäst och kvar blev min 6-åriga shettisvalack. Jag har precis hämtat hem en shettishingst som snart blir 3 år... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 115
Senast: Egonson_
·
Avel För några år sedan köpte jag ett föl tack vare hans härstamning. I somras "råkade" :angel: jag köpa fölets (enligt mig) ursnygga och...
Svar
17
· Visningar
2 604
Senast: Pudlan
·
Hästhantering Jag har ett problem med vår flock då mitt sto är otroligt dominant. Ska försöka förklara vad jag behöver råd till. Har en flock på 3...
Svar
12
· Visningar
1 084
Senast: Maria_81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka